Gemeenschappelijke tariefpunten afgeschaft

• 15 augustus 2015
  • 22 reacties
  • 699 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
De gemeenschappelijke tariefpunten worden (zo is het voorstel, http://locov.nl/actueel/publicaties/locov-2015-164538-adviesaanvraag-tarieven-ns.aspx) afgeschaft. Het zijn:

Alkmaar (Noord)
Almere Centrum, Almere Muziekwijk
Amsterdam Zuid, Amsterdam RAI
Bovenkarspel-Grootebroek, Bovenkarspel Flora
Delft (Zuid)
Den Haag (Centraal, HS, NOI)
Den Helder (Zuid)
Dordrecht (Zuid)
Eindhoven (Beukenlaan)
Haarlem (Spaarnwoude)
Heerenveen (IJsstadion)
Helmond, Helmond Brouwhuis, Helmond 't Hout
's-Hertogenbosch (Oost)
Hilversum, Hilversum Noord, Hilversum Sportpark
Hoek van Holland (Haven, Strand)
Hoorn (Kersenboogerd)
Houten (Castellum)
Leiden (Centraal, Lammenschans)
Maassluis (West)
Maastricht (Randwyck)[6][7]
Nijmegen, Nijmegen Lent
Oss (West)
Purmerend (Overwhere)
Rotterdam (Centraal, Blaak)
Rotterdam (Zuid, Stadion)
Rotterdam Alexander, Capelle-Schollevaar
Santpoort Noord, Driehuis
Schiedam (Centrum, Nieuwland)
Soest, Soest Zuid, Soestdijk
Tilburg (Universiteit)
Veenendaal (Centrum, West)
Vlaardingen (West, Centrum, Oost)
Vlissingen (Souburg)
Waddinxveen (Noord)
Zoetermeer (Oost)

Het doel is het omzeilen van een softwarefout, zodat die niet gecorrigeerd hoeft te worden, zie https://forum.ns.nl/op-station-17/poortjes-op-station-hilversum-13034/index1.html#post98223.

De verwarrende situatie dat "0 TE" in de reisplanner wordt aangeduid als "1 TE" (https://forum.ns.nl/abonnementen-2/extra-kosten-traject-vrij-aansluitende-reis-0-te-6984/index1.html#post43929) is dan niet meer van toepassing.

Het tariefsysteem wordt aan de ene kant ingewikkelder (meer tariefpunten), aan de andere kant eenvoudiger (bijzondere situaties en regels met 0 TE zijn niet meer aan de orde).

De tariefeenhedenkaart moet vollediger de ligging van stations gaan weergeven (nu niet aangegeven voor stations met een gemeenschappelijke tariefpunt, behalve als ze op bijkaartjes staan).

22 reacties

Wel jammer dat de NS in de adviesaanvraag net doet alsof dit alleen van toepassing is op drie plekken:

- Hilversum, Hilversum Noord, Hilversum Sportpark
- Almere Centrum, Almere Muziekwijk
- Amsterdam Zuid, Amsterdam RAI

Hierdoor lijkt het om een zeer beperkt aantal stations te gaan en niet om de complete lijst van Dennis (dank voor het uitzoeken daarvan!).

Persoonlijk vindt ik het jammer dat een software fout onder het argument van we kunnen het nu automatiseren niet opgelost wordt door de fout in de software op te lossen maar door de werkelijkheid aan te passen.
Maar dit zal wel de makkelijkste oplossing zijn voor de NS omdat ze dan de zeer incompetente IT afdeling niet nodig hebben, als deze wel competent was dan was dit probleem al lang geleden opgelost.
Reputatie 6
Badge +2
Wel jammer dat de NS in de adviesaanvraag net doet alsof dit alleen van toepassing is op drie plekken:

- Hilversum, Hilversum Noord, Hilversum Sportpark
- Almere Centrum, Almere Muziekwijk
- Amsterdam Zuid, Amsterdam RAI

Er staan ook twee voorbeelden bij Den Haag.
De gemeenschappelijke tariefpunten worden (zo is het voorstel, http://locov.nl/actueel/publicaties/locov-2015-164538-adviesaanvraag-tarieven-ns.aspx) afgeschaft.
Even voor de meelezers:
Waarom zijn gemeenschappelijke tariefpunten (ooit) ingesteld?
Wat zijn de voordelen van gemeenschappelijke tariefpunten voor reizigers?
Zijn er voor reizigers ook nadelen van gemeenschappelijke tariefpunten?

Minstens één van de trajecten tussen die Haagse stations zal dan zelfs van 0 naar 2TE moeten gaan.

De tariefeenheden zijn ondoorzichtig en historisch scheefgegroeid en zouden m.i. net als de telefoontikken vervangen moeten worden door een niet-manipuleerbare maateenheid, zoals het hemelsbrede aantal kilometers tussen het vertrekstation en het aankomststation.
Reputatie 6
Badge +2
Minstens één van de trajecten tussen die Haagse stations zal dan zelfs van 0 naar 2TE moeten gaan.

Hoezo? Ik dacht eerder aan een driehoek met zijden van elk 1 TE. De regels over omreizen zonder extra te betalen blijven bestaan. Het is dan wel zaak dat je bij een overstap op Gvc niet door de poortjes hoeft.
Omdat wordt beschreven dat het om een neutrale verschuiving moet gaan. Schuif 1 TE van Delft - HS naar HS - Centraal, schuif 1 TE van Leiden - NOI naar NOI - Centraal, dan moet NOI - HS 2 TE worden om het totaal aantal TE Leiden - Delft gelijk te houden.

Omreizen via Den Haag centraal is in veel gevallen geen toegestane reisroute, dus daarbij moet al worden gehercheckt op Den Haag centraal, wat in veel gevallen niet leidt tot een hogere ritprijs. Als het inderdaad zo wordt als in het bovenstaande voorbeeld, blijft dat zo.
Reputatie 6
Badge +2
Omdat wordt beschreven dat het om een neutrale verschuiving moet gaan. Schuif 1 TE van Delft - HS naar HS - Centraal, schuif 1 TE van Leiden - NOI naar NOI - Centraal, dan moet NOI - HS 2 TE worden om het totaal aantal TE Leiden - Delft gelijk te houden.
Daarmee blijven de afstanden Dt-Ledn, Dt-Gvc en Gvc-Ledn inderdaad gelijk, terwijl bij een driehoek met zijden van elk 1 TE, Gvc-Ledn 1 meer wordt. Alleen het afstandsverschil tussen reizen naar Gv en naar Laa vanuit Dt of Ledn en verder is dan aan de grote kant.
Reputatie 4
Badge
Ik neem aan dat de volgende wijzigingen worden doorgevoerd:
Den Haag Moerwijk - Den Haag HS: was 2 TE wordt 1 TE
Den Haag HS - Den Haag C: was 0 TE wordt 1 TE
Den Haag C - Den Haag Noi: was 0 TE wordt 1 TE
Den Haag HS - Den Haag Noi: was 0 TE wordt 2 TE (dus even lang als Den Haag HS - Den Haag C - Den Haag Noi)
Den Haag Noi - Den Haag Mariahoeve: was 4 TE wordt 3 TE

Effectief is Den Haag Moerwijk - Den Haag Mariahoeve nu 2 + 0 + 4 = 6 TE (of 2 + 0 + 0 + 4 via Den Haag C). Dat wordt dan 1 + 2 + 3 = 6 TE (of 1 + 1 + 1 + 3 via Den Haag C). Dat is dan dus kosten neutraal.

Aangezien zowel Den Haag HS als Den Haag NOI 1 TE worden opgeschoven kan het niet anders dan dat de afstand tussen beide van 0 TE naar 2 TE zal gaan wijzigingen.

Voor een enkele reis gaat dan effectief gelden:
- Een reis van Den Haag HS richting Delft wordt 1 TE goedkoper, richting Leiden 1 TE duurder. Reizen richting Gouda via Den Haag C worden ook 1 TE duurder.
- Een reis van Den Haag Noi richting Delft wordt 1 TE duurder, richting Leiden 1 TE goedkoper. Reizen richting Gouda via Den Haag C worden ook 1 TE duurder.
- Voor een reis van Den Haag C wijzigt er niets
- Voor een reis vanuit Delft richting Leiden direct (langs Den Haag HS en Den Haag Noi) wijzigt er niets
- Voor een reis van Den Haag Moerwijk naar Den Haag Mariahoeve met de sprinter met overstap in Den Haag C wijzigt er niets
- Voor een reis van Den Haag HS naar Den Haag Noi gaat de afstand omhoog van 0 TE naar 2 TE, maar dat maakt op dit moment voor een enkele reis in kosten niet uit.
Reputatie 4
Badge
Ik ben wel benieuwd of de evenementen stations zoals Heerenveen IJsstadion en Rotterdam Stadion wel een eigen tarief punt zullen krijgen. Aan de andere kant zou je daar ook hetzelfde technische probleem kunnen hebben (b.v. iemand die naar Heerenveen reist daar uitcheckt en vervolgens toch door gaat reizen naar IJsstadion).
Reputatie 6
Badge +2
Voor keuzes van aantallen tariefeenheden (TE) is het de vraag wat de criteria zijn of zouden moeten zijn. Dat is niet altijd eenduidig. Zo betaal je voor een omweg bij gebrek aan een rechtstreekse spoorlijn meer, maar na aanleg van een nieuwe kortere spoorlijn wordt het aantal TE soms gelijk gehouden aan die van de oude route.

Soms wordt het aantal TE voor verschillende routes tussen A en B gelijk gehouden, zoals de vier routes van Asd naar Rtd, en de twee routes tussen Wp en Zl. Je betaalt voor een toegestane reisroute de prijs van de kortste route. Als A-C-B hierdoor hetzelfde kost als de kortere route A-D-B kan A-C duurder zijn dan A-C-B (bijv. Gvc-Kpnz is duurder dan Gvc-Kpnz-Zl), wat verwarrend is. Dit kan een reden zijn voor het genoemde even lang maken in TE, plus dat het overzichtelijker is (maar het is niet altijd mogelijk, als je de twee routes tussen Wp en Zl even lang maakt kan je niet ook de twee routes tussen Gvc en Zl even lang maken). Het voorstel hierboven om Gv-Laa even lang te houden als Gv-Gvc-Laa valt hieronder.
(...) na aanleg van een nieuwe kortere spoorlijn wordt het aantal TE soms gelijk gehouden aan die van de oude route.
Volgens mij geldt dat zonder uitzondering voor alle spoorlijnen die vanaf eind jaren '70 zijn aangelegd.
Reputatie 6
Badge +2
(...) na aanleg van een nieuwe kortere spoorlijn wordt het aantal TE soms gelijk gehouden aan die van de oude route.
Volgens mij geldt dat zonder uitzondering voor alle spoorlijnen die vanaf eind jaren '70 zijn aangelegd.

Niet bij Shl-Wp.
Je bedoelt dan Wp-Rai, neem ik aan. Dat zou kunnen. Ik ben er niet zeker van of voor Shl - Wp ooit het tarief via Amsterdam Centraal is gerekend, of dat van begin af aan al werd gerekend met een voltooide zuidtak. Merk op dat voor Leiden (en zuidelijker) - Amersfoort (en noordoostelijker) sowieso de Zuidtak niet de kortste route vormt.
Reputatie 6
Badge +2
Je bedoelt dan Wp-Rai, neem ik aan.
Rai-Wp was nieuw, maar ik neem Shl-Wp voor het vergelijken van de afstanden, anders is het flauw.

Ik ben er niet zeker van of voor Shl - Wp ooit het tarief via Amsterdam Centraal is gerekend, of dat van begin af aan al werd gerekend met een voltooide zuidtak.
Dat lijkt me sterk.
Reputatie 6
Badge +2
Ik neem aan dat de volgende wijzigingen worden doorgevoerd:
Den Haag Moerwijk - Den Haag HS: was 2 TE wordt 1 TE
Den Haag HS - Den Haag C: was 0 TE wordt 1 TE
Den Haag C - Den Haag Noi: was 0 TE wordt 1 TE
Den Haag HS - Den Haag Noi: was 0 TE wordt 2 TE (dus even lang als Den Haag HS - Den Haag C - Den Haag Noi)
Den Haag Noi - Den Haag Mariahoeve: was 4 TE wordt 3 TE

Effectief is Den Haag Moerwijk - Den Haag Mariahoeve nu 2 + 0 + 4 = 6 TE (of 2 + 0 + 0 + 4 via Den Haag C). Dat wordt dan 1 + 2 + 3 = 6 TE (of 1 + 1 + 1 + 3 via Den Haag C). Dat is dan dus kosten neutraal.

Aangezien zowel Den Haag HS als Den Haag NOI 1 TE worden opgeschoven kan het niet anders dan dat de afstand tussen beide van 0 TE naar 2 TE zal gaan wijzigingen.

Voor een enkele reis gaat dan effectief gelden:
- Een reis van Den Haag HS richting Delft wordt 1 TE goedkoper, richting Leiden 1 TE duurder. Reizen richting Gouda via Den Haag C worden ook 1 TE duurder.
- Een reis van Den Haag Noi richting Delft wordt 1 TE duurder, richting Leiden 1 TE goedkoper. Reizen richting Gouda via Den Haag C worden ook 1 TE duurder.
- Voor een reis van Den Haag C wijzigt er niets
- Voor een reis vanuit Delft richting Leiden direct (langs Den Haag HS en Den Haag Noi) wijzigt er niets
- Voor een reis van Den Haag Moerwijk naar Den Haag Mariahoeve met de sprinter met overstap in Den Haag C wijzigt er niets
- Voor een reis van Den Haag HS naar Den Haag Noi gaat de afstand omhoog van 0 TE naar 2 TE, maar dat maakt op dit moment voor een enkele reis in kosten niet uit.

Klopt helemaal (http://locov.nl/actueel/publicaties/locov-2015-201973-besluit-tarief-2016.aspx).
Ik ben benieuwd of reizigers met een Traject Vrij abonnement naar een (huidig) gemeenschappelijk tariefpunt nog voor het ingaan van de nieuwe tariefeenhedenkaart pro-actief door NS worden gewaarschuwd, of dat men daar zelf maar achter moet komen.
Ik ben benieuwd of reizigers met een Traject Vrij abonnement naar een (huidig) gemeenschappelijk tariefpunt nog voor het ingaan van de nieuwe tariefeenhedenkaart pro-actief door NS worden gewaarschuwd, of dat men daar zelf maar achter moet komen.

Gezien de onwil van de NS om reizigers met Traject Vrij adequaat te informeren, waarmee we op dit forum keer op keer worden geconfronteerd, vrees ik het antwoord al te weten. Ook concrete vragen als: "Wat betekent deze wijziging concreet voor mijn traject?" zullen vermoedelijk hooguit op een antwoord als: "Probeer het eerst zelf maar uit, dan zullen wij achteraf een verklaring voor de berekende prijs proberen te bedenken. Wellicht kan die reactie enige maanden op zich laten wachten, omdat de berekening erg complex is" kunnen rekenen.
In de brief (link in reactie #15) blijft het ook angstvallig stil over het effect van deze maatregel op Traject Vrij abonnementen (alsof ze het niet in de gaten hebben), maar we kunnen in ieder geval nog een paar weken hopen dat NS dit, al dan niet getipt door Webcare toch constructief oppakt.

Dat waarschuwen zou dan inmiddels gebeurd moeten zijn. Immers als een Traject-Vrijabonnement in is gegaan op de tweede dag van een maand en de abonnementhouder zou naar aanleiding van deze wijziging het begin- of eindstation daarvan willen wijzigen, dan moet dat uiterlijk 2 weken vóór 2 december aangevraagd worden om bij het ingaan van de nieuwe tariefeenhedenkaart op 1 januari het gewenste reisrecht te hebben.

Zo niet, dan worden het 'teleurgestelde' reacties nadat abonnementhouders de incasso en/of de factuur van reizen in januari zien.
Reputatie 7
Badge +3

Waarom zijn gemeenschappelijke tariefpunten (ooit) ingesteld?

Het voordeel was dat je in de tijd van de nog gedrukte Edmondson-kaartjes veel minder verschillende kaartjes nodig had.

Wat zijn de voordelen van gemeenschappelijke tariefpunten voor reizigers?

Bij retourtjes en abonnementen kun je op het ene station instappen en op de terugreis bij het andere station uitstappen.

Zijn er voor reizigers ook nadelen van gemeenschappelijke tariefpunten?

Het is niet helemaal eerlijk omdat sommige reizigers te veel betalen en andere te weinig. In incidentele gevallen (bv. Leiden en Leiden Lammeschans liggen al gauw 3 km uit elkaar) gaat dat bij abonnementen toch aantikken.
Dat waarschuwen zou dan inmiddels gebeurd moeten zijn. Immers als een Traject-Vrijabonnement in is gegaan op de tweede dag van een maand en de abonnementhouder zou naar aanleiding van deze wijziging het begin- of eindstation daarvan willen wijzigen, dan moet dat uiterlijk 2 weken vóór 2 december aangevraagd worden om bij het ingaan van de nieuwe tariefeenhedenkaart op 1 januari het gewenste reisrecht te hebben.

Zo niet, dan worden het 'teleurgestelde' reacties nadat abonnementhouders de incasso en/of de factuur van reizen in januari zien.

https://forum.ns.nl/abonnementen-2/reizen-buiten-traject-duurder-nieuwe-jaar-21312

https://forum.ns.nl/abonnementen-2/reizen-buiten-traject-duurder-nieuwe-jaar-21312

https://forum.ns.nl/abonnementen-2/wie-heeft-meer-last-de-niet-aangekondigde-tariefaanpassing-op-stadstrajecten-21941

Reageer