handeling NS kaartautomaat voor ouderen

Alleen ouderen maken gebruik van NS kaart met vrije reisdagen, jullie hebben het ons wel makkelijk gemaakt.
Hebben jullie ouderen wel eens zien klooien bij die automaat en hebben jullie dan de jongere mensen horen mopperen??

24 reacties

Wat bedoel je nou precies, Gompie; wat is eigenlijk jouw vraag?

Ik zie wel dertiger en veertigers regelmatig klooien bij de kaartautomaat, waarbij ze juist vaak geholpen en geadviseerd worden door ouderen.
Vorige week zag ik nog een echtpaar op leeftijd (ver in de 70) die alvast hun keuzedag kwamen ophalen waarmee ze de volgende dag wilden gaan reizen.
Ze namen er alle tijd voor, hadden zelfs een kaartje van NS bij zich waar de benodigde handelingen stapsgewijs op stonden.
Ook al stond dat niet op die "handleiding", ze waren wel zo wijs om achteraf nog even te controleren welke producten op hun kaart stonden.
Vol trots legden ze mij daarna uit hoe e.e.a. in z'n werk ging.
Niks geen geklooi dus, gewoon rustig de tijd ervoor nemen.
En dat, die tijd en rust, ontbreekt vaak bij de "jongeren", waardoor juist die vaak staan te klooien.

Maar laat eens weten wat je precies bedoelde, Gompie. Kunnen we daar eventueel wat gerichter op reageren.
Beste Gompie, ik begrijp helaas ook niet zo goed wat je vraag is. Bedankt voor het delen van dit voorbeeld geus. Het is inderdaad zo dat je met een goede voorbereiding de handelingen bij een NS-kaartautomaat een stuk makkelijker kunt maken. Via onze website kun je o.a. met een instructief filmpje zien hoe je een product activeert op een OV-chipkaart.

Ik heb je topic verplaatst naar 'OV-chipkaart'. Ook heb ik de titel aangepast zodat de titel beter de lading van je topic dekt.
Wat bedoel je nou precies, Gompie; wat is eigenlijk jouw vraag?

Ik zie wel dertiger en veertigers regelmatig klooien bij de kaartautomaat, waarbij ze juist vaak geholpen en geadviseerd worden door ouderen.
Vorige week zag ik nog een echtpaar op leeftijd (ver in de 70) die alvast hun keuzedag kwamen ophalen waarmee ze de volgende dag wilden gaan reizen.
Ze namen er alle tijd voor, hadden zelfs een kaartje van NS bij zich waar de benodigde handelingen stapsgewijs op stonden.
Ook al stond dat niet op die "handleiding", ze waren wel zo wijs om achteraf nog even te controleren welke producten op hun kaart stonden.
Vol trots legden ze mij daarna uit hoe e.e.a. in z'n werk ging.
Niks geen geklooi dus, gewoon rustig de tijd ervoor nemen.
En dat, die tijd en rust, ontbreekt vaak bij de "jongeren", waardoor juist die vaak staan te klooien.

Maar laat eens weten wat je precies bedoelde, Gompie. Kunnen we daar eventueel wat gerichter op reageren.
Ik kom ook geregeld ouderen tegen waar het niet goed gelukt is met het opladen van de vrije keuzedag of dat men het netjes erop heeft gezet, maar niet heeft ingecheckt. Wat veel reizigers niet weten, is als ze de automaat te moeilijk vinden, dat er hulp op afstand wordt geboden. Velen hebben toch wel een mobiele telefoon en op de kaartautomaat staat een gratis nummer dat gebeld kan worden met de vraag om hulp. Deze collega's kunnen de kaartautomaat helemaal overnemen en hetgeen wat te moeilijk is regelen voor elke reiziger. Ik vind het persoonlijk heel jammer dat veel reizigers niet weten van deze mogelijkheid.
Misschien is dit een oplossing?
Toch nog een medestander. Maar ik heb nog veel vragen, daar ga ik de klantenservice van de NS voor bellen.
Maar in ieder geval bedankt. Tot mailens.
Als we je hier nog kunnen helpen Gompie, dan hoor ik het graag. 🙂 Ook mijn collega's van de Klantenservice kunnen je uiteraard helpen. Veel succes!
Weet je wat ik ga doen, ik ga gewoon even naar CS Rotterdam, persoonlijk praten blijf ik fijner vinden.
Maar bedankt in ieder geval.
Geen probleem! Succes. 🙂
Op zich is het voor ouderen en ook misschien voor gehandicapten moeilijk systeem om met de ov chipkaart om te gaan. Ouderen kunnen vergeetachtig worden. En zo vergeten ze bijvoorbeeld uit te checken voor het verlaten van het station. Ouderen kunnen op zich kiezen en hebben voor in de trein vrije keuzedagen, ze kunnen tegen een lagere tarief bijvoorbeeld ook voor kiezen voor een abonnement op weekend vrij of dal vrij. Normaal betalen ouderen veel minder aan een ns abonnement dan mensen die bijvoorbeeld in de 30 of 40 zijn. Maar ouderen en gehandicapten kunnen ook voor alternatief vervoer kiezen bijvoorbeeld een taxibusje van een ander vervoerder. De keuze is reuze. Ik snap een beetje uw topic, maar ik werk zelf in een verzorgingshuis en daar heb ik wel wat van meegekregen.
Reputatie 2
Ik kom ook geregeld ouderen tegen waar het niet goed gelukt is met het opladen van de vrije keuzedag of dat men het netjes erop heeft gezet, maar niet heeft ingecheckt. Wat veel reizigers niet weten, is als ze de automaat te moeilijk vinden, dat er hulp op afstand wordt geboden. Velen hebben toch wel een mobiele telefoon en op de kaartautomaat staat een gratis nummer dat gebeld kan worden met de vraag om hulp. Deze collega's kunnen de kaartautomaat helemaal overnemen en hetgeen wat te moeilijk is regelen voor elke reiziger. Ik vind het persoonlijk heel jammer dat veel reizigers niet weten van deze mogelijkheid.

Niet altijd een oplossing. Zeker niet voor doven/slechthorenden. Zij hebben (meestal) wel een mobiel/smartphone, maar doen eigenlijk alleen nog maar aan smssen, whatsappen en vele andere tekst/visuele mogelijkheden. En wat dacht je van "bij problemen of vragen: bel 0900 - 20 21 163"???? (in 99% van de gevallen)

(even terzijde: je mag overigens niet meer 10ct/min vragen. Sinds vrijdag 13 juni is het maximaal 1 euro per gesprek. Dan heb je verder de normale belkosten. De voorwaarden vind je terug in de Europese(!) consumentenregels)

Niet altijd een oplossing. Zeker niet voor doven/slechthorenden. Zij hebben (meestal) wel een mobiel/smartphone, maar doen eigenlijk alleen nog maar aan smssen, whatsappen en vele andere tekst/visuele mogelijkheden. En wat dacht je van "bij problemen of vragen: bel 0900 - 20 21 163"???? (in 99% van de gevallen)

(even terzijde: je mag overigens niet meer 10ct/min vragen. Sinds vrijdag 13 juni is het maximaal 1 euro per gesprek. Dan heb je verder de normale belkosten. De voorwaarden vind je terug in de Europese(!) consumentenregels)
. Over de 0900 nummer van de NS heb ik een goedkoper nummer voor gevonden. Bel niet het 0900 nummer dat kost 10 ct of 1 € p.m., maar je kunt het beste een andere nummer bellen. Het nummer is 050-586 60 07. Op die manier krijg je ook de NS
Klantenservice aan de lijn en je betaald gewoon het lokaal tarief. Naar de NS kan je naar ze schrijven ook op zusterposten, mensen die bij de receptie in verzorgingshuizen werken kunnen ouderen ook mee helpen om te informeren hoe dat zit. Mensen die doof of slechthorend zijn kunnen ook via familieleden, vrienden vragen. Ook zijn mensen die in de mantelzorg werken. Ook die kunnen helpen. Maar idd NS heeft geen gebarentolk voor doven en slechthorende? Dan moet je je telefoon zo hard mogelijk zetten of dat helpt weet ik niet. Ik ben ook zelf ook wat dovig en ik kan niet alle dingen horen. Zeker als je al fluisterend in een stiltecoupe moet gaan zitten. Dan hoor ik zelf ook niet of slecht wat ze zeggen.
Over de 0900 nummer van de NS heb ik een goedkoper nummer voor gevonden. Bel niet het 0900 nummer dat kost 10 ct of 1 € p.m., maar je kunt het beste een andere nummer bellen. Het nummer is 050-586 60 07. Op die manier krijg je ook de NS
Klantenservice aan de lijn en je betaald gewoon het lokaal tarief.

Dat is dus een nummer in Groningen, terwijl de NS gevestigd is in Utrecht.
Heb jij het nummer zelf al geprobeerd te bellen en zo ja, wie kreeg je aan de telefoon?
@Geus: Mijn collega heeft dit nummer gebeld, zij had een vraag over de anonieme ov chipkaart voor iemand die helemaal uit de VS naar Nederland wou komen en hoe dat verder moet. Het heeft geholpen en zij kreeg antwoord. NS zit overal en landelijk gezien kan je met dat nummer ook voor vragen en klachten terecht. Dat wil ook verder niet zeggen dat alle afdelingen van de NS in Utrecht gevestigd is. Net als bijvoorbeeld bij Prorail zitten niet alle afdelingen in Utrecht. Ze kunnen ook bijvoorbeeld ook in Amersfoort zitten of elders.
Wist niet dat dat allemaal gedecentraliseerd gehuisvest is. Altijd gedacht dat die medewerkers gewoon in dat hoge kantoorgebouw in Utrecht zaten.
Maanden geleden heb ik eens gelezen dat de presentatie van dit forum toch gewoon in Utrecht heeft plaatsgevonden.
En nog niet zo lang geleden via Twitter op een interview terecht gekomen over de Klantenservice waarvoor de auteur toch gewoon in Utrecht op dat kantoor was geweest.
Maar goed, zoals je zegt ze kunnen zich natuurlijk overal verstoppen.
Kan natuurlijk zijn dat de daadwerkelijke bemensing van de Klantenservice in Groningen zit (Twitter, Facebook, forum, telefoon, EVA, e.d.) maar dat de staf die de aansturing verzorgt in Utrecht zit.

Aan de andere kant dan ook weer vreemd dat de medewerk(st)ers van Klantenservice in april of mei op excursie naar Groningen zijn geweest om daar van wat hoofdconducteurs te horen van hun praktijkervaringen.

Nou ja, in ieder geval een nummers waar we veel mensen blij mee kunnen maken, denk ik zo.
Zeker nu jouw collega heeft vastgesteld dat het gewoon functioneert.

Je geeft zelf aan dat veel ouderen met een GSM of zelfs smartphone rondlopen. Bij vragen of problemen bij de kaartautomaat hoeven zij geen 0900 nummer te bellen.
Op elke kaartautomaat zit een sticker waar met grote letters op staat dat men 0800-0540 kan bellen als men hulp nodig heeft. Tijdens het gesprek neemt de servicemedewerker zonodig (in overleg) de bediening van de automaat over, zoals Loes al eerder aangaf.

En de smartphonebezitters die nogal bedreven lijken te zijn in whatsappen zouden natuurlijk ook zomaar een berichtje op Twitter kunnen zetten. Klantenservice is n.l. ook via Twitter te bereiken ( @NS_online ).

Maar veel mensen hebben een angst voor vernieuwing en ook hier geldt vaak "onbekend maakt onbemind". Wat op zich heel begrijpelijk is.
Maar men moet wel de durf hebben om zo nodig advies te vragen, hetzij aan iemand anders die juist bij die kaartautomaat staat, of via de servicezuil die ook vaak in de buurt van de kaartautomaat staat of gewoon bellen of welke andere multimediale vorm dan ook.
Reputatie 2

Je geeft zelf aan dat veel ouderen met een GSM of zelfs smartphone rondlopen. Bij vragen of problemen bij de kaartautomaat hoeven zij geen 0900 nummer te bellen.
Op elke kaartautomaat zit een sticker waar met grote letters op staat dat men 0800-0540 kan bellen als men hulp nodig heeft. Tijdens het gesprek neemt de servicemedewerker zonodig (in overleg) de bediening van de automaat over, zoals Loes al eerder aangaf.
...

Ik heb het woord "ouderen" niet genoemd. :8

Het gaat om doven en slechthorenden (vanaf geboorte). Dus alle akoestieke hulp (spraak/muziek/geluid) via het apparaat en smartphone heeft weinig tot geen zin. 0900, 0800 of wel nummer dan ook, gratis of betaald, dat doet er niet toe: het blijft bij "verstaan" en daar hebben de doven en SLECHT-horenden moeite mee. Zeker als ze niet kunnen LIP-lezen.

(een klein voorbeeld over de ongemakken)

Op een groot station kun je om hulp vragen van een NS-medewerker die daar loopt. Maar op een klein, verlaten dorpstationnetje (zal ik maar zeggen) is de kans wel erg klein om iemand aan te spreken.

(Dit is geen kritiek op Geus! Ik vind het heel goed dat Geus tracht te helpen. Het is alleen niet zo eenvoudig voor om daarbij iets voor te stellen waar de groep tegenaan kijkt.. Het is een onzichtbare handicap. Je ziet een blinde met een stok en je weet meteen waar je aan toe ben. Maar bij een dove/slechthorende?).
Tja, dat is inderdaad wel een groep die ik even vergeten was. Voor blinden is er OV-chip Plus, ik weet niet of dat eventueel een oplossing kan zijn voor deze groep mensen. Het is wel iets om over na te denken ja. Heb je hier nog een idee over wat tot een oplossing zou kunnen leiden?
Surf dan op www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking/hulp-onderweg.html
Een vertrouwenspersoon, begeleider, mantalzorgers etc kunnen ook dit nummer bellen 030-235 78 22. Op deze website vind je in pdf bestanden ook meer informatie. Het hoeft idd niet perse ouderen te zijn, maar het kan ook iemand zijn die doof is en van mijn leeftijd is.
Reputatie 2
Tja, dat is inderdaad wel een groep die ik even vergeten was. Voor blinden is er OV-chip Plus, ik weet niet of dat eventueel een oplossing kan zijn voor deze groep mensen. Het is wel iets om over na te denken ja. Heb je hier nog een idee over wat tot een oplossing zou kunnen leiden?

Ik heb (nog) geen smartphone. Maar zoals Geus het al zei: twitteren, whatsappen, etc. E-mail heeft geen zin, want je hebt natuurlijk directe hulp nodig.

Of een speciaal app (alleen voor deze groep) waarvan de medewerkers dan weten dat deze groep auditief gehandicapt zijn en zo alle hulp kunnen bieden.

Misschien ook via diezelfde app (icm locatiebepaling) dat automatisch een melding meestuurt die ze kunnen lezen dat er iets is gebeurd (horenden horen dat natuurlijk via de speakers). Lijkt een beetje op NL-ALERT. Wie in een bepaalde regio (lees: bepaalde station) zit, krijgt alleen die melding.

Het is wat mij nu ff te binnen schiet... 🙂
Reputatie 2
Surf dan op www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking/hulp-onderweg.html
Een vertrouwenspersoon, begeleider, mantalzorgers etc kunnen ook dit nummer bellen 030-235 78 22. Op deze website vind je in pdf bestanden ook meer informatie. Het hoeft idd niet perse ouderen te zijn, maar het kan ook iemand zijn die doof is en van mijn leeftijd is.

Doven en slechthorenden hebben (gelukkig) geen begeleiding nodig als ze ergens heen willen. Het gaat om direkte hulp. Niet om info die je van te voren moet regelen. Zoiets als je een ongeluk krijgt, wil je natuurlijk meteen hulp hebben. 🙂

Ik heb (nog) geen smartphone. Maar zoals Geus het al zei: twitteren, whatsappen, etc. E-mail heeft geen zin, want je hebt natuurlijk directe hulp nodig.

Of een speciaal app (alleen voor deze groep) waarvan de medewerkers dan weten dat deze groep auditief gehandicapt zijn en zo alle hulp kunnen bieden.

Misschien ook via diezelfde app (icm locatiebepaling) dat automatisch een melding meestuurt die ze kunnen lezen dat er iets is gebeurd (horenden horen dat natuurlijk via de speakers). Lijkt een beetje op NL-ALERT. Wie in een bepaalde regio (lees: bepaalde station) zit, krijgt alleen die melding.

Het is wat mij nu ff te binnen schiet... :)

Zowel onze railpocket als op termijn (durf even geen datum te noemen) worden alle geuniformeerde collega's op het station en al het treinpersoneel voorzien van een smartphone, dan zou zo een app natuurlijk wel kunnen, wij worden geacht deze smartphone bij uitoefening van de dienst bij ons te hebben. Het is misschien wel iets om verder over na te denken of er mogelijkheden zijn. Ik ben geen app bouwer, maar ideeen zijn altijd welkom en dan kunnen we kijken of we het intern kunnen neerleggen. Weet je of er al een soort app elders bestaat?
Reputatie 2

Het is wat mij nu ff te binnen schiet... :)

Zowel onze railpocket als op termijn (durf even geen datum te noemen) worden alle geuniformeerde collega's op het station en al het treinpersoneel voorzien van een smartphone, dan zou zo een app natuurlijk wel kunnen, wij worden geacht deze smartphone bij uitoefening van de dienst bij ons te hebben. Het is misschien wel iets om verder over na te denken of er mogelijkheden zijn. Ik ben geen app bouwer, maar ideeen zijn altijd welkom en dan kunnen we kijken of we het intern kunnen neerleggen. Weet je of er al een soort app elders bestaat?

Hallo Loes,

Ik heb geen smartphone. Zal eens de vraag in die groep stellen. Ik laat je dat weten.
Reputatie 2
Hallo Loes,

Nee, zo'n app bestaat (helaas) niet. Wie weet wil de NS hier mee aan de slag gaan om zoiets te ontwikkelen... Ben benieuwd.
Reputatie 2
Beste Loes en andere NS-medewerkers,

Kijk, dit soort dingen zal de groep doven/slechthorenden missen.

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/ns-begint-aardig-op-de-belastingdienst-lijken-3564/index1.html#post22940

En zou alle conducteuren hiervan op de hoogte zijn bij controle. Je zal misschien ergens zijn overgestapt en pas vlak voor Groningen ("eindelijk") een conducteur zien. Hoe groot zou de kans zijn dat hij de boete uitdeelt???

Dus een speciale app voor deze groep lijkt mij echt nuttig!

Reageer