beantwoord

Geld overschrijven naar een andere kaart?

• 16 februari 2014
  • 14 reacties
  • 47496 Bekeken

Beste NS,

Momenteel maak ik gebruik van een reguliere OV chipkaart (zonder korting).
Nu heb ik echter een nieuw voordeeluren abonnement chipkaart ontvangen.
Deze zal actief worden op 24-2.
Kan ik nu het geld wat op mijn "oude" chipkaart staat overschrijven naar de "nieuwe" chipkaart?

Mvg,

Danny
icon

Beste antwoord door Edwin 16 februari 2014, 16:02

Hoe kan ik saldo overzetten op een nieuwe OV-chipkaart?

Heeft u een nieuwe OV-chipkaart en wilt u het saldo van uw oude OV-chipkaart teruggestort krijgen? Ga dan naar een NS- of andere OV-balie en vraag om het formulier ‘Saldo restitutie OV-chipkaart’ . Wilt u het overzetten op uw nieuwe OV-chipkaart dan kunt u dat ter plekke regelen.

Dit komt van deze pagina af: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/vragen

Dus moet geen probleem zijn 🙂
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge

Heeft u een nieuwe OV-chipkaart en wilt u het saldo van uw oude OV-chipkaart teruggestort krijgen? Ga dan naar een NS- of andere OV-balie en vraag om het formulier ‘Saldo restitutie OV-chipkaart’ . Wilt u het overzetten op uw nieuwe OV-chipkaart dan kunt u dat ter plekke regelen.

Dus moet geen probleem zijn 🙂
Reputatie 2
Belangrijk puntje trouwens: als je automatisch opladen op je oude kaart hebt staan moet je dat er wel eerst af halen. Anders wordt je kaart weer keurig opgeladen nadat ze bij de balie het saldo eraf gehaald hebben :P

Verder inderdaad heel simpel, heb het helaas iets te vaak mogen regelen (aangezien je als jaartrajectkaarthouder elk jaar een nieuwe chipkaart krijgt)

Dus moet geen probleem zijn :)

Even nog een aanvulling op dit duidelijke verhaal, het bedrag dat maximaal bij het loket overgezet kan worden € 40 is, anders kan het alleen via het formulier namelijk.
Bedankt!
Ik heb een aanvullende vraag:
kan het overzetten van het saldo ook van een anonieme ov-chipkaart naar een persoonlijke ov-chipkaart? Of kan het enkel van een persoonlijke kaart naar een andere persoonlijke kaart?
Ik heb een aanvullende vraag:
kan het overzetten van het saldo ook van een anonieme ov-chipkaart naar een persoonlijke ov-chipkaart? Of kan het enkel van een persoonlijke kaart naar een andere persoonlijke kaart?

Op deze link naar de website van ov-chipkaart.nl (TLS) staat precies wat de procedures zijn, ook bij een anonieme kaart.

Veel mensen reizen hun kaart doorgaan lekker leeg, zelfs tot er aan het eind van de laatste rit een negatief saldo op staat. Bij een anonieme kaart hebben ze dat bedrag alvast weer "verdiend".
Bij een persoonlijke kaart kun je een briefje verwachten met het verzoek het tekort alsnog over te maken.
Mij werd vandaag verteld dat de 30 euro van mn oude ov kaart niet kon overzetten op mn nieuwe.
Ik weet dat ze dat vorige keer voor mij wel hebben gedaan...
Vaag daar bij die NS... Wat meer duidelijkheid mag best wel....
Welkom op ons NS Serviceforum rolexmilatz. Dit zou 'gewoon' mogelijk moeten zijn, tenzij de kaart verlopen is.
Beste NS,

Momenteel maak ik gebruik van een reguliere OV chipkaart (zonder korting).
Nu heb ik echter een nieuw voordeeluren abonnement chipkaart ontvangen.
Deze zal actief worden op 24-2.
Kan ik nu het geld wat op mijn "oude" chipkaart staat overschrijven naar de "nieuwe" chipkaart?

Mvg,

Danny
Het meer opnemen dan de kaart aangeeft vind ik behoorlijk asociaal. Als je ergens gebruik van maakt kun je er ook voor betalen lijkt mij anders gaat het wel erg veel op diefstal lijken.
Bij nakijken op de site hoe je geld van een anonieme kaart over kunt zetten zakte mijn broek overigens wel af.
Je moet nl je NAW gegevens en geboortedatum opgeven anders kun je het saldo niet over laten boeken. Hoe zo een "anonieme" kaart? Ik ben haast geneigd om toch te veel op te nemen.
Hallo Henk Grote, begrijp ik het goed dat je met meer opnemen doelt op het feit dat je gaat doorreizen tot een negatief saldo? Als je deze gegevens niet wenst in te vullen dan kun je er inderdaad voor kiezen om je kaart gewoon 'leeg' te reizen.
Bedankt voor je reactie Miriam,

Waar het mij om gaat is dat er zo ontzettend makkelijk met privé gegevens omgegaan wordt. Je vraagt een anonieme kaart aan maar als jet geld er af wilt hebben dan moet je alsnog alle gegevens opvragen. Ik denk "het zijn toch mijn gegevens én mijn geld", waarom dan toch mijn privé gegevens opgeven als ik mijn geld terug wil.
Ander voorbeeld "ik stel een vraag bij het CBR (geen persoonlijke vraag maar een algemene" en ik krijg als verplicht veld het BSN.
Ik wilde met mijn opmerking alleen een reactie uitlokken maar ik ben waarschijnlijk de enige sukkel die me om dat soort dingen druk maakt.
Ook van het CBR kreeg ik een reactie alsof ze niet begrepen wat ik bedoelde
M. vr. gr. Henk
Badge +3
@Henk Grote

Ik ben het geheel met je eens dat een anonieme kaart betekent dat de kaart anoniem is. En niet wat TLS, NS of nadere vervoerders denken dat anoniem is. Die moeten nodig eens het woord anoniem opzoeken in een woordenboek.

Als je dit vergelijkt met de Oyster Card in Londen is het gedoe met de anonieme OV-chipkaart tamelijk idioot.
In Londen betaal je borg voor een Oyster Card. Die borg kun je altijd weer terugkrijgen. Gewoon in contanten, zonder het invullen van formulieren. Ook saldo kun je zo uitgekeerd krijgen bij een willekeurig servicepunt.
Waar het mij om gaat is dat er zo ontzettend makkelijk met privé gegevens omgegaan wordt. Je vraagt een anonieme kaart aan maar als jet geld er af wilt hebben dan moet je alsnog alle gegevens opvragen. Ik denk "het zijn toch mijn gegevens én mijn geld", waarom dan toch mijn privé gegevens opgeven als ik mijn geld terug wil.
Als je je persoonlijke gegevens niet bekend wil maken is een Anonieme OV-chipkaart zeker handig, omdat er geen naam en foto op staat + deze OV-chipkaart gedeeld kan worden met bijvoorbeeld het hele gezin. Ik begrijp je punt wel, maar die gegevens zijn wel nodig om een registratie te kunnen maken van het terug te storten saldo. Overigens kan er ook geen bedrag naar de rekening worden overgemaakt als er geen naam bekend is. Het reizen zelf is dus geheel anoniem, maar wanneer je een formulier wil invullen voor het terugstorten van het saldo zijn de gegevens belangrijk. Voor verdere informatie kan je altijd even contact opnemen met Klantenservice OV-chipkaart.

Reageer