Hoe de ov-chipkaart verbeteren om geweld te voorkomen?

Ik ben een petitie begonnen voor het verbeteren van de ov-chipkaart op de trein zodat geweld voorkomen kan worden. Wat ziet u als noodzakelijke verbetering?

Zie http://verbeterovchipkaart.petities.nl

18 reacties

Daar zijn we ook zeker mee bezig! Reizen met de OV-chipkaart, in combinatie met de ingebruikname van toegangspoortjes op 82 Beheerst Toegankelijke Stations, draagt bij aan het vergroten van de sociale veiligheid en de afname van zwartrijden in de trein. Uit verschillende pilots en ervaring in grote steden blijkt het percentage zwartrijden met enkele procentpunten te dalen. Verder kan je deze pagina Verbeteringen reizen met de OV-chipkaart in de gaten houden. Andere nieuwe tips en ideeën zijn natuurlijk altijd welkom!

P.S. Ik heb je topic naar het subforum OV-chipkaart verplaatst om de vindbaarheid te vergroten.
Ik denk niet dat er een verband is tussen de ov-chipkaart en het geweld in en buiten de trein, dus ik denk niet dat het verbeteren van de ov-chipkaart een oplossing is voor het geweldsprobleem. Normale mensen verlagen zich niet tot dergelijk gedrag en geweldplegers vinden altijd wel een reden om hun agressie op iets of iemand bot te vieren.
Met het hermetisch afsluiten van stations en treinen kun je wellicht voorkomen dat treinpersoneel wordt aangevallen, maar je zult er vermoedelijk hooguit mee bereiken dat het reizen voor welwillende reizigers nog moeilijker en onplezieriger wordt en het geweld zich verplaatst naar andere locaties en slachtoffers.

Verbetering van de ov-chipkaart is wel iets dat hard nodig is en veel frustratie en irritatie bij de reiziger zou kunnen wegnemen. Het zou daarbij vooral fijn zijn als voor de verandering een keer gekeken zou kunnen worden naar het belang van de reiziger en niet slechts dat van de vervoerder. Het huidige systeem is voor de reiziger complex en ondoorzichtig en ook de vele prijsverhogingen (zowel direct als indirect) die de vervoerders meteen maar hebben doorgevoerd bij de invoering van de ov-chipkaart kunnen begrijpelijkerwijs op weinig begrip van de reiziger rekenen. Ik vrees echter dat de vervoerders hier uit zichzelf bar weinig aan zullen veranderen.
😠 Laura snapt er weer helemaal niks van. Laura: de OV chipkaart is juist het probleem dat opgelost moet worden, maar zolang de medewerkers zo blind zijn om het probleem te erkennen zal er niks verbeteren.

Prijzen zijn gigantisch gestegen, service is gigantisch achteruit gegaan. Vind je dat normaal Laura? Denk je dat de reizigers daar blij van worden?

Weet je wat mij boos maakt? Dat jullie moedwillig reizigers duperen en doen alsof jullie heel goed je werk doen :@

Verder kan je deze pagina Verbeteringen reizen met de OV-chipkaart in de gaten houden. Andere nieuwe tips en ideeën zijn natuurlijk altijd welkom!
WAT DENK JE WAT IK HIER OP HET FORUM DOE EN WAT HEBBEN JULLIE AL GEIMPLEMENTEERD? Kan ik op saldo reizen? NEE Kan ik op rekening reizen? NEE Kan ik inchecken? NEE Wordt ik continue lastig gevallen door conducteurs die het niet snappen? JA 😠
[quote=rrustema]Ik ben een petitie begonnen voor het verbeteren van de ov-chipkaart op de trein zodat geweld voorkomen kan worden. Wat ziet u als noodzakelijke verbetering?

Algemene opmerking: tegen een malloot die tot aan het rangeerterrein meereist en dan personeel mishandelt is weinig te doen vrees ik. Andere dingen die wel kunnen helpen:

- ik ben een goede klant en benader mij dan ook als goede klant en niet als zwartrijder die moet bewijzen dat hij een geldig plaatbewijs heeft

- pas de regels aan waar grote irritaties door onstaan. Ik heb vooraf veel geld betaald voor een jaar lang reizen op een vast traject. Mijn gevoel zegt dat ik gewoon een geldig plaatsbewijs heb op dat traject. Ongeacht of ik wel of niet ingecheckt ben (vergeten, technische fout etc). De conductuer kan dat ook gewoon zien bij controle. Hanteeer gewoon dezelfde regel als bij de ns jaarkaart of zoals de oude jaartraject kaart. In en uitchecken alleen nodig om door de poortjes te komen. Dit zou heel veel irritatie (en voortvloeiende agressie) voorkomen. Zelfs ik begin behoordig geirriteerd te raken als er ten onrechte (ik heb al betaald!!!) wederom in mijn portemonnee wordt gegraaid (of automatisch geincasseerd). Natuurlijk moet je wel ingecheckt zijn buiten je traject. Dan heeft de NS een punt.

-geef ook korting via het e-ticket. Neem je een keer eens iemand mee worden er weer obstakels opgeworpen. Ik als goede klant vind dat ik daar recht op heb. Uitermate flauw om dat dan weer niet toe te staan en loop je dat dus mis als je medereiziger geen ov-chip (bij zich) heeft. Begrijp de redenatie ook niet. Ook dit roept veel negatieve gevoelens op wat makkelijk opgelost kan worden.
Je spreekt jezelf een beetje tegen. Je ziet wel verhoodge irritatie door de OV-chip. Een stap verder is dat er waarschijnlijk dus ook meer agressie door ontstaat.
Maar volgens mij niet door de kaart zelf maar door een flink aantal slechte regels er omheen. DIe heb ik in een apart bericht benoemd.
[quote=rrustema]Ik ben een petitie begonnen voor het verbeteren van de ov-chipkaart op de trein zodat geweld voorkomen kan worden. Wat ziet u als noodzakelijke verbetering?

NS zou kunnen stoppen met het vervoeren van voetbal "supporters".

Wat te doen met drank gerelateerde agressie? Want ik moet eerlijk bekennen dat ik in de spits gewoon bijna nooit iets raars zie gebeuren in de trein.
Beste Laura,

Dank voor je reactie! Erg informatief. Er ontbreekt wat mij betreft nog het één en ander aan de lijst verbeteringen die je gaf.

Om het helder te krijgen is het het handigst om de ov-chipkaart te vergelijken met een papieren kaartje, gekocht bij een loket. De reizigers die niet gewend zijn om met het (Nederlandse) openbaar vervoer te reizen, dat met tegenzin doen of niet helder genoeg zijn (slaperig, dronken, jetlagged) zullen de ov-chipkaart behandelen als een papieren kaartje.

• waarom zou je in- en uitchecken met een éénmalig kaartje? Dat hoeft met een gewoon kaartje ook niet, je hebt al betaald. Ik kan het ook niet uitleggen aan een toerist. "Ja, dat is voor de spoorwegen om reizigers te tellen" is het beste wat ik kan verzinnen. Ik weet niet eens of dat het geval is.

• waarom moet een kaartje 'saldo' hebben? Dat is een raar concept. Een vergelijking met een 'openbaar vervoer portemonnee' werkt ook niet, want je kan niet zien hoeveel erop staat. Het flitst kort voorbij als je met honderd mensen achter je langs zo'n uitcheckpaaltje wordt geduwd.

• waarom kan je in de trein geen kaartje kopen of inchecken? Je bent op de trein gesprongen, meld je gelijk bij de conducteur, maar die kan/mag niets anders doen dan je er (evt. met boete) bij het eerstvolgende station weer uitzetten.

Ik hoor graag van je!
Poortjes en camera's, allemaal leuk, obstakels en Big Brother, maar het heeft absoluut geen preventieve werking.

Wat wel? Gewoon, zoals vroeger, mensen op stations, geen onbemenste stations.
Conducteurs NOOIT in hun eentje de ronde laten doen. Die agressieve reiziger is nooit te voorspellen, of het een oververmoeide zakenreiziger is met een falend product of die zwerver die een poortje heeft omzeild.
Zwartrijders heb ik zelf ook een hekel aan, maar de controle kan ook anders.

Echt negen van de tien keer heb ik een perfecte conducteur, net als dat negen van de tien reizigers, model klanten zijn. Maar het wordt alsmaar drukker op het spoor, dus probeer niet op het controlerend personeel te bezuinigen. Of ze nu chipknippen of voor de sociale warmte zorgen, ze zijn onmisbaar.

Agressieve reiziger? Zo goed mogelijk signalement in de railpocket, naast de coupé plaatsnemen en op het volgende station door 'gewapende dienstkloppers' uit de trein begeleiden.
Dit lijkt mij een manier om het voor de normale reiziger en het personeel zo veilig en prettig mogelijk af te werken.

(wanneer mag ik eens meer regels zien tijdens het typen van een verhaal?)

Nergens komt in mijn verhaal de ovchipkaart voor als verbetering. Het is automatisering, op sommige punten makkelijker en sneller, maar heel vaak het begin van een frustrerende reis.

Hopelijk ben ik nog redelijk on-topic gebleven.
Mee eens, conducteurs altijd met min 2 laten controleren en personeel op stations.

Maar de OV chipkaart zorgt er wel mede voor dat dat nu net gaat verdwijnen...

En OV chipkaart zorgt ook voor veel irritatie en die kan je ook wegnemen maar dat weigert NS gewoon.
vb zie hierboven, tickets met korting mogelijk maken bv.
Daar zijn we ook zeker mee bezig! Reizen met de OV-chipkaart, in combinatie met de ingebruikname van toegangspoortjes op 82 Beheerst Toegankelijke Stations, draagt bij aan het vergroten van de sociale veiligheid en de afname van zwartrijden in de trein. Uit verschillende pilots en ervaring in grote steden blijkt het percentage zwartrijden met enkele procentpunten te dalen. Verder kan je deze pagina Verbeteringen reizen met de OV-chipkaart in de gaten houden. Andere nieuwe tips en ideeën zijn natuurlijk altijd welkom!

P.S. Ik heb je topic naar het subforum OV-chipkaart verplaatst om de vindbaarheid te vergroten.

Volgens mij hinkt de NS op twee gedachten en daar wringt gelijk de schoen. Alle zwartrijders weren dmv een technische oplossing afdwingen. En daarmee dus de conducteur als controleur af te schaffen. Dat eerste gaat echt niet lukken en dus moet de conducteur als controleur blijven bestaan.
Ik blijf verbaasd over het naieve idee van NS, politiek en journalistiek dat men denkt dat notoire zwartrijders zich laten weerhouden door een paaltje of een poortje. Dus de conducteur als controleur is en blijft noodzakelijk. Mensen die dat denken reizen zelf nooit met de trein. En als er geen controleurs meer zijn op de trein is het hek helemaal van de dam.
Wat denk je er van dat de ov chipkaart alleen maar zorgt voor meer geweld, bij de meeste stations is er überhaupt niemand van de ns te vinden geen loket niks niet, de ns is steeds onpersoonlijker, en als je iets wil melden of een klacht hebt mag je een brief schrijven of het via internet doen en als je dat hebt gedaan gaat het meteen de prullenbak in, als je een conducteur wil vragen welke trein je moet hebben gaan ze met veel pijn en moeite voor je kijken met veel gezucht, als je een kaartje bij het loket wil kopen is dat blijkbaar zo veel moeite dat ze daar nog extra geld voor vragen ook.ns is goed bezig straks mogen wij als slacht vee door de poortjes,en dan nog hopen dat de trein optijd rijdt en als verassing maken ze het kaartje elk jaar duurde, maar je mag je als burger vooral niet verzetten tegen deze zakken vullers anders staan ze meteen bij het nos te huilen
Wat denk je er van dat de ov chipkaart alleen maar zorgt voor meer geweld, bij de meeste stations is er überhaupt niemand van de ns te vinden geen loket niks niet, de ns is steeds onpersoonlijker, en als je iets wil melden of een klacht hebt mag je een brief schrijven of het via internet doen en als je dat hebt gedaan gaat het meteen de prullenbak in, als je een conducteur wil vragen welke trein je moet hebben gaan ze met veel pijn en moeite voor je kijken met veel gezucht, als je een kaartje bij het loket wil kopen is dat blijkbaar zo veel moeite dat ze daar nog extra geld voor vragen ook.ns is goed bezig straks mogen wij als slacht vee door de poortjes,en dan nog hopen dat de trein optijd rijdt en als verassing maken ze het kaartje elk jaar duurde, maar je mag je als burger vooral niet verzetten tegen deze zakken vullers anders staan ze meteen bij het nos te huilen

Nee niet met je eens. NS levert best wel een goede prestatie. Ik reis elke dag plezerig met de trein. Conducteurs zijn in het algemeen gewone vriendelijke mensen. Je verhaal is een beetje in de trant van: het regent altijd in Nederland.
Wel met je eens dat de NS erg onpersoonlijk is geworden. Een aantal zotte regels die de conducteurs moet uitvoeren moeten gewijzigd worden. Nuance is op zijn plaats denk ik.
Ben gewoon benieuwd naar soorten agressie, onderliggende oorzaak (zwart/grijs/wit reizen) of gewoon asiocialen die erop los slaan. Misschien moet het publiek ook gewoon eens opstaan en de echte zwartrijder de trein uitwerken. En dus de kant van de conducteur kiezen.
Nee niet met je eens. NS levert best wel een goede prestatie. Ik reis elke dag plezerig met de trein.
Dat is jouw ervaring, dat betekent niet dat het voor iedereen geldt. In mijn geval levert de NS een hele slechte prestatie, als je dat niet gelooft dan nodig ik je uit om de topics op dit forum te lezen. Het plezierig reizen is mij sinds een jaar geleden ontgaan.
Conducteurs leveren in mijn ervaring goede prestaties. Ik kan me altijd excuseren als ik niet (goed) heb ingecheckt of mijn ov-chipkaart in mijn andere jas thuis heb laten liggen etc. etc.

Maar ze moeten wel heel veel zotte regels handhaven die horen bij een systeem wat maar half af is, veel verbeteringen nodig heeft.
Naar aanleiding van de vele berichten over geweld tegen conducteurs wil ik hun van harte dankjewel zeggen. Jullie zijn bijna altijd vriendelijk, goedlachs en behulpzaam.:D
http://www.nu.nl/binnenland/4025656/conducteur-krijgt-mes-keel-gedrukt-in-trein-tilburg.html

Je zou bijna gaan geloven in complottheorieën van NS om de poortjes maar zsm dicht te krijgen,
Ik vraag me af of die persoon ook een mes zou hebben getrokken als de conducteur zou hebben gevraagd een kaartje te kopen van een paar euro. Vroeger kon dat in Nederland, in het buitenland kan dat ook nog.

Reageer