beantwoord

Groningen - Amsterdam (via Den Haag)

• 8 augustus 2014
  • 6 reacties
  • 267 Bekeken

Beste,

stel dat ik in Groningen incheck met eindbestemming Amsterdam Centraal. Ik moet alleen kort naar Den Haag om iets te regelen. Mag ik de trein Groningen - Den Haag halen, niet uit checken in Den Haag, vervolgens de trein Den Haag - Amsterdam Centraal halen en pas daar uit checken ?
Dat zal minder dan 6 uur duren.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 8 augustus 2014, 12:35

Nee, dat mag niet. Vanaf Den Haag reis je immers terug in de richting van je beginstation. Als je in Den Haag uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt, telt de lange-afstandskorting wel door voor de hele reis. Let er daarbij op dat het bij het paaltje waar je uitcheckt 100 seconde duurt voor je daar weer kunt inchecken. Het is sneller om daarvoor een ander paaltje te gebruiken, mocht dat van belang zijn. Je mag het station niet verlaten zonder uitgecheckt te zijn en na het (opnieuw) inchecken moet je weer binnen 35 minuten aan het vervolg van de reis beginnen.
Bekijk origineel

6 reacties

Nee, dat mag niet. Vanaf Den Haag reis je immers terug in de richting van je beginstation. Als je in Den Haag uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt, telt de lange-afstandskorting wel door voor de hele reis. Let er daarbij op dat het bij het paaltje waar je uitcheckt 100 seconde duurt voor je daar weer kunt inchecken. Het is sneller om daarvoor een ander paaltje te gebruiken, mocht dat van belang zijn. Je mag het station niet verlaten zonder uitgecheckt te zijn en na het (opnieuw) inchecken moet je weer binnen 35 minuten aan het vervolg van de reis beginnen.
Dat laatste is binnen 30 min.
Ik dacht dat daar ook de 5-minuten-'coulance' voor gold. Als je anders 1 minuut voor de vertrektijd van je trein incheckt en hem net mist vanwege de looptijd naar het perron en de volgende trein gaat, zoals in veel gevallen, pas een half uur later, dan zou je eerst weer terug moeten lopen om uit en weer in te checken. Dat lijkt me niet de bedoeling van die regel.
Geen idee, die regel zal toch nooit gecontroleerd kunnen worden bijna, maar ik dacht dat je een half uur na inchecken moest aanvangen met je reis. Al zou best rekening worden gehouden met wat jij zei.
Het antwoord van Pe_pe is correct. Je dient in Den Haag Centraal inderdaad uit te checken. Als je binnen 35 minuten opnieuw incheckt en je reis vervolgt, telt de lange afstandskorting gewoon door. Verder dient je reis maximaal een half uur na het inchecken aan te vangen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Reputatie 6
Badge +2
Ik dacht dat daar ook de 5-minuten-'coulance' voor gold. Als je anders 1 minuut voor de vertrektijd van je trein incheckt en hem net mist vanwege de looptijd naar het perron en de volgende trein gaat, zoals in veel gevallen, pas een half uur later, dan zou je eerst weer terug moeten lopen om uit en weer in te checken. Dat lijkt me niet de bedoeling van die regel.
Inderdaad zou 35 minuten logischer zijn. Waarschijnlijk steekt het niet zo nauw.

Reageer