beantwoord

Hoe blokkeer ik mijn verkeerd ontvangen OV-chipkaart waar ook nog een flink saldo op staat?

• 22 oktober 2014
  • 6 reacties
  • 275 Bekeken

Ik heb een nieuwe (juiste!) OV-chipkaart ontvangen. In de begeleidende brief staat dat ik de klantenservice moet bellen om de eerder ontvangen kaart te blokkeren en zo ook het saldo van die kaart terug te ontvangen. Ik heb net een heel onplezierig telefoongesprek met een medewerker van de klantenservice. Kaart kan niet telefonisch geblokkeerd worden.
Hoe dan wel? en waarom ontvang ik per brief dat ik de klantservice hiervoor moet bellen?
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 22 oktober 2014, 16:52

Hallo Judith. Welkom op het NS serviceforum! Om de vindbaarheid van je topic te vergroten heb ik het verplaatst naar het subforum OV-chipkaart. Ik begrijp dat er op die verkeerde OV-chipkaart verder geen reisproduct staat? In principe hoef je deze OV-chipkaart dan niet te laten blokkeren, want het is wel handig om deze te bewaren voor het geval er iets met de juiste OV-chipkaart is en je daardoor een tijdelijk reisproduct nodig hebt. Ik begrijp wel dat je het saldo graag terug wil hebben van deze kaart. Daar lees je hier meer over! Hopelijk lukt het met deze informatie 🙂
Bekijk origineel

6 reacties

Ik heb een nieuwe (juiste!) OV-chipkaart ontvangen. In de begeleidende brief staat dat ik de klantenservice moet bellen om de eerder ontvangen kaart te blokkeren en zo ook het saldo van die kaart terug te ontvangen. Ik heb net een heel onplezierig telefoongesprek met een medewerker van de klantenservice. Kaart kan niet telefonisch geblokkeerd worden.
Hoe dan wel? en waarom ontvang ik per brief dat ik de klantservice hiervoor moet bellen?

Zou het kunnen zijn dat het de bedoeling is dat je de klantenservice van OV-chipkaart.nl belt?
Zij zijn de producent en leverancier van alle OV-chipkaarten (voor alle vervoersbedrijven).

Van hen zal je zowel de verkeerde als nu de juiste kaart toegestuurd hebben gekregen.
Er zal toch wel een telefoonnummer in die brief hebben gestaan ?

En dat kan best een brief van NS zijn, ik krijg mijn OV chipkaart ook via NS.

Anders kan de klantenservice van NS dat ook geven aan TS, maar die stellen dat dat telefonisch niet zou kunnen.
De begeleidende brieven ontvang ik van de NS.
In die brief staat inderdaad dat ik de klantenservice van OV-chipkaart moet bellen. Daar geven ze aan dat ze niet mogen blokkeren alleen in geval van diefstal of verlies.
Hallo Judith. Welkom op het NS serviceforum! Om de vindbaarheid van je topic te vergroten heb ik het verplaatst naar het subforum OV-chipkaart. Ik begrijp dat er op die verkeerde OV-chipkaart verder geen reisproduct staat? In principe hoef je deze OV-chipkaart dan niet te laten blokkeren, want het is wel handig om deze te bewaren voor het geval er iets met de juiste OV-chipkaart is en je daardoor een tijdelijk reisproduct nodig hebt. Ik begrijp wel dat je het saldo graag terug wil hebben van deze kaart. Daar lees je hier meer over! Hopelijk lukt het met deze informatie 🙂
Dat saldo terugvragen kost dus 2,50 of TS moet 5 jaar wachten tot de kaart verloopt.

Dan kan je beter de kaart als gestolen opgeven.
Als er minder dan 30 euro op de kaart staat is de oplossing om voldoende geld bij te storten en dan vervolgens de procedure die in de door Laura opgegeven link staat te volgen. Het is wat omslachtig maar het is de enige oplossing om kosteloos je kaart op te zeggen...

Heb je hier geen zin in dan kun je inderdaad ook naar een balie van een OV bedrijf gaan en het bedrag laten uitkeren onder inhouding van 2,50 administratiekosten.

Tot slot wil ik ook nog graag opmerken dat het ook nog mogelijk is om aan de balie van een OV bedrijf het tegoed kosteloos over te laten overzetten op een andere OV chipkaart!

Succes ermee 😉

Reageer