beantwoord

Hoe begin je een nieuwe reis?

Reputatie 6
Badge +2
NS-ritten worden automatisch gecombineerd tot reizen als er minder dan 35 minuten tussen zit. Er begint, heb ik wel eens gemerkt, bij inchecken wel een nieuwe reis als de reis al 6 uur heeft geduurd.

Wanneer je bijvoorbeeld met Dal Vrij doordeweeks incheckt om 15:30 , uit- en incheckt om 16:30 en uitcheckt om 17:00 is ''van rit naar reis'' van toepassing. Stel echter dat je ook reizen gemaakt hebt van 10:00 tot 13:00 en van 13:30 tot 15:00. Dan zouden deze eerdere reizen en de rit van 15:30 tot 16:30 allemaal als ritten van dezelfde reis worden beschouwd, en zou om 16:30 een nieuwe reis beginnen. Dit zou ''van rit naar reis'' verstoren. Om dit te voorkomen zonder met de tijden van deze ritten en reizen te gaan schuiven zou je moeten kunnen opgeven dat om 15:30 een nieuwe reis dient te beginnen. Hoe doe je dat?
icon

Beste antwoord door Dennis 4 september 2016, 21:52

NS biedt niet expliciet een extra methode voor het beginnen van een nieuwe reis. Voor de goede werking van ''van rit naar reis'' is het in het voorbeeld aan te bevelen vooraf vanaf een goed gekozen moment toch een aaneengesloten periode van minstens 35 minuten uitgecheckt te zijn.

In https://forum.ns.nl/abonnementen-2/rit-naar-reis-voorkom-ik-straks-veel-betaal-25194/index3.html#post164843 staan ook nog wat potentiële mogelijkheden. bijdragevandennis 201608

Bekijk origineel

75 reacties

Je vraagt naar de bekende weg: Door een tweede OV-chipkaart aan te schaffen, eventueel met een tweede abonnement erop, en vervolgens in een gunstige volgorde de ene of de andere OV-chipkaart te gebruiken.
Reputatie 6
Badge +2
Eerder ging het erover dat ''van rit naar reis'' ook omgekeerd geldt. Hier gaat het om ''van rit naar reis'' tegen dalurentarief, met extra reizen in de daluren, dat is weer wat anders.

Ook gaat het hier om een samenhang met een zesuursregel. Dat is ook nog niet aan de orde geweest. Misschien heeft het nieuwe systeem ''van rit naar reis'' voorrang op de zesuursregel. Zo niet dan zou dat ingevoerd kunnen worden. bijdragevandennis 201608
Reputatie 6
Badge +2
Het punt is dat langeafstandskorting niet van toepassing is bij vrij reizen, maar dat in het voorbeeld de reizen van 10:00 tot 13:00 en van 13:30 tot 15:00 en de rit van 15:30 tot 16:30 ook bij Dal Vrij allemaal als ritten van dezelfde reis worden beschouwd. Wat voordelig is bij op saldo reizen (vol tarief of 40% korting) komt bij Dal Vrij neer op het hinderlijk samenklitten van reizen, dat vermoedelijk de goede werking van ''van rit naar reis'' (rit van 15:30 tot 16:30 en rit van 16:30 tot 17:00 vormen samen één reis) verstoort. bijdragevandennis 201608
Reputatie 6
Badge +2
Dennis schreef:

NS-ritten worden automatisch gecombineerd tot reizen als er minder dan 35 minuten tussen zit. Er begint, heb ik wel eens gemerkt, bij inchecken wel een nieuwe reis als de reis al 6 uur heeft geduurd.

Dit is ook terug te zien op Mijn NS: onder prijsdetails staat dan ''Tariefeenheden bij aanvang: 0'', ondanks inchecken binnen 35 minuten na uitchecken (en tot 1 september 2016 de aanvullende voorwaarde van dezelfde urencategorie). bijdragevandennis 201608
Ik kan helaas geen chocola maken van je vraag. Kan je concreet en kort aangeven wat je je precies afvraagt, Dennis?
Reputatie 1
Dennis, als je weet dat je verder gaat reizen na je 1e check in, moet je zo lang mogelijk niet uitchecken (mits mogelijk)
Gebruik een 2e ov chipkaart om vanaf eindbestemming eventueel verder te reizen bijvoorbeeld bus, tram of metro. Als je besluit om verder te reizen met NS check je uit en weer inchecken (eventueel bij een andere incheck paal) NS denk dat je een overstap hebt gemaakt 😛 Het uitchecken en weer inchecken kan nu dus ook in de spitsuren. LOL 😛
Reputatie 1
Een kleine aanvulling. Ik heb van de week getest en het werkt 😛
@Johnny2014
Ter informatie: Het verlaten van de OV-chipkaartzone zonder uit te checken is verboden.

Waar Dennis het over heeft is dat een totale reis niet langer mag duren dan 6 uur. Check je daarna nog een keer uit en in, begint er toch een nieuwe reis.
Johnny2014 schreef:

Een kleine aanvulling. Ik heb van de week getest en het werkt :P

Werkt jouw systeem ook, wanneer er méér dan 6 uur zit tussen 1e incheck en overstap?
Reputatie 6
Badge +2
NS biedt niet expliciet een extra methode voor het beginnen van een nieuwe reis. Voor de goede werking van ''van rit naar reis'' is het in het voorbeeld aan te bevelen vooraf vanaf een goed gekozen moment toch een aaneengesloten periode van minstens 35 minuten uitgecheckt te zijn.

In https://forum.ns.nl/abonnementen-2/rit-naar-reis-voorkom-ik-straks-veel-betaal-25194/index3.html#post164843 staan ook nog wat potentiële mogelijkheden. bijdragevandennis 201608
Reputatie 6
Badge +2
Rekening houdend met mogelijke vertraging zit je in het voorbeeld goed als de reis die om 16:05 gaande is, na 12:24 begonnen is, bijvoorbeeld door de etappe van 10:00 tot 13:00 wat te vervroegen zodat die niet tot die reis behoort.
Reputatie 1
Pe_pe schreef:

@Johnny2014
Ter informatie: Het verlaten van de OV-chipkaartzone zonder uit te checken is verboden.

Waar Dennis het over heeft is dat een totale reis niet langer mag duren dan 6 uur. Check je daarna nog een keer uit en in, begint er toch een nieuwe reis.

verlaten van ov chipkaartzone verboden? hoezo verboden? als je vergeten bent om uit te checken is dat niet verboden? Installeer dan op alle stations de poortjes en ook dichtdoen a.u.b.
Zo niet, dan kan je gewoon niet uitchecken en doen alsof je vergeten bent uit te checken. Op het moment dat je terug of verder wilt reizen, kan je dan pas uitchecken en opnieuw inchecken. let op dat je 6 uur na inchecken wel uitgecheckt bent.
Reputatie 7
Badge +4
Met een juiste incheck heb je een geldig kaartje. Met het uitchecken betaal je het juiste bedrag van je reis. Als je niet uitcheckt en liegt dat je het vergeet, reken je dus gewoon niet af. Het is hetzelfde als bij Albert Heijn naar buiten gaan zonder genoeg voor je boodschappen te betalen. Je bent verplicht uit te checken als je de chipkaartzone verlaat.

Je roept hiermee mensen op de boel op te lichten in je voordeel. Iedereen weet wel dat dit kan maar het is gewoon niet betalen voor de dienst die de vervoerders je geven. Je zou het er zelf ook niet mee eens zijn als je baas de aan hem verrichte dienst, bijvoorbeeld in de vorm van gewerkte uren, niet aan je uitbetaalt.

Het pleit inderdaad voor meer poortjes. Maar een redenering van: ik kan de boel oplichten en om dat te voorkomen moet een ander maar maatregelen nemen in de vorm van poortjes plaatsen, is niet erg hoogstaand.

Bewust niet uitchecken, is winkeldiefstal.

Dit soort elektronisch heldendom is ook wel erg makkelijk.
Reputatie 1
Thom schreef:

Met een juiste incheck heb je een geldig kaartje. Met het uitchecken betaal je het juiste bedrag van je reis. Als je niet uitcheckt en liegt dat je het vergeet, reken je dus gewoon niet af. Het is hetzelfde als bij Albert Heijn naar buiten gaan zonder genoeg voor je boodschappen te betalen. Je bent verplicht uit te checken als je de chipkaartzone verlaat.

Je roept hiermee mensen op de boel op te lichten in je voordeel. Iedereen weet wel dat dit kan maar het is gewoon niet betalen voor de dienst die de vervoerders je geven. Je zou het er zelf ook niet mee eens zijn als je baas de aan hem verrichte dienst, bijvoorbeeld in de vorm van gewerkte uren, niet aan je uitbetaalt.

Het pleit inderdaad voor meer poortjes. Maar een redenering van: ik kan de boel oplichten en om dat te voorkomen moet een ander maar maatregelen nemen in de vorm van poortjes plaatsen, is niet erg hoogstaand.

Dit soort elektronisch heldendom is ook wel erg makkelijk.

Thom, je geeft een heel goed voorbeeld over de Albert Heijn. Waarom worden de gasten die in de 1e klas reizen en alleen een 2e klas kaartje hebben niet beboet? Ook precies hetzelfde voorbeeld. Die gasten doen alsof ze niet weten dat ze in de 1e klas zitten. alle keren dat ik heb meegemaakt dat de conducteur alleen maar verzoekt om verder te reizen in de 2e klas ipv een bon te geven. Ik noem dit, grijs reizen. telkens wordt de 1e klas reizigers hier de dupe van!

1e klas is alleen voor 1e klas reizigers. Heb je niet betaald, dan heb je daar ook niks te zoeken is mijn credo.
Zoiets kun je toch ook monitoren. Als je het een keertje vergeet is het wat mij betreft oké. Consequent vergeten is natuurlijk de boel oplichten. De poortjes houden de notoire zwartrijder niet tegen.
Reputatie 7
Badge +4
Je kunt het ene kwaad met het andere nooit goedpraten. Two wrongs do not make a right. Een opmerking van iMark die ik niet kende en mooi vond.

Ik reis altijd eerste klas en weet hoe het werkt, ik zie het overigens als zwart reizen. Er is nauwelijks controle en als die er is, is er meestal geen vervolging. Ik ben het helemaal eens met je slotzin maar betaal dan zelf ook het juiste bedrag door correct uit te checken.
Reputatie 3
Mensen die denken dat poortjes zwart rijden tegenhouden moeten echt eens bij de metro gaan kijken in Parijs of Barcelona bv. En dan vergelijken met de metro in Munchen waar geen enkel poortje te zien is, hemels.

Daar controleren ze nog, je weet wel die mensen die je vroeger hier ook zag in treinen.... Poortjes lossen ook niets op voor stiltecoupe's en 1e klas problemen.

Overigens is het nog nooit zo gewelddadig geweest als nu in het OV, leve de poortjes

http://www.rijnmond.nl/nieuws/145848/Forse-stijging-van-geweld-in-openbaar-vervoer
Reputatie 6
Badge +2
Terug on-topic over de indeling van NS-ritten met een kaart in reizen:

Op de kleinere NS-automaat binnen de poortjes is deze in het transactieoverzicht te zien doordat onderscheid gemaakt wordt tussen Check-in en Overstap. Bij de gewone platte en bolle NS-kaartautomaat wordt voor zover ik heb gezien dit onderscheid niet gemaakt (zie https://forum.ns.nl/overige-producten-6/overzicht-reishistorie-inzien-8880/index1.html#post55436). Met de 35-minuten- en 6-uursregel is de indeling in reizen wel af te leiden uit de getoonde transactiegegevens (voor zover er niet meer dan tien transacties zijn geweest op de dag, zodat ze allemaal te zien zijn). bijdragevandennis 201608
Reputatie 6
Badge +2

Door een bug in de forumsoftware, gecombineerd met een verplaatsing van het topic naar een andere forumcategorie, werkt de link niet goed meer. Hij verwijst door naar

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/rit-naar-reis-voorkom-ik-straks-veel-betaal-25194#post164843,

dit moet zijn:

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/rit-naar-reis-voorkom-ik-straks-veel-betaal-25194/index3.html#post164843

Hierbij verzoek ik de moderatoren om zolang deze bug niet is opgelost, topics met meer dan 25 reacties niet meer te verplaatsen. Het geeft meer last dan gemak. bijdragevandennis 201608
Ik zal dit bespreken met de andere moderators en dit probleem ook doorzetten zodat deze bug eruit kan worden gehaald.
Reputatie 6
Badge +2
Dennis schreef:

Op de kleinere NS-automaat binnen de poortjes is deze in het transactieoverzicht te zien doordat onderscheid gemaakt wordt tussen Check-in en Overstap. Bij de gewone platte en bolle NS-kaartautomaat wordt voor zover ik heb gezien dit onderscheid niet gemaakt (zie https://forum.ns.nl/overige-producten-6/overzicht-reishistorie-inzien-8880/index1.html#post55436).

Het gelinkte geeft overigens alleen maar een illustratie van een transactieoverzicht op een automaat. Overstap is hier niet van toepassing. bijdragevandennis 201609
Reputatie 6
Badge +2
Brian NS schreef:

Ik zal dit bespreken met de andere moderators en dit probleem ook doorzetten zodat deze bug eruit kan worden gehaald.

Bedankt. Ik heb er nog even een apart topic van gemaakt: https://forum.ns.nl/off-topic-32/bug-verplaatsing-topic-27530. bijdragevandennis 201609
Reputatie 6
Badge +2
Dennis schreef:

Dennis schreef:

Dit is ook terug te zien op Mijn NS: onder prijsdetails staat dan ''Tariefeenheden bij aanvang: 0'', ondanks inchecken binnen 35 minuten na uitchecken (en tot 1 september 2016 de aanvullende voorwaarde van dezelfde urencategorie). bijdragevandennis 201608

Als wordt uitgecheckt op hetzelfde station als waar is ingecheckt staat er op Mijn NS ''Tariefeenheden bij aanvang: 0'' en ''Tariefeenheden bij einde:'' zonder iets erachter. Dit is wat verwarrend als dit op een tussenstation is (waar dus wordt uit-, in- en uitgecheckt), want dit betekent niet dat de teller op 0 wordt teruggezet. Als weer wordt ingecheckt en het reizen wordt vervolgd kan de teller (overeenkomstig de 35-minuten- en 6-uursregel) weer verder lopen en het nog als dezelfde reis gelden. Het zou dus logischer zijn als er in dit geval op Mijn NS bij ''Tariefeenheden bij aanvang:'' en ''Tariefeenheden bij einde:'' hetzelfde getal groter dan nul zou staan (de dan van toepassing zijnde tellerstand). bijdragevandennis 201609
Reputatie 6
Badge +2
Dennis schreef:

Rekening houdend met mogelijke vertraging zit je in het voorbeeld goed als de reis die om 16:05 gaande is, na 12:24 begonnen is, bijvoorbeeld door de etappe van 10:00 tot 13:00 wat te vervroegen zodat die niet tot die reis behoort.

Bijvoorbeeld vervroegen tot een etappe van 9:45 tot 12:45. bijdragevandennis 201609
Reputatie 6
Badge +2
Pe_pe schreef:

Je vraagt naar de bekende weg: Door een tweede OV-chipkaart aan te schaffen, eventueel met een tweede abonnement erop, en vervolgens in een gunstige volgorde de ene of de andere OV-chipkaart te gebruiken.

In het voorbeeld betekent dat een tweede Dal Vrij. Dat zal niet gauw lonend zijn. bijdragevandennis 201609

Reageer