beantwoord

groot verschil in prijs tussen papieren kaartje en ov chip

• 12 februari 2014
  • 12 reacties
  • 1125 Bekeken

Samen met collega van Loppersum naar Utrecht CS vv collega papieren kaartje, ik ov chipkaart.
Tot mijn verbazing was ik bijna 7 euro meer kwijt.
Graag uitleg hoe dit mogelijk is
icon

Beste antwoord door WJ. 12 februari 2014, 20:40

Dit heeft te maken met het degressieve tariefsysteem waarmee NS werkt. Dat houdt in: des te langer je reis, des te goedkoper worden je kilometers. Op het moment dat je uit- en incheckt in Groningen (omdat je van vervoerder wisselt), begint je teller weer op 0 en betaal je meer voor de eerste kilometers. Dat is bij een papieren kaartje niet het geval.

Tot die tijd raad ik aan een papieren kaartje te kopen. Dit probleem zou in de loop van dit jaar moeten worden opgelost, in elk geval vóór het afschaffen van de papieren kaartjes.
Bekijk origineel

12 reacties

Dit heeft te maken met het degressieve tariefsysteem waarmee NS werkt. Dat houdt in: des te langer je reis, des te goedkoper worden je kilometers. Op het moment dat je uit- en incheckt in Groningen (omdat je van vervoerder wisselt), begint je teller weer op 0 en betaal je meer voor de eerste kilometers. Dat is bij een papieren kaartje niet het geval.

Tot die tijd raad ik aan een papieren kaartje te kopen. Dit probleem zou in de loop van dit jaar moeten worden opgelost, in elk geval vóór het afschaffen van de papieren kaartjes.
Reputatie 2
Inderdaad moet zoals WJ aangeeft dit probleem opgelost worden. Waarschijnlijk wordt een reis met de ov-chipkaart straks goedkoper dan nu, maar duurder dan het huidige papieren kaartje. Voor zolang het papieren treinkaartje nog bestaat worden de prijzen van beide straks wel gelijk getrokken. (De planning was maart, of dat dit nog steeds de actuele planning is, weet ik niet).
En niet onbelangrijk, de tarieven per vervoerder verschillen ook nog, dus als je bijvoorbeeld met een andere vervoerder reist met de OV-chipkaart of een papieren kaartje, hetzelfde traject kan dit ook al veel schelen. Wat Treinreiziger al adviseert kan ik alleen maar beamen.
Wanneer ik Tussen Alkmaar en Maastricht even uitstap (en uitcheck) in Utrecht om een biertje te drinken, zou ik door dit "degressieve tariefsysteem" ook veel meer kwijt zijn dan wanneer ik een kaartje koop die heel de dag gewoon geldig is. Veranderd dit dan ook nog?

Alkmaar - Utrecht 8,00
Utrecht - Maastricht 13,70
Samen 21,70, in tegenstelling tot de 15,20 wanneer ik onderweg niet door een poortje hoef te gaan als ik uitstap.
Beste Jelle,

Ik heb je topic even verplaatst naar 'OV-chipkaart', dit maakt je forum iets beter vindbaar.

Vriendelijke groet,

Femke NS
Als je heel snel bent, Mart, wordt het gezien als een overstap maar ik vrees dat dat niet het geval zal zijn. Ik zou gewoon doorreizen naar Maastricht en daar een biertje pakken of gebruik gaan maken van Kruidvat of Blokker dagkaart of de OV-chipkaart opvolgers daarvan als je deze wilde plannen ten uitvoer gaat brengen.
Ik wil graag nog even inhaken op dit gesprek: Regionale vervoerders hanteren nog hun eigen tarieven op dit moment, waardoor er een verschil kan zijn tussen het tarief van een papieren kaartje (NS-tarief) en het reizen op saldo (deels NS, deels regionale vervoerder). Er wordt hard onderhandeld om de tarieven gelijk te trekken, zodat je weer voor dezelfde prijs kunt reizen. Er wordt overigens geen dubbel opstaptarief meer berekend.

Vriendelijke groet,

Femke
Goed nieuws: dit probleem wordt op korte termijn verholpen. Zie: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/nieuw_tariefsysteem_maakt_sommige_treinreizen_iets_duurder-146056
Da's inderdaad goed nieuws zeg.
Beste WJ.,

Dat is goed om te lezen inderdaad. Op deze manier proberen wij, zoals mijn collega Femke eerder aangaf, te bereiken dat je weer voor dezelfde prijs kunt reizen.

Met vriendelijke groet,

Stephan
Ook ik heb dat ervaren ben afgelopen dinsdag van Schiphol naar Martenshoek gereisd met ovchipkaart was bij elkaar 16,28 kwijt, terwijl ik met een papieren kaartje vandaag (6 maart 2014) van Martenshoek naar Schiphol ben gereisd was ik maar 15.20 kwijt.
met vriendelijke groet

Gea Straathof

Reputatie 6
Badge +2
Van http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/tarieven/routekeuze.html:

Op 2 april worden de prijzen van het papieren kaartje en de OV-Chipkaart voor de meeste reizigers al gelijk: namelijk voor alle reizen met 1 vervoerder (dit is 97,5 % van alle reizen). Tarieven worden hierdoor eenduidig voor de klant. Midden 2014 gaat dit gelden voor alle reizen ook die met meerdere vervoerders (2,5% van de reizen).

Reageer