beantwoord

Hoe geld terug vragen bij vertraging, als ik halverwege de reis moest uit en in ckecken?

  • 24 oktober 2014
  • 31 reacties
  • 797 Bekeken


Toon eerste bericht

31 reacties

@TreinTrainer

Wat zeggen die interne documenten over de situatie waarin NS geen bussen inzet bij een verstoring, maar in plaats daarvan reizigers officieel adviseert om om te reizen met een andere bus-/metro-/tram-/treinvervoerder? - Voor die situatie heeft een NS-moderater nog deze week aangegeven dat je met een NS-vervoerbewijs bij die andere vervoerder moet reizen, dus ingecheckt bij NS in het geval van de OV-chipkaart. Ook dat is bij gebarricadeerde stations in veel gevallen alleen maar mogelijk als NS de reiziger zonder uit te checken de poortjes uit laat en op het aankomststation weer zonder in te checken de poortjes in laat.
Als er een afspraak is gemaakt met de andere vervoerder mag er, zoals Inge in de door jou aangehaalde discussie aangeeft, met deze vervoerder worden (om)gereisd. In alle andere gevallen dien je bij het (om)reizen met een andere vervoerder altijd gewoon in en uit te checken en komen deze kosten voor eigen rekening.
Als er een afspraak is gemaakt met de andere vervoerder mag er, zoals Inge in de door jou aangehaalde discussie aangeeft, met deze vervoerder worden (om)gereisd. In alle andere gevallen dien je bij het (om)reizen met een andere vervoerder altijd gewoon in en uit te checken en is dit vervoer dus niet gratis.

Dus de reiziger wordt getrakteerd op extra reistijd, extra kosten en extra ongemak. Inderdaad op 1, 2 en 3...
Daph, welkom op het forum. Zoals de luchtmacht aangeeft raad ik je aan een formulier voor geld terug bij vertraging (hier op te vragen) in te vullen. Omdat er is uit- en ingecheckt kan dit niet via MijnNS omdat het daar als 2 afzonderlijke reizen wordt aangezien. Op het formulier kun je wel de gehele reis aangeven. Mocht het toch misgaan met je claim, stuur dan even een privébericht aan mij.
@theofiel

In de praktijk zal het, neem ik aan, zo zijn dat als er geen ander alternatief voorhanden is NS de kosten op zich neemt voor het reizen met een andere vervoerder. Dit wordt dan ook kenbaar gemaakt, bijvoorbeeld via de omroep.

Op het moment dat het je eigen keuze is om met een andere vervoerder te reizen, je neemt bijvoorbeeld een reguliere lijnbus in plaats van de ingestelde NS-bus, dan betaal je hier uiteraard voor.

Als je van mening bent dat het niet anders kon en je het niet terecht vindt dat je voor deze rit hebt moeten betalen kun je bij NS Klantenservice altijd een restitutieverzoek doen. NS zal je aanvraag dan behandelen en indien akkoord een terugbetaling uit coulance doen.
Als er een afspraak is gemaakt met de andere vervoerder mag er, zoals Inge in de door jou aangehaalde discussie aangeeft, met deze vervoerder worden (om)gereisd.

En hoe komt de reiziger volgens de uitgedachte scenario's in die interne stukken in dat geval door de poortjes heen zonder uit te checken bij NS? Let wel: Het gaat dan om zowel poortjes van NS als poortjes van de andere vervoerder, op zowel het begin- als eindstation (voor zover aanwezig en voor zover er geen gecombineerde OV-chipkaartzone is).

Stel je gaat wegens een stremming met instemming van NS met de RaRa van Laan van NOI naar Rotterdam Centraal met je NS-vervoerbewijs, stuurt NS dan een medewerker naar dat Rotterdamse metrostation om je te bevrijden en je daarna het treinstation in te laten (als die poortjes gesloten zijn)? - En wat als je onderweg een knorrige controleur van de RET tegenkomt?

Reageer