Gesloten poortjes leiden tot extra kosten

• 11 januari 2017
  • 10 reacties
  • 355 Bekeken

Ik ga regelmatig van Nijmegen naar Middelburg.

Normaal kost dat € 24,20 (1e klas incl 40% korting).

Gisteren waren er problemen in Roosendaal en MOEST ik uitchecken op Breda want de poortjes waren gesloten en in Roosendaal moest ik weer inchecken

Nijmegen -> Breda : € 15,50
Roosendaal -> Middelburg : € 12,80
Totaal : € 28,30 = ~15% duurder.

Omdat ik dit zag aankomen heb ik op station Breda al gezegd dat ik niet wilde uitchecken, maar diverse "behulpzame" NS medewerkers gaven aan dat ik echt door het poortje moest en dat ik echt niet duurder uit zou zijn.

(en ja ik had uiteindelijk aardig wat vertraging dus kan het geld terugvragen, maar dit is natuurlijk volstrek bizar!)

ps: 's ochtends op de heenreis zelfde probleem alleen was ik toen al ingecheckt, ik heb toen wél een NS medewerker kunnen overtuigen die een poortje voor mij openzette. (koste me wel een half uur omdat de trein precies voor mn neus wegreed)

10 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Je had in Breda na het uitchecken weer kunnen inchecken (zonder terug door het poortje te gaan), dan was de langeafstandskorting doorgelopen.

In Roosendaal is er dan wel een mobiele paal nodig, of een open poortje, dus het is inderdaad wel onhandig.

Anders kan je de extra kosten terugvragen (http://www.ns.nl/binaries/_ht_1464616365136/content/assets/ns-nl/reisinformatie/2016/qas-van-rit-naar-reis-30mei2016.pdf), maar als je toch alles terug krijgt als GTBV is dat niet nodig. bijdragevandennis
Je had in Breda weer kunnen inchecken (zonder terug door het poortje te gaan), dan was de langeafstandskorting doorgelopen.

In Roosendaal is er dan wel een mobiele paal nodig, of een open poortje, dus het is inderdaad wel onhandig. bijdragevandennis

Ik heb specifiek gevraagd of ik weer mocht inchecken in Breda, er werd mij verzekerd dat ik dat niet moest doen.
In Roosendaal zijn er inderdaad ook poortjes.
Ik ben wel benieuwd hoe NS dit in de toekomst gaat voorkomen, ik was natuurlijk niet de enige die hier last van had. Al speelt het probleem vooral voor mensen die wat langere afstanden reizen:

Want bijvoorbeeld:
Tilburg -> Bergen op Zoom normaal €10,70

Tilburg -> Breda € 4,50
Roosendaal -> Bergen op Zoom € 3,10
Totaal € 7,60 = ~ 30% goedkoper

Er is overigens nog een ander probleem. De NS kan nooit meer echt goed aantonen hoeveel mensen er daadwerkelijk last hadden van een verstoring. De mensen reisden namelijk "opeens" niet meer op dat traject...
Spijtig om te lezen dat het allemaal zo gegaan is gtroost. Het lijkt mij niet correct dat je zonder incheck verder mocht reizen. Ik wil graag voor je kijken wat ik voor je kan betekenen aangezien je te veel moest betalen voor deze reis. Zou je mij een privébericht willen sturen? Een privébericht stuur je door op mijn naam en stuur bericht te klikken. In dat geval ontvang ik graag je NAW-gegevens, geboortedatum, e-mailadres en OV-Chipkaartnummer. Hou er wel rekening mee dat de reactiesnelheid op dit forum een stuk lager ligt.
Reputatie 3
Badge
Dit is inderdaad wel een suf probleem. Ik begrijp dat zowel in Breda als in Roosendaal de poortjes gesloten zijn (van Rsd weet ik het zeker, van Bd niet). Bij verstoring tussen Breda en Roosendaal moet je dus in Breda uitchecken om door de poortjes te komen. En in Roosendaal moet je inchecken om weer op het het station te komen. En omdat het langer dan 35 minuten duurt om van Bd naar Rsd te komen, ben je je langeafstandskorting kwijt....

NS zou in dit soort omstandigheden naar mijn idee gewoon poortjes in Bd en in Rsd open moeten zetten. Of inderdaad mobiele palen in Bd en Rsd moeten neerzetten.
Dit is inderdaad wel een suf probleem. Ik begrijp dat zowel in Breda als in Roosendaal de poortjes gesloten zijn (van Rsd weet ik het zeker, van Bd niet). Bij verstoring tussen Breda en Roosendaal moet je dus in Breda uitchecken om door de poortjes te komen. En in Roosendaal moet je inchecken om weer op het het station te komen. En omdat het langer dan 35 minuten duurt om van Bd naar Rsd te komen, ben je je langeafstandskorting kwijt....

NS zou in dit soort omstandigheden naar mijn idee gewoon poortjes in Bd en in Rsd open moeten zetten. Of inderdaad mobiele palen in Bd en Rsd moeten neerzetten.

Klopt pootjes Breda zijn dicht.

En ja poortjes zouden in de toekomst in dit soort gevallen natuurlijk open moet staan, maar dat gaat zeker in alle situaties niet zomaar (vanaf het begin van de verstoring) gebeuren. Het lijkt mij dus dat er ook een alternatieve oplossing bedacht moet worden. Maar wat doe moet zijn laat ik graag aan anderen over... Ik heb er wel over na zitten denken maar zie nog niet echt een goede (waterdichte) oplossing behalve dat er verplicht op elk station een losse paal ergens komt te staan? En je ingecheckt gewoon door de poortjes het station IN kan lopen.
Reputatie 4
Badge
In de link uit de eerste reactie blijkt duidelijk dat NS meent het al goed geregeld te hebben.

De poortjes zijn altijd dicht.

- Bij gepland alternatief vervoer is er een mobiele paal aanwezig zodat je direct weer kan inchecken.
- Bij onverwachte verstoringen of het onverhoopt ontbreken van een mobiele paal reis je zonder check-in met de bus, moet je teveel betaald saldo terug krijgen via de klantenservice en hoef je te weinig betaald saldo niet af te dragen.

Het van rit-naar-reis-document is hier duidelijk in, waardoor ik de uitspraak van Erryt ("Het lijkt mij niet correct dat je zonder incheck verder mocht reizen.") bijzonder vreemd vind. Wat ik wel jammer vind is dat de schrijver van de FAQ bij de ene vraag wel doorheeft dat het verbreken van langeafstandskorting nadelig is, maar bij het busvervoer gedurende meer dan 35 minuten alleen wisseling van kortingstarief noemt als reden voor restitutie.
Nadat er is uitgecheckt moet er altijd weer worden ingecheckt als je met de trein wilt reizen. Ik heb helaas geen privébericht van gtroost ontvangen maar hoop dat hij/zij al contact heeft gehad zodat hij/zij het te veel betaalde bedrag terug heeft ontvangen.
Reputatie 4
Badge
Nadat er is uitgecheckt moet er altijd weer worden ingecheckt als je met de trein wilt reizen.

Dat klopt. Maar bij treinvervangende bussen tijdens een ongeplande verstoring is dat niet mogelijk op een station met poortjes omdat de poortjes tegenwoordig niet meer opengezet worden. Afgelopen zondag was dat nog het geval. Tussen Nijmegen en Oss treinvervangende stopbussen en geen geopende poortjes waardoor je zonder check-in met de bus mee moest en mocht.

I.v.m. met GTBV en de kennis dat mijn bestemmingsstation geen poortjes heeft heb ik met risico op een boete wegens onjuist gebruik van stationsvoorzieningen (Inchecken en niet door poortje gaan) toch maar ingecheckt voor de busrit.
Nadat er is uitgecheckt moet er altijd weer worden ingecheckt als je met de trein wilt reizen. Ik heb helaas geen privébericht van gtroost ontvangen maar hoop dat hij/zij al contact heeft gehad zodat hij/zij het te veel betaalde bedrag terug heeft ontvangen.
Ik heb met reden geen contact met je opgenomen maar alleen zoals normaal mijn vertragings claim ingediend (van 2e deel van de reis, dus Roosendaal Vlissingen). Ik was benieuwd of dit vanzelf goed zou gaan. En inderdaad kreeg ik bericht "U heeft recht op een terugbetaling van € 28,30. Wij zullen dit binnen twee weken overmaken ".
Reputatie 7
Fijn, gtroost, dat het goed is gekomen met de restitutie!

Reageer