beantwoord

Geld terug bij overschrijding maximaal tarief door uit en in-checken?

• 15 juni 2014
  • 7 reacties
  • 1290 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Ik reis vaak zover dat ik het maximale tarief betaal. Als ik halverwege een stukje met een andere vervoerder moet reizen moet ik dus opnieuw uit en inchecken waardoor ik veel meer ga betalen voor mijn totale reis. Eerst kocht ik een kaartje met korting voor de ns reis en deed ik de andere vervoerders met mij ov-chipkaart.

Is hiervoor een andere optie of kan ik mijn extra kosten terugvragen?

Ik reis met 40% korting en het probleem heeft zich nu twee keer voorgedaan.
icon

Beste antwoord door Dennis 15 juni 2014, 16:36

Vanaf 25 juni geldt als het goed is de langeafstandskorting bij op saldo reizen met meerdere vervoerders. De prijs wordt dan gelijk aan wat nu in de reisplanner staat voor een papieren kaartje (in dit geval met korting).
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het is inderdaad een nadeel en wat vervelender is: er is geen maximum gesteld aan wat u per dag kunt verreizen. De privatisering kost, zoals hier blijkt, in de praktijk alleen maar geld en het gesuggereerde voordeel is er niet. Bij een vervoerder is een maximum wel in te stellen maar met meerdere niet. Het papieren kaartje kan in een enkel geval nog helpen maar dat is vanaf 9 juli ook afgelopen.

Reputatie 3
Badge
Ik begrijp dat u niet aan het begin of het eind, maar juist middenin uw traject een stuk met een andere vervoerder reist.

Ik weet niet of het mogelijk is, en ook niet of het is toegestaan, maar misschien weet één van de andere forumleden of het volgende een optie zou zijn:

Neem een tweede OV-Chipkaart, al dan niet met een abonnement.
Aan het begin van uw reis checkt u in met uw eerste kaart.
Als u overstapt op de andere vervoerder checkt u in met uw tweede kaart, zonder uit te checken met uw eerste kaart.
Als u dan weer overstapt op NS, checkt u uit met die tweede kaart.
Op uw eindbestemming checkt u tenslotte uit met uw eerste kaart.

Als dit mogelijk en 'legaal' is, betaalt u weliswaar het deel bij die andere vervoerder apart, maar voor het deel bij NS betaalt u nooit meer dan het maximumtarief.
Of het dan goedkoper is dan in de huidige situatie hangt natuurlijk van de verschillende afstanden af.
Dat is inderdaad een oplossing waar ik aan dacht. Alleen kan ik dan niet door de poortjes en ik denk niet dat ik een abonnement op twee kaarten kan laden. Mijn korting werk ook bij andere vervoerders (student ov). Wel bedankt voor het meedenken!
Reputatie 6
Badge +2
Vanaf 25 juni geldt als het goed is de langeafstandskorting bij op saldo reizen met meerdere vervoerders. De prijs wordt dan gelijk aan wat nu in de reisplanner staat voor een papieren kaartje (in dit geval met korting).
Reputatie 3
Badge
Dat is inderdaad een oplossing waar ik aan dacht. Alleen kan ik dan niet door de poortjes en ik denk niet dat ik een abonnement op twee kaarten kan laden. Mijn korting werk ook bij andere vervoerders (student ov). Wel bedankt voor het meedenken!

Hetzelfde abonnement op twee kaarten gaat zeker niet. Twee abonnementen op dezelfde kaart is ook riskant, als het al mogelijk is. Een optie zou zijn om een tweede kaart met Dal Voordeel te kopen. Dat is niet zo heel duur.

Maar beter is natuurlijk de oplossing van Dennis: de langeafstandkorting (en dus ook het maximumtarief) toepassen op de totale reis, ongeacht de vervoerder. Ik was vergeten dat dit inderdaad was afgesproken. Over een dag of tien zullen we het weten. . .
Badge
De informatie van Dennis klopt. Vanaf 25 juni 2014 is de prijs van het reizen op saldo met de OV-chipkaart en het treinkaartje ook gelijk als je met meerdere vervoerders reist. Reizen op saldo met de OV-chipkaart met meerdere vervoerders wordt dus goedkoper dan voor 25 juni 2014. De lange-afstandskorting geldt dan ook als je onderweg overstapt van de ene naar de andere treinvervoerder (maximale overstaptijd 35 minuten). Let op: vanaf 9 juli wordt het papieren treinkaartje vervangen door de eenmalige chipkaart. Deze kent een toeslag van €1.
Vanaf 25 juni kan je in de NS Reisplanner op ns.nl/reisplanner de nieuwe prijzen met lange- afstandskorting zien. Houd de reisplanner in de gaten.
Nog een kleine aanvulling op Leny, het E-ticket blijft ook bestaan en daar wordt geen toeslag voor berekend. Het assortiment van het E-ticket wordt wel kleiner vanaf 9 juli 2014.

Reageer