beantwoord

Geld terug krijgen voor Incheck/ uitcheck fiasco op Amstel

Toon eerste bericht

47 reacties

Ik heb nog geen nieuws
Over een jaar gaat het station verbouwd worden. Mogelijk kan dan de kans worden aangegrepen om de metro en treinsporen vrij van elkaar te leggen, net als Bijlmer Arena bijvoorbeeld.

Ja hoor, vooral een paar miljoen extra uitgeven aan die verbouwing om de cross-platform overstap tussen trein en metro om zeep te helpen. Kosten doen er niet toe, gebruiksgemak doet er niet toe, alles ten dienste van de Heilige Klaphekjes.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb nog geen nieuws
Dat is zeer teleurstellend. Ik had verwacht dat er eens actie ondernomen zou worden.
Door weinig van anderen te verwachten spaart men zich veel teleurstelling. Zei de beroemde Nederlands letterkundige en filosoof C. J. Wijnaendts Francken zo'n 150 jaar geleden.
Ik zal nog eens flink aan de bel trekken heren.
Reputatie 7
Badge +3
Zo ken ik er nog wel een paar.

Iedere klacht is een kans.
Iedere klacht is een gratis advies.
Gisteren overigens weer 3 reizigers getroffen tussen Amstel en Utrecht die "verkeerd" waren ingechecked, dus GVB ipv NS.
Ik heb samen met de manager 'stationsinrichting' de afgelopen tijd Amsterdam Amstel onder de loep genomen.

De stationsinrichting in de huidige vorm levert momenteel afdoende capaciteit voor in- en uitchecken. Het is echter niet riant en/of toekomstvast. De problemen treden voornamelijk op bij het uitchecken op de poorten aan de Centrumzijde van het station

Om de reiziger te helpen juist in- en uit te checken zijn/worden 3 maatregelen genomen:

1 RSB (routing Signing en Branding)
Voor de reiziger is het station aan de “centrumzijde” moeilijk “leesbaar”. Er is onvoldoende ruimte voor oriëntatie en het voorsorteren op uitchecken bij NS en GVB. Middels aanpassing in kleur en bebording zijn verbeteringen doorgevoerd maar het effect daarvan is nog onvoldoende. In samenwerking met GVB gaan we nog meer aanpassingen doen, de poorten van GVB gaan we nog beter met kleursignalering duiden en de bebording boven de poorten gaan we nog aanpassen en verlichten of aanlichten.
Dit zijn echter tijdelijke maatregelen.

2 Softwareaanpassing
Om het foutieve uitchecken op de poorten te beperken heeft NS inmiddels een softwareaanpassing doorgevoerd. Bij GVB ingecheckte reizigers die bij de NS poorten willen uitchecken worden verwezen naar de GVB poorten. Deze softwareaanpassing zal ook door GVB doorgevoerd worden; echter is de planning daarvan pas terug te vinden in 2017. Met deze maatregel is het verkeerd uitchecken van GVB reizigers teruggedrongen. Voor NSR reizigers is deze oplossing echter nog niet beschikbaar.

3 Verplaatsen en uitbreiden poorten
Om het probleem afdoende te kunnen oplossen zullen de poorten van NSR en GVB meer de stationshal in geplaatst worden. Hierdoor is er meer vrije oriëntatieruimte en kan het aantal poorten worden uitgebreid. Het ontwerp van deze aanpassing ligt momenteel ter beoordeling/advies bij de coördinerend architect die verantwoordelijk is voor de herinrichting van het station Amsterdam Amstel conform de opgestelde visie. Naar verwachting zal deze afstemming in Q4 2016 zijn afgerond. De aanpassing zal dan in Q2 2017 uitgevoerd kunnen zijn.
Reputatie 7
Badge +3
@Klaas-Jan
Het is goed te lezen dat de problemen onderkend zijn en dat er maatregelen genomen worden. Alleen jammer dat de software-aanpassing van de poortjes van GVB tot 2017 laat wachten. Dat is een gemiste kans.

Het gaat inderdaad enorm schelen wanneer de poortjes een stuk opschuiven van de tunnel naar de stationshal, liefst nog een stuk in de stationshal. Daar is ruimte genoeg voor. Tijdelijke maatregelen als sterkere kleurcontrasten en betere aanlichting zullen zeker helpen. Blijft nog staan het probleem met de onoverzichtelijke situatie met de pilaren wanneer je vanuit de tunnel naar de hal gaat. Maar ook dat kan opgeloste worden door het verplaatsen van de poortjes naar de hal.
Al met al een goed resultaat en hopelijk zijn de problemen in het tweede kwartaal in 2017 definitief opgelost.
Net zelf ook een 4 euro boete binnengehaald door verkeerd uitcheck op het perron van Amsterdam Amstel was er eigenlijk nog nooit uitgestapt. Zag de uitcheckpaal op het perron en vervolgens kwam ik beneden bij de gesloten poortjes en hier werd dan 4 euro afgeschreven. Ik weet niet wat er met mijn treinuitcheck is gebeurd.
Dit ging volgens mij wel goed. Misschien kan iemand eens een cursus ontwerpen "reizen met de ov chipkaart In Nederland". Ik ben toch een redelijk ervaren treinreiziger die ook diverse Europese landen heb bereids met de trein. Ik raak alleen hier in Nederland zo langzamerhand bijster met allemaal verschillende vervoerders andere poortjes verschillende palen enz.enz. Ik beschouw net als met mij denk ik zeer velen de 4 euro van vandaag maar als leergeld. Ik heb het vermoeden dat dit een grote bron van inkomsten voor de diverse vervoersbedrijven is.
@hlubbers Jammer om te lezen dat er vandaag iets mis is gegaan. €4 is het instaptarief van de GVB, dus ik denk dat je het beste met deze vervoerder contact op kunt nemen om je geld terug te vragen. Om te checken of er ook iets mis is gegaan bij NS, kun je natuurlijk altijd ook met ons contact opnemen. Hier vind je de (online) kanalen die voor je klaar staan. Zoals in de topic al eerder is besproken, zijn we ons bewust van de niet-ideale situatie. KJ heeft hier al een mooie uiteenzetting over de situatie geschreven. We gaan ermee aan de slag!
Minke, ik had al aangegeven dat ik daar geen tijd aan ga besteden. Vind het zelf een beetje triest dat een probleem dat al 2 jaar bekend is inmiddels nog niet is opgelost. Zegt veel over de slagvaardigheid van jullie bedrijf.
Reputatie 2
De ontwikkelingen die Klaas-Jan noemt zijn goed om te lezen, die software aanpassing gaat al veel helpen. Ook vind ik het positief dat de tekst bij de overstap-paaltjes op het perron tegenwoordig ook in het Engels is.

Wordt die software-aanpassing (dat je niet meer bij het verkeerde -GBV vs NS- poortje kan uitchecken) ook doorgevoerd op andere stations, zoals Duivendrecht?
Ik ga er nog even achteraan voor jullie en kom z.s.m. met een terugkoppeling.
Reputatie 4
Die software-aanpassing is in ieder geval toegepast op station Amersfoort, zowel door Connexxion als NS.
Reputatie 6
Net zelf ook een 4 euro boete binnengehaald door verkeerd uitcheck op het perron van Amsterdam Amstel was er eigenlijk nog nooit uitgestapt. Zag de uitcheckpaal op het perron en vervolgens kwam ik beneden bij de gesloten poortjes en hier werd dan 4 euro afgeschreven. Ik weet niet wat er met mijn treinuitcheck is gebeurd.
Dit ging volgens mij wel goed. Misschien kan iemand eens een cursus ontwerpen "reizen met de ov chipkaart In Nederland". Ik ben toch een redelijk ervaren treinreiziger die ook diverse Europese landen heb bereids met de trein. Ik raak alleen hier in Nederland zo langzamerhand bijster met allemaal verschillende vervoerders andere poortjes verschillende palen enz.enz. Ik beschouw net als met mij denk ik zeer velen de 4 euro van vandaag maar als leergeld. Ik heb het vermoeden dat dit een grote bron van inkomsten voor de diverse vervoersbedrijven is.

Dat is het ook. En ongetwijfeld is dat de belangrijkste reden, dat de van de voortvarendheid die bestond toen de paaltjes en poortjes geplaatst moesten worden, nu niets meer te merken is ...
De ontwikkelingen die Klaas-Jan noemt zijn goed om te lezen, die software aanpassing gaat al veel helpen. Ook vind ik het positief dat de tekst bij de overstap-paaltjes op het perron tegenwoordig ook in het Engels is.

Wordt die software-aanpassing (dat je niet meer bij het verkeerde -GBV vs NS- poortje kan uitchecken) ook doorgevoerd op andere stations, zoals Duivendrecht?

Vraag ik voor je na!
Ik heb gevraagd om een update betreffende op welke stations dit naast Amstel en Amersfoort ook is doorgevoerd. Ik hoop zo spoedig mogelijk een terugkoppeling te kunnen geven.
Het is de bedoeling dat dit ook op andere stations, zoals Duivendrecht, doorgevoerd zal worden.
Reputatie 2
Als het mogelijk is zo'n waarschuwing te geven, zou een poortje ook wel kunnen waarschuwen als je uitcheckt terwijl je niet ingecheckt was.
Reputatie 7
Badge +3
Een positief bericht ditmaal. Gisteren heeft een buitenlandse kennis van ons gereisd via Amsterdam Amstel. Ik had haar instructies gegeven dat ze bij het overstappen van metro op bus moest uitchecken bij GVB/metro. Ze zag een kortere rij bij de andere poortjes, die van NS, en heeft geprobeerd daar uit te checken. Ze kreeg keurig een verwijzing dat ze moest uitchecken bij GVB en het poortje ging niet open. Ze reisde op saldo op een anonieme OV-chipkaart.

Technisch detail: had het er nog iets mee te maken dat ze geen €20 saldo op de kaart had toen ze probeerde uit te checken bij de verkeerde vervoerder? Ze had nog iets van €6 op de kaart, genoeg om bij de bus te kunnen inchecken.
Waarschijnlijk wel. Als er geen transactie bij de NS gemaakt is, dan zal er bij die uitcheck op Amsterdam Amstel €20 afgeschreven worden (of €10 met een abonnement uiteraard) om het poortje te kunnen openen. Wanneer dat saldo niet afgeschreven kan worden, dan kan er niet gecheckt worden en zal het poortje ook niet open gaan.
Reputatie 7
Badge +3
Ik was in de veronderstelling dat softwarematig geregeld was dat bij het aanbieden van een chipkaart met een incheck bij GVB geweigerd zou worden bij een poortje van NS. Ik had niet het idee dat dit afhankelijk zou zijn van het saldo op de kaart.

Reageer