beantwoord

"Haal eerst uw producten op voordat u andere producten op uw OV-chipkaart zet"?

• 27 March 2014
  • 5 reacties
  • 1236 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
"Haal eerst uw producten op voordat u andere producten op uw OV-chipkaart zet" staat op het scherm van de kaartautomaat naast "Ophalen bestelling". Dat klopt toch niet? Een keuzedag is een product dat je kan ophalen, maar dat is zeker niet iets dat eerst moet voordat je bijvoorbeeld een bestelde GVB-dagkaart op de OV-chipkaart zet. Je wil de keuzedag misschien pas later gebruiken.

En waarvoor is die opmerking eigenlijk wel bedoeld? Alleen voor gevallen waar aanwezigheid van een bepaald product nodig is voor het verwerven van een aanvulling?

P.S. Ik ben de tags vergeten: kaartautomaat OV-chipkaart keuzedag
icon

Beste antwoord door Brian NS 28 March 2014, 14:39

Bekijk origineel

5 reacties

Een keuzedag moet je ophalen via de knop "ophalen keuzedag", dan wordt automatisch gekozen voor die keuzedag die het eerst komt te vervallen.

In principe kan het ook via de knop "ophalen bestelling". In dat geval krijg je een overzicht te zien van wat er allemaal aan bestelde produkten voor je klaar staat.
Daar kunnen dus ook 2 keuzedagen bij staan.
In dat scherm moet je dus zelf een keus maken welke keuzedag je op de kaart zeg.
In alle gevallen moet je je keus ook nog eens bevestigen door op de "akkoord" knop te drukken.

En natuurlijk kun je een keuzedag ruim tevoren op je OV-chipkaart zetten. Op zich geen enkel probleem.
Realiseer je echter wel dat de eerste de beste keer dat je met de trein gaat reizen bij het inchecken meteen die keuzedag geactiveerd wordt. Zonder voor een korte treinreis, terwijl je die keuzedag juist wilde bewaren voor een lange rit naar de andere kant van het land, bijv.
Vergelijk het maar met die dagkaart van het GVB. Zodra die dagkaart op je OV-chipkaart staat en je checkt in bij het GVB, wordt meteen die dagkaart gebruikt en reis je die dag bij het GVB niet op saldo.

Bij een keuzedag werkt dat in feite geheel vergelijkbaar. Zodra je incheckt wordt in eerste instantie gekeken of er een speciaal produkt op staat, zo ja, dan wordt dat als eerste gebruikt.

Overigen heb ik geen idee welke andere meldingen er op dat scherm verschenen. Dat kan ik van hieruit niet beoordelen.
Omdat jij op het scherm een compleet overzicht krijgt van die bestellingen, kun jij zelf het beste beoordelen waar dat allemaal voor is.
Maar als een automaat aangeeft dat je eerst andere produkten moet laden, dan verschijnt die melding niet voor niets.

Ik zou me kunnen voorstellen dat je bijv. een abonnement bij NS hebt besteld, met keuzedagen daarbij.
Het kan best zijn dat dat abonnement nog niet op jouw OV-chipkaart staat en je dat dus eerst nog via ophalen bestelling op je kaart moet zetten, alvorens je daadwerkelijk ook keuzedagen op jouw OV-chipkaart kunt zetten.

Maar natuurlijk best mogelijk dat het om andere dingen gaat.

Even goed bekijken dus en hopelijk helpt mijn toelichting je daar wat verder bij.

Vr.gr.
Hans
Reputatie 6
Badge +2
Dit topic gaat over het feit dat de schermtekst niet klopt, zie demo

Als je bijvoorbeeld een bestelde GVB-dagkaart op de OV-chipkaart wil zetten zie je de genoemde tekst die impliceert dat je eerst je keuzedag(en) moet laden, wat totaal verkeerd is. Het is inderdaad meer iets voor als je een keuzedag probeert te laden zonder abonnement en je dat dus eerst nog via ophalen bestelling op je kaart moet zetten, alvorens je een keuzedag op je OV-chipkaart kunt zetten.
Reputatie 6
Badge +2
Een GVB-dagkaart is misschien niet zo'n goed voorbeeld, ik bedoel eigenlijk iets dat je niet besteld hebt maar ter plaatse uitkiest.
Via de knop 'ophalen keuzedag' kun je altijd de keuzedag activeren waarmee je wil gaan reizen. Het kan soms zijn dat een reiziger een abonnement nog niet heeft geactiveerd, zodat er eerst gekeken kan worden naar 'ophalen bestelling'. Bij deze optie staan altijd alle overige producten die je kan activeren. Het is niet zo dat je eerst een keuzedag moet activeren, voordat je andere producten kan ophalen.
Reputatie 6
Badge +2
Dus er zou eigenlijk moeten staan "Let op, soms moet u eerst een bestelling ophalen voordat u een aanvulling daarop op uw OV-chipkaart kan zetten".

Reageer