beantwoord

Geen saldo bij uitchecken Connexion streekvervoer

• 2 januari 2018
  • 27 reacties
  • 953 Bekeken

Beste wensen nog voor 2018. Ik heb de volgende vraag. Bij het uitchecken in bus 397 krijg ik bijna elke dag de melding dat het saldo te laag is. Het gebeurt doorgaans in de ochtend. De rest van de rit of overstappen  heb ik daar geen problemen mee. Ook niet als ik in de middag uitcheck in de 397 als ik naar huis ga.

Ik vind dit nogal storend aan het worden. Ik wil niet gezien worden  als een soort zwart rijder want de lampjes gaan op rood als ik uitcheck. Ik heb ook verschillende keren achter elkaar proberen  uit te checken maar steeds dezelfde melding. 

Kan dit uitgezocht worden want Connexion geeft aan dat ik bij de verstrekker moet zijn of dat er een probleem is met mijn abonnement.
Het gaat overigens om bus 397 van Nieuw Vennep naar Amsterdan
icon

Beste antwoord door Thomas NS 2 januari 2018, 17:54

Hallo Stephan, vervelend dat jouw OV-chipkaart niet naar behoren lijkt te werken.

Ik kan je wel aangeven dat NS niet verantwoordelijk is voor de functionaliteit van de OV-chipkaart, deze verantwoordelijkheid ligt bij OV-Chipkaart (TLS) die te bereiken zijn via Twitter (@OVChipkaart) of telefonisch via tel. 0900 0980. Mijn advies is om hier navraag te doen waarom jouw saldo niet correct wordt gepakt bij het in- en uitchecken bij de Connexxionbus in jouw regio. Deze reishistorie kunnen wij voor jou niet inzien, waardoor ik je helaas toch moet doorverwijzen. Laat ons vooral weten wat het probleem was!
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Hallo Stephan, vervelend dat jouw OV-chipkaart niet naar behoren lijkt te werken.

Ik kan je wel aangeven dat NS niet verantwoordelijk is voor de functionaliteit van de OV-chipkaart, deze verantwoordelijkheid ligt bij OV-Chipkaart (TLS) die te bereiken zijn via Twitter (@OVChipkaart) of telefonisch via tel. 0900 0980. Mijn advies is om hier navraag te doen waarom jouw saldo niet correct wordt gepakt bij het in- en uitchecken bij de Connexxionbus in jouw regio. Deze reishistorie kunnen wij voor jou niet inzien, waardoor ik je helaas toch moet doorverwijzen. Laat ons vooral weten wat het probleem was!
Reputatie 4
Heb je toevallig een sterabonnement? Ik weet dat er bij Connexxion af en toe problemen zijn met de GPS-registratie in de bussen en dat haltes dus soms verkeerd worden aangeslagen. Als zo'n halte net buiten je sterabonnement ligt wil het paaltje saldo van je kaart afboeken en als dat niet lukt krijg je de melding "Saldo te laag".
Hoi Thomas en Maarten. Wellicht ten overvloede, maar ik heb dus een NS Business card via mijn werkgever met alleen een Bus Metro en tram abonnement. Ik reis niet of zelden met de trein. Ik heb het ook alleen maar in de ochtend. Als ik wil uitchecken dan is het op de halte Amstelveenseweg in Amsterdam nabij het metrostation lijn 50. Kunnen jullie daar iets mee? Groet Stephan
Bij het abonnement heb ik destijds aangegeven dat ik reis vanuit Nieuw Vennep naar Amstelstation in Amsterdam.
Badge +3
Voor reizen met de trein (zonder abonnement) heb je mininaal € 16,- saldo nodig.

Het istaptarief is € 20,- maar je kaart mag € 4,- in de min. Het niet verreisde deel krijg je bij het uitchecken (bij een NS poortje!) terug.

Dus niet via een GVB poortje lopen om een bus of metro te halen. Ik denk dat het daar mis gaat.

Kijk ook even op www.uitcheckgemist.nl wellicht staan daar veel reizen tussen waarvan je geld terug kunt krijgen.
Hoi Robert, Ik reis alleen met Bus en Metro. Ik moet dus wel in en uitchecken bij Connexion of het GVB. Ik vraag me wel af waarom ik op de terugreis geen problemen heb tot nu toe met in en uitchecken. Ik reis ook dezelfde weg terug.
Reputatie 4
Voor reizen met de trein (zonder abonnement) heb je mininaal € 16,- saldo nodig.

Het istaptarief is € 20,- maar je kaart mag € 4,- in de min. Het niet verreisde deel krijg je bij het uitchecken (bij een NS poortje!) terug.

TS heeft een Business Card, dus die reist niet op saldo maar op rekening...

...ik begrijp het ook even niet meer. Wellicht kan Henk_NL ons uit de brand helpen?

De enige reden die ik kan bedenken is wel een beetje creatief: hou je misschien je hele portemonnee voor de lezer en zit er ergens in die portemonnee nog een tweede OV-chipkaart verstopt? Dat zou het kunnen verklaren... Maar ja, beetje ver gezocht.
Badge +3
Nee, bij meer dan één ov-chipkaart aanbieden bij een paaltje of poortje geven die de melding "bied één chipkaart tegelijk aan"

In de bus geen enkel probleem (ik houd mijn portemonnee bij de lezer en die snapt het, piep!).

Maar ik heb inderdaad nog wat andere RFID pasjes (o.a. de afvalpas van de gemeente en zo) en een NS poortje accepteert dat niet, nooit!
Reputatie 4
Maar als ie toevallig alleen de tweede OV-chipkaart leest en daar te weinig saldo op staat krijg je "Saldo te laag." Het is een wilde gok inderdaad.
...ik begrijp het ook even niet meer. Wellicht kan Henk_NL ons uit de brand helpen?
Pm me even in zo'n geval svp, ik lees by far niet alle topics en ben niet altijd actief hier ;-)

Maar dit probleem is zeker leuk, hoor je incidenteel. De werking van de Businesscard heb ik op dit forum wel vaker beschreven, er staan een aantal reisproducten op die ervoor zorgen dat _alle_ transacties worden afgevangen zonder saldo te vereisen. Die transacties gaan naderhand naar de NS backend, waar het correcte tarief (vol/korting/gratis etc.) alsnog bepaald wordt en er eventueel een factuur wordt verzonden.

Theoretisch zou een van deze reisproducten niet goed op de BC kunnen staan. Van de NS ticketbalie / OV-servicewinkel weet ik zeker dat ze dat kunnen controleren, maar de balies van andere vervoerders zouden dat ook moeten kunnen.

Wat ook nog wel eens voorkomt is dat bepaald boordapparatuur de werking van deze reisproducten niet goed heeft geimplementeerd. Vergelijkbaar met poortjes van andere vervoerders die bij o.a. Dal Vrij 'Vol Tarief' laten zien, terwijl er feitelijk niks wordt ingehouden. De BC wordt dan als reguliere OV-chipkaart gezien, dat is het zonder de reisproducten en het cosmetische aan de kaart feitelijk ook.

Wat betreft meerdere pasjes, in principe moet een paaltje/poortje/whatever dat idd goed detecteren, maar dat is zeker niet altijd het geval. Er zitten wat haken en ogen aan :)

Dan een suggestie richting een oplossing... Een reisproduct op de kaart is niet iets wat fysiek stuk gaat. Een vervangende OV-chipkaart aanvragen is in dit geval als het goed is kosteloos, dat is natuurlijk te proberen, voornamelijk om dat af te kunnen schieten in de verdere afhandeling van het probleem. Dat kan via het NS Zakelijk-portaal, als het goed is via het account van een contactpersoon. Mocht het probleem dan blijven bestaan, wat ik wel verwacht, dan wordt het spannend. Ik ben bang dat het kastje en de muur dan ontdekt gaan worden. In mijn optiek is dit een probleem voor NS Zakelijk, de Businesscard is een NS-product, het is aan NS om te zorgen dat ketenpartners de werking van de kaart correct implementeren. Mogelijk dat een moderator zich in zo'n geval hierin kan vastbijten.

Als ik onduidelijk ben, geef even een gil wat er niet duidelijk is. Zit in de trein momenteel en lange verhalen tikken in zo'n klein tekstvakje is erg vervelend.
Reputatie 4
Ik wist dat ik op je kon rekenen Henk_NL!
Hoi. Ik kom hier straks nog op terug. Ik ben bij de NS geweest en een servicebalie van het GVB op Station Zuid. Ik zit nu in de bus. Dus ik meld me straks met mijn bevindingen. Groet Stephan
Vanochtend heb ik bijna dezelfde route gereden met de 397. Op schiphol overgestapt op de 341. In en uitchecken ging goed. Vervolgens van Schiphol naar Station Zuid gereden met de 341 over bijna dezelfde weg als de 397. Op zuid had ik geen problemen met uitchecken. Deze route ging dus goed.

Vanavond langs de NS service balie geweest op Zuid en die gaf aan dat aangezien ik niet met de trein rij allen met BTM ik bij het loket van het GVB moest zijn op Zuid. Ik voelde dus al nattigheid.

De GVB medewerker heeft eerst gekeken of er een zonegrens op mijn route zit. Mijn route ligt grotendeels in Amsterdam Zuid. Dus daar kan het niet aan liggen. Ze zag ook dat mijn abonnement in december was aangepast. Had ik eerst nog trein en btm. Aangezien ik niet of zelden met de trein reis heb ik alleen nog btm.

Het gekke is dat ik bij mijn gegevens de kreet geen abonnement staan bij ns zakelijk maar wel een icoontje van openbaar vervoer. Bij reishistorie zie ik mijn reis gedrag met bedragen erbij terwijl ik op rekening rij en het mij niks kost.
Op de bon staat eerst een budget zeker abonnement dat later is gecorrigeerd naar reizen op rekening. Zij deed in ieder geval meer moeite dan de NS medewerker.

Het is zo dat Connexxion sinds 10 december 2017 een nieuwe dienst regeling heeft met nieuwe bussen van Mercedes, solaris en iveco en nieuwe kaartlezers. Het probleem kan ook in de software zitten van deze dingen die om de haverklap storing geven.

Wellicht ligt de halte Amstelvernseweg net op een zonegrens van Connexion. Wijkt dit af van het GVB.

Zij verwees me ook verder naar Connexion.

Komt dit bekend voor bij jullie?
Is Henk een NS moderator? Ik heb verder nog geen andere reacties gehad behalve van jullie.
Nee, dat ben ik gelukkig niet ;-)

Met of zonder abonnement zou effect moeten hebben op de uiteindelijke factuur, maar het in- en uitchecken zou in alle gevallen moeten werken zonder gedoe over saldo, wat er in de backoffice verder ook aan abonnementen aanwezig is. Ik persoonlijk verdenk de kaartlezers aan boord, maar dat kan ik slecht onderbouwen, behalve eerdere ervaringen met dit soort problemen. Het is vaak erg lastig om vervoerders goed te triggeren deze problemen op te lossen.
Badge +3
Wij zijn geen moderators of medewerkers maar weten met zijn allen wel vreselijk veel, en vaak (veel) meer dan mensen die je bij een balie of aan de telefoon treft je kunnen (of willen) vertellen.

Goed dat je in reactie #13 wat meer info geeft. Ik weet (via Twitter) dat in de nieuwe Connexxion bussen rond Hoofddorp de apparatuur verre van perfect werkt, zodat elke poging tot uitchecken je ineens € 4,- kost!

Even screenshotje zoeken.. gevonden dit was op 13 december!

Via o.a. Twitter kan CXX je helpen want het is een bekend probleem!
Die certificeringen staan voor niks, dat is wel weer duidelijk. Maar dat is uiteindelijk al jaren zo. Connexxion zal haar leverancier moeten vertellen die software te fixen, simpel. En in mijn optiek moet NS hier als leverancier van de BC's ook druk op uitoefenen richting Connexxion, al besef ik mij volledig dat dat niet gaat gebeuren.
Badge +3
Ik las nog wel ergens dat de CiCo dingen in de nieuwe Connexxion bussen voorin alleen inchecks doen en dat je dus altijd achteraan moet uitstappen...

Op zich klopt dat dus wel met de regels maar is vragen om problemen want in een drukke bus stap ik ook gewoon achteraan in (of vooraan uit, als me dat zo uitkomt) :P

Dat een chauffeur dat niet weet kan ik me ook voorstellen (want die is vaak nog eerder de bus uit op het station (eindhalte/koffie) dan ikzelf, of die wijzigt voor de eindhalte het lijnnummer alvast, met hetzelfde gevolg.

Ik geloof dat we een eind op weg zijn naar een verklaring! En voor Henk_NL nog de beste wensen natuurlijk hè?
Hallo Stephan Pek,

Ik zie dat je al van de nodige informatie bent voorzien. Zojuist heb ik nog even navraag gedaan bij mijn collega's van zakelijk. Zij gaven nog de optie aan om bij een NS Servicedesk langs te gaan en daar de kaart uit te laten lezen om na te gaan wat er precies mis gaat. Eventueel kan daar het saldo ook op nul worden gezet. Als het goed is zou deze melding dan niet meer moeten voorkomen. Laat je even weten of dit lukt?
Reputatie 6
Badge +1
Verkoopt NS inmiddels losse BTM vrij zonder ander abonnement?
Badge +3
Welnee, de apparatuur in de (nieuwe) Connexxion NH bussen is rot.

En als ik lees dat het daar om kleine bussen gaat (Mercedes, Solaris en Iveco) dan zou het zomaar kunnen dat je voorin uit probeert te checken terwijl de apparatuur eist dat je achter uitstapt en het anders niet snapt.
Verkoopt NS inmiddels losse BTM vrij zonder ander abonnement?

Nee, en dit is ook lastig. Er is in het verleden gedoe geweest met de BTM contracten. Wij mogen niet zomaar abonnementen voor andere vervoerders aanbieden.

Misschien gaat dit in de toekomst veranderen, als NS Flex verder uitgerold gaat worden.
Goed te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem! Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als Stephan. Ik gebruik mijn NS Business Card voornamelijk voor de bus. Ik reis elke dag van Haarlem naar Schiphol en terug. Dat ging allemaal goed tot afgelopen December toen Connexion de nieuwe dienstregeling invoerde en veel bussen werden vervangen door nieuwe exemplaren met een nieuw soort incheck/uitcheck apparaten.
Sindsdien gebeurt er het volgende:

- Inchecken in Haarlem: gaat goed
- Uitchecken op Schiphol: Saldo te laag
- Inchecken op Schiphol: Saldo te laag

Ik zie dan ook dat mijn saldo op -3.68 staat. Beetje raar bij een kaart die gemaakt is om op rekening te rijden.

Ik heb me door een Connexion medewerker laten vertellen dat het een bug is in hun software. Ik rijd overigens ook wel in "oudere" bussen op Schiphol, waar dit probleem zich niet voordoet.

Ik vraag me 2 dingen af:
- Lost het probleem zich op als mijn Saldo weer 0 is? Hoe kan ik dat uitproberen? Moet ik dan zelf geld storten op mijn NS Business Card, of kan de NS em resetten ofzo?
- Kan het naast de buggy CXX software ook te maken hebben met dat ik een Jaar Abonnemen Schiphol op mijn kaart had staan?

Mysteries....
Voor zover we nu weten, is het puur een brakke implementatie van het BTM-product wat op de Businesscard staat. Dat zal echt door CXX aangepast moeten worden. Het negatieve saldo is inderdaad een probleem, los van deze problemen. Helaas ben ik bang dat NS daarvoor geen oplossing gaat bieden, maar misschien kan een moderator een poging wagen. Anders een vervangende kaart aanvragen wanneer het probleem bij Connexxion is opgelost.
Ik lees dit van Miriam NS:

Zij gaven nog de optie aan om bij een NS Servicedesk langs te gaan en daar de kaart uit te laten lezen om na te gaan wat er precies mis gaat. Eventueel kan daar het saldo ook op nul worden gezet. Als het goed is zou deze melding dan niet meer moeten voorkomen. Laat je even weten of dit lukt?

Dus wellicht heeft het wat het saldo betreft nog zin om langs te gaan bij de NS Servicedesk? Misschien is het CXX probleem ondertussen verholpen, maar zit ik nog in deze situatie vanwege mijn negatieve saldo?
Aan de andere kant doet mijn business card het wel gewoon in andere bussen. Zolang het maar niet die nieuwe CXX bussen in de omgeving Schiphol zijn 😕

Reageer