Hoe geld terug krijgen van anonieme OV-chipkaart? | NS Community
beantwoord

Hoe geld terug krijgen van anonieme OV-chipkaart?

  • 20 February 2022
  • 6 reacties
  • 15986 Bekeken

1 . Mijn anonieme OV-chipkaart is vervallen op 1 april 2021. Maar deze kaart heeft nog een tegoed van 46 euro.

2 . Hoe kan ik dat bedrag terug krijgen, zonder mijn naam en IBAN te geven? Want als ik die informatie zou geven, zijn mijn oude reisgegevens die zijn gekoppeld aan deze OV-chipkaart mogelijk niet meer anoniem.

3 . Mijn vervallen anonieme OV-chipkaart wil ik misschien pas vervangen als er een opvolger is van het systeem van de OV-chipkaart. Want de OV-chipkaart wordt binnenkort misschien vervangen door een ander systeem.

4 . Wordt het geld terugvragen van mijn verlopen OV-chipkaart anders, als ik nu WEL zou kiezen voor verlenging van mijn OV-chipkaart? 

icon

Beste antwoord door Thom 20 February 2022, 17:42

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
  1. U kunt het saldo van uw anonieme kaart niet terugkrijgen zonder uw gegevens te verstrekken. U kunt uw geld wel terugkrijgen. De gegevens zijn niet anoniem, het lijkt me ook niet iets om me druk over te maken. Mensen die onder bewind staan, nemen mogelijk wel een risico. Een anonieme chipkaart is ook niet volledig anoniem.
  2. Dat is een keuze van uw kant. Binnenkort zal het zeker niet vervangen of volledig afgeschaft worden
  3. Nee.

U moet hiervoor contact opnemen met OV-chipkaart, niet met NS.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het saldo van een verlopen kaart kan je niet contant terug krijgen of laten overzetten, dus je IBAN zal je in ieder geval moeten opgeven (plus een e-mailadres).

Dat IBAN mag natuurlijk ook van iemand anders zijn (familielid, vriend/kennis, buurman/vrouw).

Zie https://www.ov-chipkaart.nl/kopie-van-saldo-terugvragen.htm voor je opties. Een anonieme kaart zal je waarschijnlijk moeten opsturen met een formulier, althans zo was het enkele jaren geleden.

Voor je punt 4. Een anonieme ov-chipkaart kan je niet ‘verlengen’.

3 . Mijn vervallen anonieme OV-chipkaart wil ik misschien pas vervangen als er een opvolger is van het systeem van de OV-chipkaart. Want de OV-chipkaart wordt binnenkort misschien vervangen door een ander systeem.

Ga er maar vanuit dat dat nog wel even duurt. Er zullen eerst wat proeven komen en zelfs als die 100% succesvol zijn (wat onwaarschijnlijk is) zal de volledige uitrol mede gezien de hoge kosten nog wel een paar jaar duren. 

Reputatie 7
Badge +1

en nog: @1.

Kaarten die al langer als (keuze; 3 of 6) mnd geleden vervallen zijn KUNNEN niet meer simpel online (enkel het nr) als restitutie worden aangeboden-en voor alle duidleijkheid: dat gaat NOOIT via NS maar via ov-chipkaart, maar moeten ter verificatie worden opgestuurd-aan eigen kosten voor de porto. Je kan niet eens meer sjekken of en zo ja welk saldo er nog op staat.

 en als slot: als je echt gaat wachten op alles in dit leven wat wij allen leiden/lijden mogelijk ooit wie weet wellicht in de toekomst vervangen gaat worden edan heb je toch heel wat wachtkamers nodig.

Erg bedankt voor al jullie antwoorden. Ik hoop dat er nog meer reacties zullen volgen.

Badge +3

Als antwoord op @bahnrider, van een persoonlijke kaart die korter dan een jaar verlopen (maar niet vernieuwd) is kan je het saldo online terugvragen door een IBAN en e-mailadres op te geven.

Als je een persoonlijke kaart vernieuwt (binnen een jaar na einddatum) krijg je het saldo ook terug via het IBAN dat bij de verlenging gebruikt is.

Voor een anonieme kaart weet ik het niet zeker, bij mijn weten moet je die op een formulier plakken en opsturen.

Daarvoor is geen postzegel nodig, maar kan ook naar:

Klantenservice OV-chipkaart 
Antwoordnummer 8000
3800 TL Amersfoort

Onder vermelding van ‘saldo terug’ (maar dat ziet men ook wel aan het formulier dat je meestuurt).

https://www.ov-chipkaart.nl/kopie-van-saldo-terugvragen.htm wijst je de weg, afhankelijk van persoonlijke/anonieme kaart en korter/langer dan een jaar verlopen.

Het saldo van een (korter dan een jaar) verlopen anonieme kaart online kunnen terugvragen lijkt me wel zo logisch, want met de kaart zelf kan niemand meer iets.

Reageer