beantwoord

Heen is duurder dan terug

• 18 november 2019
  • 4 reacties
  • 138 Bekeken

Terug is duurder dan heen in dit geval.

Ik heb zaterdag gereisd van Leiden naar Amsterdam Muiderpoort (via Sloterdijk) met mijn daluren kortingskaart: 5.76.

Mijn reis van Amsterdam Muiderporrt via Sloterdijk naar Leiden is 4.74 + 1.44 = 6.18.

Het enige verschil is dat ik op Sloterdijk moest uit- en inchecken omdat ik anders niet op het goede spoor geraakte. Hoe kan dit? En hoe kan ik het verschil nog terugkrijgen?

icon

Beste antwoord door Tochjo 18 november 2019, 17:53

U kunt het beste rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om het te veel betaalde bedrag terug te vragen. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Zie verder www.ns.nl/sloterdijk voor meer informatie over deze situatie.

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

U kunt het beste rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om het te veel betaalde bedrag terug te vragen. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Zie verder www.ns.nl/sloterdijk voor meer informatie over deze situatie.

Badge +3

Gezien de reistijden heb je vanuit Muiderpoort de sprinter van 18:05 naar Uitgeest genomen, en vervolgens de intercity naar Dordrecht (aankomst Leiden 18:56)?

Dan had je normaal gesproken een overstap van 8 minuten op Amsterdam Centraal. Waarom ben je dan pas in Sloterdijk overgestapt?

Neemt niet weg dat dat gewoon mag (in 6 minuten van spoor 3 naar spoor 7) maar daarvoor had je eigenlijk niet door poortjes gehoeven, en om kunnen lopen via spoor 11/12.

Maar goed, wat @Tochjo zegt is prima. Je betaalt inderdaad meer voor die reis omdat de kotste route via Duivendrecht en Zuid was geweest, maar via Centraal/Sloterdijk is sneller.

In dit geval was je overstap door poortjes dus niet ‘gedwongen’ (je had twee alternatieven) maar de NS doet daar niet moeilijk over en je kunt dus het teveel betaalde terug vragen.

Bedankt voor jullie reacties. Sloterdijk is sowieso een beetje onduidelijk station qua sporen en ik kom daar echt bijna nooit. De overstap in Sloterdijk was denk ik gebaseerd op het feit dat we eenvoudigweg dezelfde route/overstap hebben gekozen als onze heenreis.
Als ik niet in/uit had gecheckt in Sloterdijk dan had het systeem slechts mijn (zelfde) begin en eindput waargenomen, neem ik aan.

Badge +3

Bedankt voor jullie reacties. Sloterdijk is sowieso een beetje onduidelijk station qua sporen en ik kom daar echt bijna nooit. De overstap in Sloterdijk was denk ik gebaseerd op het feit dat we eenvoudigweg dezelfde route/overstap hebben gekozen als onze heenreis.
Als ik niet in/uit had gecheckt in Sloterdijk dan had het systeem slechts mijn (zelfde) begin en eindput waargenomen, neem ik aan.

Dat klopt, een overstap waarbij je geen poortjes passeert (zoals op de heenweg) kan het systeem natuurlijk niet zien. Vaak voegt een overstap door poortjes ook geen kosten toe, maar als je ‘omreist’ dus wel.

Reageer