beantwoord

Geldigheid van incheck

  • 18 oktober 2020
  • 4 reacties
  • 214 Bekeken

Reputatie 4

Hoi,

 

Dit is een beetje een juridische vraag. Als je niet ingecheckt bent en dus geen geldig vervoersbewijs hebt, kun je een boete krijgen. Maar een boete impliceert, dacht ik altijd, een overtreding van de wet. Of kan een bedrijf ook een boete opleggen indien klanten zich niet aan de regels van het bedrijf houden?

 

Artikel 47 van het BP 2000 zeg onder andere:

 

2.

Een elektronisch vervoerbewijs is geldig indien:

a. het een nationaal elektronisch vervoerbewijs of een op grond van de concessie door of namens de concessiehouder afgegeven elektronisch vervoerbewijs betreft,

b. de reismogelijkheden van het elektronisch vervoerbewijs toereikend zijn voor de te maken reis en het vertrekpunt elektronisch is geregistreerd”

 

Er zijn nog een aantal andere voorwaarden, maar als ik 2.a lees dan klinkt het alsof een single check in een geldig vervoerbewijs is, ook als je overstapt tussen vervoerders. 

 

De vraag is nu: Als iemand met een NS-check-in bij Arriva reist, of vice versa, voldoet diegene dan wel aan de wet maar niet aan de regels van de betreffende vervoerders? En als dat klopt, is een boete dan juridisch wel aan de orde?

 

 

icon

Beste antwoord door Slidestops 18 oktober 2020, 11:01

Je moet het zoeken in artikel 70 wet personenvervoer 2000.

 

Artikel 70

Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen

 

Een vervoersbewijs voor Arriva d.m.v. een check-in is geen geldig vervoersbewijs voor de NS.

 

 

Verder praten we in de volksmond over een boete die je krijgt op de trein.

In realiteit ben je als reiziger verplicht om bij het ontbreken van een vervoersbewijs direct de ritprijs plus wettelijke verhoging (contant of misschien in de toekomst pin) te voldoen. 

Als dit niet kan dan pas wordt je strafrechtelijk staande gehouden en wordt er een uitstel van betaling opgemaakt. Dit is wel een ontwerp proces-verbaal. Dat wil zeggen: betaal je hem direct, dan blijft het een betaling aan de vervoerder en heb je niets met justitie te maken. Betaal je niet, dan wordt het een proces-verbaal en krijg je wel met justitie te maken.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor juridische vragen kun je het beste contact opnemen met het juridisch loket.

Begrijp ik goed dat je een boete hebt gehad, omdat je bij een andere vervoerder was ingecheckt, dan vevoerder van de trein waarin je zat? Wanneer je niet bij de juiste vervoerder bent ingecheckt, heb je geen geldig vervoersbewijs.

Reputatie 7

Je moet het zoeken in artikel 70 wet personenvervoer 2000.

 

Artikel 70

Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen

 

Een vervoersbewijs voor Arriva d.m.v. een check-in is geen geldig vervoersbewijs voor de NS.

 

 

Verder praten we in de volksmond over een boete die je krijgt op de trein.

In realiteit ben je als reiziger verplicht om bij het ontbreken van een vervoersbewijs direct de ritprijs plus wettelijke verhoging (contant of misschien in de toekomst pin) te voldoen. 

Als dit niet kan dan pas wordt je strafrechtelijk staande gehouden en wordt er een uitstel van betaling opgemaakt. Dit is wel een ontwerp proces-verbaal. Dat wil zeggen: betaal je hem direct, dan blijft het een betaling aan de vervoerder en heb je niets met justitie te maken. Betaal je niet, dan wordt het een proces-verbaal en krijg je wel met justitie te maken.

Reputatie 7

Overigens gaat het in de wet die je quote in 2a om de specificatie van wat je nou mag gebruiken als elektronisch vervoersbewijs. Dat mag dus een ov-chipkaart zijn (nationaal) of namens de concessiehouder (business card van NS bv.)

In b staat dan hoe je dat vervoersbewijs benoemd in a dient te gebruiken.

 

 

 

Verder vraag je:

"Of kan een bedrijf ook een boete opleggen indien klanten zich niet aan de regels van het bedrijf houden?"

In principe wel. Hiervoor zijn artikel 70 , 71 , 72 en 73 van de Wet Personenvervoer 2000 de wettelijke basis.

Artikel 72 wordt verder uitgesplitst in artikel 52 besluit personenvervoer 2000.

Reputatie 4

@Slidestops dankjewel voor de uitleg. Helder!

Reageer