beantwoord

Geldt de eis van minimaal 20 euro op de OV-chipkaart ook bij automatisch opladen?

• 11 juli 2014
  • 6 reacties
  • 20315 Bekeken

Ik ga er vanuit dat ik bij een keuze voor automatisch opladen van mijn OV-chipkaart geen actie meer hoef te ondernemen om mijn saldo op peil te houden. Volgens NS-informatie wordt het saldo vanzelf aangevuld zodra dat onder de 0 (of volgens antwoordgenerator 'Eva' 5) euro is gezakt. Echter, tegelijk geldt de algemene eis dat er op de kaart minimaal 20 euro moet staan. Die twee zaken zijn m.i. niet met elkaar verenigbaar. Als de eis van minimaal 20 euro saldo inderdaad in alle gevallen geldt, dan zou het automatisch opladen daar niet voor zorgen bij een saldo onder de 20, maar boven de 0 euro. Wat heb ik dan nog aan automatisch opladen?
icon

Beste antwoord door Hertog 11 juli 2014, 18:31

Ik zou het lekker handmatig doen bij de kaartautomaat. Bepaalt u toch zelf hoeveel geld u op die kaart zet en of, en zo ja wanneer, u het saldo weer op peil brengt.

U zal maar een korte reis maken (kosten bijv. €3) en €20 op de anonieme kaart hebben staan. Bij inchecken komt u tijdelijk uit op €0,0, dus wordt het door u aangegeven bedrag (stel €10) alvast op de kaart gezet. Aan het eind van uw reis(je) checkt u uit, en staat er ineens €27 op uw kaart. t.w. €20 die er op stond + €10 automatisch opladen - €3 voor de reis.

U heeft dan wel ruim voldoende saldo om een volgende keer in te kunnen checken zonder dat er weer automatisch bijgeladen wordt.

En dan te weten dat u al kunt inchecken met een saldo van minimaal €16,00 (u mag na inchecken €4,00) "rood" staan (uiteraard gaat dat bij automatisch opladen niet op, omdat dan inmiddels alweer het nodige van uw bankrekening is overgeschreven naar uw OV-chipkaart.

Begrijpt u waarom ik in al die 8 jaar dat ik OV-chipkaarten gebruik nooit ben overgegaan op automatisch opladen?
Bekijk origineel

6 reacties

Ik zou het lekker handmatig doen bij de kaartautomaat. Bepaalt u toch zelf hoeveel geld u op die kaart zet en of, en zo ja wanneer, u het saldo weer op peil brengt.
U zal maar een korte reis maken (kosten bijv. €3) en €20 op de anonieme kaart hebben staan. Bij inchecken komt u tijdelijk uit op €0,0, dus wordt het door u aangegeven bedrag (stel €10) alvast op de kaart gezet. Aan het eind van uw reis(je) checkt u uit, en staat er ineens €27 op uw kaart. t.w. €20 die er op stond + €10 automatisch opladen - €3 voor de reis.
U heeft dan wel ruim voldoende saldo om een volgende keer in te kunnen checken zonder dat er weer automatisch bijgeladen wordt.
En dan te weten dat u al kunt inchecken met een saldo van minimaal €16,00 (u mag na inchecken €4,00) "rood" staan (uiteraard gaat dat bij automatisch opladen niet op, omdat dan inmiddels alweer het nodige van uw bankrekening is overgeschreven naar uw OV-chipkaart.
Begrijpt u waarom ik in al die 8 jaar dat ik OV-chipkaarten gebruik nooit ben overgegaan op automatisch opladen?
Ik ga er vanuit dat ik bij een keuze voor automatisch opladen van mijn OV-chipkaart geen actie meer hoef te ondernemen om mijn saldo op peil te houden. Volgens NS-informatie wordt het saldo vanzelf aangevuld zodra dat onder de 0 (of volgens antwoordgenerator 'Eva' 5) euro is gezakt. Echter, tegelijk geldt de algemene eis dat er op de kaart minimaal 20 euro moet staan. Die twee zaken zijn m.i. niet met elkaar verenigbaar. Als de eis van minimaal 20 euro saldo inderdaad in alle gevallen geldt, dan zou het automatisch opladen daar niet voor zorgen bij een saldo onder de 20, maar boven de 0 euro. Wat heb ik dan nog aan automatisch opladen?

Automatisch opladen is eigenlijk een product van TLS en niet van NS. Een ondeskundige lotgenoot heeft dit bij TLS nagevraagd en dat in dit topic met ons gedeeld: Als automatisch opladen aanstaat, kan er nooit te weinig saldo zijn om in te checken. Zelfs als het voor de betaling van het borgbedrag noodzakelijk is om twee keer achter elkaar automatisch op te laden, gebeurt dat. Als automatisch opladen aanstaat en u checkt in met 5 euro saldo, dan wordt er op dat moment voldoende saldo aangevuld om het borgbedrag van 20 euro voor reizen met NS te kunnen voldoen.
Badge +3
anonieme kaart
Automatisch opladen is alleen beschikbaar voor persoonlijke OV-chipkaarten.
Welkom op ons forum Ton. De bijdragen van alle forumgebruikers zijn juist, dank voor jullie bijdrage. Ik ga ervan uit dat je op basis van deze antwoorden voldoende informatie hebt. Mocht er nog iets onduidelijk zijn dan hoor ik dat graag 🙂
Als ik nu CS inloop zonder voorgenomen trein-gebruik moet er dan minimaal 20 euro op kaart staan? Ook als ik er gelijk weer uit loop? in dat geval financieren we met zijn allen de NS.
Reputatie 7
Badge +4
U moet dan inderdaad saldo op de kaart hebben staan. U financiert daarmee overigens niet NS, maar hooguit OV-chipkaart en zelfs dat niet. Tegenwoordig kunt u het restant zonder opnamekosten meteen weer ophalen. U 'financiert' niks als u dat niet wilt.

De ruimte binnen de poortjes is in principe bedoeld voor reizigers, maar u kunt dus per saldo wel kosteloos naar binnen, al kost het wat moeite het er op te zetten. Persoonlijk maak ik er geen probleem van en loop regelmatig door het afgesloten gebied. Het kost niks uiteindelijk. Wie dat niet wil, kan desnoods omlopen. Het is het een of het ander.

Reageer