beantwoord

geld terug bij twee keer uitchecken

• 17 januari 2015
  • 6 reacties
  • 239 Bekeken

Op Station Blaak had ik op het perron uitgecheckt. Maar bij de uitgang dichte NS-poortjes. Bij openen poortje werd 10 euro. afgeschreven. Klantenservice gebeld, maar die konden niks doen, omdat ik 24 uur moest wachten. Nu probeer de 10 euro teug te vragen via de website, maar ik kom er niet uit. Wie weet hoe dat werkt?

Naast deze praktische vraag nog een andere nieuwsgierigheid: wanneer heb ik de NS gemachtigd 10 euro af te schrijven als ik door een uitcheck-poortje loop, zonder dat daar een treinreis aan is gekoppeld?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 17 januari 2015, 21:08

Via de website kan alleen een ontbrekende uitcheck gecorrigeerd worden, niet een ontbrekende incheck. Bij uitchecken terwijl u niet ingecheckt was (inmiddels niet meer) gaat NS er vanuit dat u zwart gereisd hebt. Aan het uitchecken even daarvoor is goed te zien wat er echt is gebeurd, dus ik verwacht dat NS in dit geval coulant zal zijn en de boete zal terugbetalen. Daarvoor moet u na die 24 uur contact opnemen met de klantenservice. Die is op zondag niet bereikbaar, dus dat wordt maandag op z'n vroegst.

Wat betreft de laatste vraag: Daar gaat u mee akkoord door de OV-chipkaart te gebruiken bij NS. In principe was u na het uitchecken zonder geldig vervoerbewijs binnen de OV-chipkaartzone. Dat was ook in de tijd van papieren kaartjes al verboden, alleen werden er toen nog niet geautomatiseerd boetes voor in rekening gebracht.
Bekijk origineel

6 reacties

Via de website kan alleen een ontbrekende uitcheck gecorrigeerd worden, niet een ontbrekende incheck. Bij uitchecken terwijl u niet ingecheckt was (inmiddels niet meer) gaat NS er vanuit dat u zwart gereisd hebt. Aan het uitchecken even daarvoor is goed te zien wat er echt is gebeurd, dus ik verwacht dat NS in dit geval coulant zal zijn en de boete zal terugbetalen. Daarvoor moet u na die 24 uur contact opnemen met de klantenservice. Die is op zondag niet bereikbaar, dus dat wordt maandag op z'n vroegst.

Wat betreft de laatste vraag: Daar gaat u mee akkoord door de OV-chipkaart te gebruiken bij NS. In principe was u na het uitchecken zonder geldig vervoerbewijs binnen de OV-chipkaartzone. Dat was ook in de tijd van papieren kaartjes al verboden, alleen werden er toen nog niet geautomatiseerd boetes voor in rekening gebracht.
Bedankt voor je antwoord.
Dat was ook in de tijd van papieren kaartjes al verboden, alleen werden er toen nog niet geautomatiseerd boetes voor in rekening gebracht.

Alleen hoefde je toen niet na afloop van je reis je kaartje ongeldig te maken, waardoor deze situatie niet aan de orde zou zijn.
Alleen hoefde je toen niet na afloop van je reis je kaartje ongeldig te maken, waardoor deze situatie niet aan de orde zou zijn.

Als je je vervoerbewijs na aankomst op het perron in een prullenbak zou gooien in plaats van hem mee naar buiten te nemen, zou je hetzelfde kunnen overkomen bij controle. Niet helemaal hetzelfde, maar ook niet onvergelijkbaar.
Als je je vervoerbewijs na aankomst op het perron in een prullenbak zou gooien in plaats van hem mee naar buiten te nemen, zou je hetzelfde kunnen overkomen bij controle. Niet helemaal hetzelfde, maar ook niet onvergelijkbaar.

Het belangrijkste verschil is dat je je vervoersbewijs niet op het station hoefde weg te gooien, terwijl je dat met het equivalent nu wel moet. Als mensen dan een CICO zien dan is het logisch dat ze die daarvoor gebruiken en niet eerst gaan zoeken of er wellicht verderop ook nog een (of een poortje) is.
Ik ben het met je eens dat deze vergissing gemakkelijk te maken is. Het klinkt als technisch haalbaar om een uitcheck bij een omcheckgalerij gevolgd door een uitcheck bij een poortje op hetzelfde station gewoon als 1 uitcheck te beschouwen, i.e. het poortje te openen zonder verdere consequenties.

Reageer