beantwoord

HELP! Wijzigen van rekeningnummer..

• 25 juni 2020
  • 8 reacties
  • 156 Bekeken

Een familie lid woonachtig in Belgie maakt gebruik van mijn rekeningnummer en adresgegevens voor een flex abonnement. Dit was voorheen in overeenstemming. Echter zijn er de afgelopen tijd wat problemen geweest. Ik heb aangegeven dat deze persoon in kwestie het rekeningnummer beter kan verwijderen en abonnement kan stop zetten. Hier is denk ik(?) geen gehoor aan gegeven. Ik heb hier de NS over gecontacteerd zij vertellen mij hier niks aan te kunnen doen. Behalve een blokkade op me bank te zetten. Er moet toch een andere mogelijkheid zijn. Ik hoef niet te weten welke bankgegevens gekoppeld zijn aan deze OV chipkaart het enige wat ik wil weten. Is of MIJN rekeningnummer er nog op staat. Daarnaast ben ik in bezit van alle gegevens van deze persoon. Is de blokkade echt de enige oplossing????

icon

Beste antwoord door Denice NS 25 juni 2020, 20:12

Welkom bij de Community!

Als het familielid bij ons geregistreerd staat als de contracthouder kan alleen hij/zij het abonnement opzeggen of het rekeningnummer aanpassen. Ook mijn collega's van de Klantenservice kunnen het rekeningnummer niet aanpassen of verwijderen. Dit dient de contractant zelf te doen via Mijn NS. Als jij niet langer wilt dat de bedragen van jouw rekening afgeschreven worden dan zit er inderdaad niks anders op dan de automatische incasso's te blokkeren/storneren. De contractant ontvangt van ons dan per e-mail/brief een betalingsverzoek. Ik kan me voorstellen dat het niet ideaal is. Als de contractant verzuimd om de betaling alsnog te doen naar aanleiding van onze betaalverzoeken zal het abonnement beëindigd worden. In dat geval zou je alsnog van de automatische incasso's af zijn aangezien hij/zij geen gehoor heeft gegeven aan jouw verzoek.

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3

Als je toegang hebt (als contrachouder zelfs al heb je de kaart niet) dan is het heel simpel om de einddatum van een kaart te weten te komen.

Dat kan via NS (even bellen, kaart kwijt), TLS/OV-chip bellen (zelfde reden) of gewoon via de oude Mijn NS omgeving https://www.ns.nl/selfservice/producten

Klik op ‘Tonen op te halen producten’ en voilá daar is je einddatum.

Probleem nu is natuurlijk dat de kaart van iemand anders is (contracthouder?) maar er wel geïncasseerd wordt van jouw IBAN (volgens onderlinge eerdere afspraak). NS heeft daar natuurlijk maling aan.. :cry:

Wat een gedoe allemaal. Er is een SEPA incassomachtiging afgegeven. Die machtiging kan worden ingetrokken. Daarmee is het grootste probleem opgelost, en zal NS contact moeten gaan zoeken met de contractant vanwege de gemiste betalingen. Wanneer je je voor gaat doen als de contractant kom je, ondanks dat je betaler bent, op grijs gebied, en het wordt er allemaal ook niet makkelijker op.

Goed dat jullie meedenken :smile:

Echter meen ik me te herinneren dat je, voor het vervangen/beëindigen van de OV-chipkaart ook de einddatum van de betreffende kaart dient op te geven. Aangezien iemand anders de kaart gebruikt… (Uiteraard correct me if I'm wrong :wink: )

Badge +3

Oh ja, dat dan weer wel. Ik zie mogelijkheden… :sweat_smile:

De grote vraag is dan natuurlijk op welke Mijn NS account (e-mail adres als gebruikersnaam) de kaart staat, want anders kan je abonnementen alsnog niet verwijderen en zo.

Ik denk dat (als je echt alle gegevens hebt) de kaart het beste in zijn geheel kunt beëindigen via TLS/OV-chipkaart (verloren/gestolen melden), en dat doorgeven aan NS. Vraag dan vooral NIET om een vervangende kaart.

Vervangende kaart kan toch gewoon? Die zal TS ook zelf thuisgestuurd krijgen, het staat tenslotte op zijn adres.

Badge +3

Heel lastig inderdaad, als je zelf geen contracthouder bent maar wel de incasso’s voldoet.

Bij een Flex abonnement kan NS dat wel administratief blokkeren, maar volgens mij reist de persoon met de kaart waar Flex op stond dan alsnog voltarief op jouw kosten, toch? In ieder geval in bus/tram/metro.

Als je het IBAN van die persoon hebt zou NS dat kunnen aanpassen, maar bij een Belgisch IBAN zit je dan weer met een incassomachtiging die goedgekeurd moet worden (want jij kunt geen € 0,01 betaling doen, en al helemaal niet via iDeal), dus ben je weer 10 dagen verder, ALS NS het al accepteert namens jou.

Ik denk dat (als je echt alle gegevens hebt) de kaart het beste in zijn geheel kunt beëindigen via TLS/OV-chipkaart (verloren/gestolen melden), en dat doorgeven aan NS. Vraag dan vooral NIET om een vervangende kaart.

https://www.ov-chipkaart.nl/vragen-en-antwoorden/mijn-ov-chipkaart-is-zoekgestolen.-wat-nu.htm

Of de meest drastische optie, via Closure https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen/ov-chipkaart-beeindigen.htm

Welkom bij de Community!

Als het familielid bij ons geregistreerd staat als de contracthouder kan alleen hij/zij het abonnement opzeggen of het rekeningnummer aanpassen. Ook mijn collega's van de Klantenservice kunnen het rekeningnummer niet aanpassen of verwijderen. Dit dient de contractant zelf te doen via Mijn NS. Als jij niet langer wilt dat de bedragen van jouw rekening afgeschreven worden dan zit er inderdaad niks anders op dan de automatische incasso's te blokkeren/storneren. De contractant ontvangt van ons dan per e-mail/brief een betalingsverzoek. Ik kan me voorstellen dat het niet ideaal is. Als de contractant verzuimd om de betaling alsnog te doen naar aanleiding van onze betaalverzoeken zal het abonnement beëindigd worden. In dat geval zou je alsnog van de automatische incasso's af zijn aangezien hij/zij geen gehoor heeft gegeven aan jouw verzoek.

Lastig probleem. Heb je zelf ook een abonnement bij de NS?. Als je zelf geen OV-chipkaart hebt dan is die blokkade niet zo erg, maar als je zelf ook met de trein reist dan denk ik toch dat je nog eens met je familielid moet gaan praten. Kan een ander familielid niet bemiddelen?. 

Reageer