beantwoord

Geldigheid overgangskaart 2-1 met Traject Vrij

• 26 februari 2015
  • 5 reacties
  • 290 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
Bij mijn huidige Traject Vrij abonnement kan ik eventueel een overgangskaart 2de-->1ste klas kopen voor de hele dag, de daluren of in het weekend (zie deze pagina). Nu vroeg ik me af: bij een 'normale' rit buiten mijn traject met mijn gebruikelijke 2de klas is het moment van inchecken bepalend voor het tarief (geen of 40% korting). Hoe zit dat bij deze overgangskaarten? Geldt dan het moment van inchecken, of gaat het hier om de daadwerkelijke klokuren?
Werkt het net zoals een voordeelurenabonnement van voordat de OV chipkaart er was, dat je je niet om 8:55u met een kortingskaartje in de trein mocht bevinden, dat je nu niet om 8:55u met je overgangskaartje 2-1 Dal in de eerste klas mag zijn?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 26 februari 2015, 16:06

Goede vraag Keuzereiziger. Ook voor de overgang 2-1 geldt het moment van inchecken. Hier geldt dus niet de 'oude voordeelurenabonnement-regel'. De overgang is ook niet aan te schaffen voor gebruikers van de (oude) voordeelurenkaart. Zij kunnen hun klasse wisselen wanneer ze eerste klas willen zitten. Bij gebruik van een keuzedag is er voor deze reizigers een speciaal overgangskaartje te vinden in de automaat.

De overgang 2-1 (weekend, dal of dag) is alleen voor reizigers met een Dal Vrij-, Weekend Vrij-, Traject Vrij-, Altijd Vrij-, Grens-, Jaartraject- en OV-Jaarabonnement of Studentenreisproduct beschikbaar.
Bekijk origineel

5 reacties

Goede vraag Keuzereiziger. Ook voor de overgang 2-1 geldt het moment van inchecken. Hier geldt dus niet de 'oude voordeelurenabonnement-regel'. De overgang is ook niet aan te schaffen voor gebruikers van de (oude) voordeelurenkaart. Zij kunnen hun klasse wisselen wanneer ze eerste klas willen zitten. Bij gebruik van een keuzedag is er voor deze reizigers een speciaal overgangskaartje te vinden in de automaat.

De overgang 2-1 (weekend, dal of dag) is alleen voor reizigers met een Dal Vrij-, Weekend Vrij-, Traject Vrij-, Altijd Vrij-, Grens-, Jaartraject- en OV-Jaarabonnement of Studentenreisproduct beschikbaar.
Reputatie 6
Badge +1
Hoi Klaas-Jan, de vraag komt voort uit een discussie met een collega. Er staat namelijk niets op de website over de geldigheid van het overgangskaartje. Sterker nog, de formulering op de website deed ons vermoeden dat het gaat om de strikte kloktijden, er wordt immers nergens gesproken over inchecken.
Mijn collega was laatst vóór half 7 (spits dus) begonnen met reizen, maar na 18:30u in de eerste klas gaan zitten. Dat mag dan dus blijkbaar niet met het kaartje 'overgang 2-1 Dal'.
Het moment van inchecken is hier bepalend. Wanneer je moment van inchecken tijdens de spits is dien je dus te kiezen voor de 2-1 Dag. Wanneer je een reis maakt die om bijvoorbeeld 15:30 aanvangt en je eindbestemming bij NS wordt om 18:05 bereikt, dan mag je de gehele reis 1ste klasse zitten met een overgang 2-1 Dal. Het moment van inchecken is immers bepalend.
Dan is de kolomnaam "Wanneer kunt u ermee reizen in de 1e klas?" dus onjuist en misleidend. Passen jullie dit aan?
Dan is de kolomnaam "Wanneer kunt u ermee reizen in de 1e klas?" dus onjuist en misleidend. Passen jullie dit aan?

Ik ben het met je eens dat dit duidelijker kan. Ik ga het hier bespreken en kom er op terug.

Reageer