beantwoord

Hoe gastvrij wil NS zijn voor bezoekers/toeristen

• 11 april 2014
  • 4 reacties
  • 654 Bekeken

Een nicht van mij is 4 weken in Nederland voor bezoek aan familie. Zij reist per openbaar vervoer en wil dus gebruik maken van een chipkaart. Maar een chipkaart kan zij niet opladen met een creditkaart (Mastercard), zij kan dit ook niet doen door geld te pinnen en via contant geld de kaart op te laden.
Daarnaast moest zij speciaal in Amsterdam naar een loket om een kaartje te kopen omdat dat niet gaat via internet. Ik was verbaasd en eigenlijk perplex dat NS en andere vervoersbedrijven zo ongastvrij zijn.
icon

Beste antwoord door Brian NS 12 april 2014, 10:11

Hallo jepadam,

Welkom op ons forum. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'OV-chipkaart'. Op de meeste stations is het alleen mogelijk te betalen via een pin betaling of met contact geld. Zoals Loes al aangeeft is het aantal kaartautomaten waarbij betaalt kan worden met de creditcard uitgebreid. Je zou dus even in dat topic kunnen kijken of jouw station er ook tussen staat. Het e-ticket dat je online kan kopen kan alleen betaalt worden via Ideal.

Bekijk origineel

4 reacties

Hoi jepadam,

Vervelend dat dit niet snel geregeld kan worden. Ik verbaas me er wel even over, ik weet natuurlijk niet op welk station dichtbij ligt, maar onlangs is het mogelijk geworden om op 13 stations extra met een Credit Card te betalen, zie in dit topic.

Verder kan er op elk station waar een loket is, de chipkaart aangeschaft worden en indien nodig worden opgeladen. Vandaar dat ik er een beetje verbaast over ben. Met een credit card betalen aan het loket is helaas nog niet mogelijk, maar ik snap het punt wel degelijk hoor, vandaar ook dat er uitbreiding plaatsvindt voor de mogelijkheid om met credit card te kunnen betalen. Eind van het jaar is geloof ik ook de bedoeling dat het op elk station mogelijk moet zijn om met credit card te betalen.

Ik hoop toch dat ik nog iets heb kunnen aanvullen, ondanks de minder prettige ervaring in deze.
De Nederlandse Spoorwegen worden "bemenst" door de "gemiddelde" Nederlander en daarmee staat ook meteen de gastvrijheid vast van de gemiddelde Nederlander richting bezoekers en toeristen.
Hallo jepadam,

Welkom op ons forum. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'OV-chipkaart'. Op de meeste stations is het alleen mogelijk te betalen via een pin betaling of met contact geld. Zoals Loes al aangeeft is het aantal kaartautomaten waarbij betaalt kan worden met de creditcard uitgebreid. Je zou dus even in dat topic kunnen kijken of jouw station er ook tussen staat. Het e-ticket dat je online kan kopen kan alleen betaalt worden via Ideal.

Ik ben ook buitenlander, als ik de trein neem in het dichtstbijzijnde Nederlands station, kan ik niet met een creditcard betalen (zou wel handig zijn bij ieder station in iedere grensgemeente) + ik word dan ook nog eens verplicht van extra te betalen omdat ik geen ov chipkaart heb en deze ook niet nodig heb, omdat ik maar af en toe met de trein in Nederland reis. Maar de NS casht wel al het geld van de Belgische toeristen, die nu in Nederland met de trein willen reizen...
En je kan een duur treinticket ook niet oplossen door een ticket te kopen via spoordeelwinkel.nl (bv dagje uit naar Amsterdam of zo, toch iets wat de Belgische toeristen in grensgemeentes wel eens willen doen), want via spoordeelwinkel.nl kan je niet met creditcard betalen. Dubbele discriminatie voor buitenlanders...

Reageer