beantwoord

geen reisrecht

  • 23 May 2021
  • 7 reacties
  • 222 Bekeken

Vanavond een mail gekregen dat ik “treinreis gemaakt zonder geldig reisrecht”. Mijn OV kaart is niet verlopen oid. Er wordt nu een “correctietarief” van €50 in rekening gebracht. Wat is er aan de hand?

icon

Beste antwoord door Momo 23 May 2021, 22:43

Volgens mij is dat de tekst die je krijgt wanneer een OV-chipkaart niet ingecheckt bij NS is en de HC dit bij controle registreert bij reizigers die NS Flex hebben. Kan het zijn dat u bent vergeten in te checken of dat er ergens bij in of uitchecken iets verkeerd is gegaan, bv omdat u bij werkzaamheden een incheck heeft gemist bij in/uit checken vanuit trein naar bus of bus naar trein? Of dat u misschien per ongeluk bij een andere vervoerder heeft ingecheckt en niet bij NS? Heeft u ook uw reishistorie gecheckt om te zien of daar alles goed staat?

Het is in het verleden ook voorgekomen dat een conducteur bij controle registreerde dat iemand bv geen ICD toeslag had terwijl de reis niet in een ICD was of dat iemand tegen de reisrichting reisde terwijl dat niet het geval. Hoe dat kwam is volgens mij nooit boven water gekomen, maar mogelijk was dat omdat NS Flex nog redelijk nieuw en bij sommige nog wat onbekend was en er daarom foutjes werden gemaakt. Het zou misschien ook nu zo'n onterechte registratie kunnen zijn. 

Als uit uw reishistorie blijkt dat alle check-in's en check-uit's goed zijn zou ik even contact opnemen met de klantenservice. En als er wel ergens een check-in ontbreekt kan men dat vast wel corrigeren. 

Contact opnemen met de klantenservice kan telefonisch, via chat, Twitter of Facebook. 

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is dat de tekst die je krijgt wanneer een OV-chipkaart niet ingecheckt bij NS is en de HC dit bij controle registreert bij reizigers die NS Flex hebben. Kan het zijn dat u bent vergeten in te checken of dat er ergens bij in of uitchecken iets verkeerd is gegaan, bv omdat u bij werkzaamheden een incheck heeft gemist bij in/uit checken vanuit trein naar bus of bus naar trein? Of dat u misschien per ongeluk bij een andere vervoerder heeft ingecheckt en niet bij NS? Heeft u ook uw reishistorie gecheckt om te zien of daar alles goed staat?

Het is in het verleden ook voorgekomen dat een conducteur bij controle registreerde dat iemand bv geen ICD toeslag had terwijl de reis niet in een ICD was of dat iemand tegen de reisrichting reisde terwijl dat niet het geval. Hoe dat kwam is volgens mij nooit boven water gekomen, maar mogelijk was dat omdat NS Flex nog redelijk nieuw en bij sommige nog wat onbekend was en er daarom foutjes werden gemaakt. Het zou misschien ook nu zo'n onterechte registratie kunnen zijn. 

Als uit uw reishistorie blijkt dat alle check-in's en check-uit's goed zijn zou ik even contact opnemen met de klantenservice. En als er wel ergens een check-in ontbreekt kan men dat vast wel corrigeren. 

Contact opnemen met de klantenservice kan telefonisch, via chat, Twitter of Facebook. 

Bedankt voor uw reactie! Ondertussen ben ik aan het chatten met de klantenservice. In en uitcheck namelijk keurig gedaan. Wel Is mijn kaart door een Belgische conducteur gecheckt, voor de reis over de grens had ik een digitaal ticket en dus geen incheck. Misschien ligt het hieraan..

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor uw reactie! Ondertussen ben ik aan het chatten met de klantenservice. In en uitcheck namelijk keurig gedaan. Wel Is mijn kaart door een Belgische conducteur gecheckt, voor de reis over de grens had ik een digitaal ticket en dus geen incheck. Misschien ligt het hieraan..

Had je afgekocht reisrecht in Nederland of een ticket vanaf/naar Nederlands reisstation?

Succes met uitzoeken en de quarantaine-periode als je vanuit België naar Nederland bent gegaan.

Reputatie 7
Badge +4

Reisde u met een e-ticket en een keuzedag als dekking voor het Nederlandse traject? In dat geval moet u wel inchecken met de keuzedag. Het is niet helemaal helder van welke constructie u gebruik gemaakt hebt.

Badge +3

Reisde u met een e-ticket en een keuzedag als dekking voor het Nederlandse traject? In dat geval moet u wel inchecken met de keuzedag. Het is niet helemaal helder van welke constructie u gebruik gemaakt hebt.

Correctietarieven waar je een e-mail over krijgt komen vanuit NS Flex (of Business Card), en dan kan er geen sprake zijn van een Keuzedag.

50 euro komt in ieder geval door een ontbrekende of foutieve (andere vervoerder) incheck, dus geen geldig reisrecht. Via de klantenservice is daar wel een mouw aan te breien.

Reputatie 6
Badge

ALS dit het geval is/was:

je komt van BE, je hebt mogelijk een niet geheel correct biljet OF-en dit acht ik meer kans op: je komt NL weer binnen in de op zich verboden middagspitstijd, je bent gecontroleerd zoals je zegt door een NMBS-treinwacht en dan heb je gedonder.

Telkens weer wordt hier door ouwe getrouwen gesteld dat voor INTern. reizen die sinds 1/1 ingevoerde betalen in de middagspits regeling niet van toepassing zou zijn. Maar ik vraag me toch af hoe lang dat nog kan standhouden, zeer zeker als je nog verder moet in de spitstijd in een geheel binnenlandse aansluiting. Een duidelijke potentiele bron van veel problems en twisten. Zal minder hebben gespeeld in covid-tijden omdat er maar heel weinig reizigers waren, maar dat zal weer aantrekken.

Badge +3

ALS dit het geval is/was:

je komt van BE, je hebt mogelijk een niet geheel correct biljet OF-en dit acht ik meer kans op: je komt NL weer binnen in de op zich verboden middagspitstijd, je bent gecontroleerd zoals je zegt door een NMBS-treinwacht en dan heb je gedonder.

Bij internationaal reizen is er geen middagspits, maar je hele traject (dus ook het Nederlandse deel) moet dan wel op je internationale ticket staan.

 

Reageer