beantwoord

Heen en weer reizen of omreizen met studenten OV

• 14 februari 2014
  • 11 reacties
  • 2439 Bekeken

• Reisadviseur*
  • 25 reacties
Hoi

Het gebeurt af en toe dat ik een stukje mee rijd met een maat van me wanneer hij vanuit hier naar zijn ouders gaat. Als ik bijvoorbeeld van Eindhoven naar Den Bosch meerijd dan heb ik geen tijd om uit- en weer in te checken om de trein terug naar Eindhoven te nemen. Want vaak is dit een kwestie van rennen. Ik ben dan dus onderweg naar het zelfde station als waar ik ingecheckt heb, maar het reizen is gratis voor mij.

Ook gebeurt het wel eens dat ik voor de lol een stukje om reis van Eindhoven naar Utrecht via Arnhem, om een stukje met de ICE international mee te kunnen. :P

Ik heb hier tot nu toe nog nooit commentaar op gehad tijdens een controle. Maar zou dit voor problemen kunnen zorgen? Ik reis wel gratis op mijn week OV op die momenten.
icon

Beste antwoord door Loes 14 februari 2014, 19:21

Officieel mag je niet terugreizen naar je incheckstation, ongeacht de kaart of abonnement dat je hebt. Wat Waaghals al zegt klopt ook. Bij controle zien we dat je terugreist en zal daar misschien een vraag over krijgen. Het is namelijk niet de bedoeling. Zolang je in je vrije reisperiode zit zal dit inderdaad weinig problemen met zich meebrengen. Mocht je toch in de gelegenheid zijn om het inchecken kloppend te krijgen zou ik dat altijd doen, dan zit je altijd goed namelijk.
Bekijk origineel

11 reacties

Officieel zou je inderdaad uit en in moeten checken op Den Bosch. De conducteur ziet wel dat je terug reist waar je vandaan kwam. Aangezien je Studenten OV hebt zal er denk ik niet moeilijk worden gedaan. Ik heb dit namelijk zelf ook wel eens meegemaakt.

Het omreizen via Arnhem is geen probleem, een studenten OV heeft landelijke dekking en is geen traject kaart. Je mag dus door heel Nederland.

Volgens mij moet je alleen wel een toeslag betalen met de ICE of niet?
ICE toeslag is iets van 2 euro, bijna niets dus als je verder gratis mag reizen 🙂
Officieel mag je niet terugreizen naar je incheckstation, ongeacht de kaart of abonnement dat je hebt. Wat Waaghals al zegt klopt ook. Bij controle zien we dat je terugreist en zal daar misschien een vraag over krijgen. Het is namelijk niet de bedoeling. Zolang je in je vrije reisperiode zit zal dit inderdaad weinig problemen met zich meebrengen. Mocht je toch in de gelegenheid zijn om het inchecken kloppend te krijgen zou ik dat altijd doen, dan zit je altijd goed namelijk.
Reputatie 1
ICE toeslag is iets van 2 euro, bijna niets dus als je verder gratis mag reizen :)
ICE toeslag is zelfs niet nodig voor studenten. Studenten OV is een abonnement van de NS, dus de ICE is gratis binnen Nederland.
ICE toeslag is iets van 2 euro, bijna niets dus als je verder gratis mag reizen :)
ICE toeslag is zelfs niet nodig voor studenten. Studenten OV is een abonnement van de NS, dus de ICE is gratis binnen Nederland.

Dat klopt inderdaad, zie ook deze link voor meer info over de ICE toeslag
Hmm, bedankt voor deze info!

Is dit altijd al zo van de ICE? Ik heb blijkbaar elke keer voor niets betaald :P

Reputatie 1
Ja, ICE is altijd gratis met een NS abonnement binnen Nederland. Hetzelfde voor de trein naar Frankfurt. Behalve met dagkaartjes en actiekaartjes enzovoort. Wel vreemd dat dit je nooit verteld is tijdens een controle bijvoorbeeld.

Gelukkig bestaat er nu een forum 🙂
Reputatie 1
Nee Max, dit is pas (als ik het goed heb onthouden) sinds dienstregeling 2013. Daarvoor was het wel verplicht voor het studentenreisproduct.
Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik ooit in de ICE gecontroleerd ben 😛
Leuk om te lezen dat je voor de fun lange reizen maakt.
Volgens de algemene voorwaarden van het reizen met een ov-chipkaart wordt verwacht dat de reiziger het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt aflegt. Als je dus via Arnhem en Utrecht omreist van Eindhoven naar Den Bosch dien je wel op Arnhem en Utrecht uit- en in te checken.
Groeten, Thijs
Iedereen bedankt voor deze heldere antwoorden. :)

Ik vind wel wat omslachtig dat je met de Chipkaart meerdere malen moet in- en uitchecken om op deze manier te reizen. Maar ik snap het idee er achter wel, de groep die dit doet zal denk ik ook niet zo groot zijn.

Het houd me in ieder geval niet tegen om hier mee door te gaan ;)

Reageer