beantwoord

Hoe kan ik bepalen bij welke treinreis ik gebruik maak van mijn zevende Keuzedag.

• 11 augustus 2014
  • 6 reacties
  • 892 Bekeken

Bij het ophalen van mijn Keuzedag voor de maanden juli/augustus is - zonder dat ik daarom gevraagd had - ook mijn zevende Keuzedag (jan/dec) opgehaald. Vervolgens heb ik een van die twee Keuzedagen door in te checken gebruikt. Welk van die twee is mij niet duidelijk; ik vermoed die voor de maanden juli/augustus. Is het nu zo dat ik bij mijn eerstkomende treinreis "automatisch" gebruik maak van de zevende Keuzedag? Zo ja, hoe kan ik dat voorkomen, te weten uitstellen naar een latere treinreis?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 11 augustus 2014, 21:16

De enige mogelijkheid om het gebruik van de andere keuzedag nu nog uit te stellen is door de OV-chipkaart waar hij op geladen is niet meer te gebruiken voordat u gebruik wilt maken van de keuzedag.

Waarschijnlijk is de Juli/Augustus-keuzedag gebruikt, omdat die normaal gesproken als eerste verschijnt bij de ophaalautomaat en dus als eerste wordt opgeladen. Hebt u al geprobeerd of u kunt zien welke keuzedag er nog op staat als u bij de kaartautomaat op deze manier opvraagt welke producten er op uw OV-chipkaart staan?
Bekijk origineel

6 reacties

De enige mogelijkheid om het gebruik van de andere keuzedag nu nog uit te stellen is door de OV-chipkaart waar hij op geladen is niet meer te gebruiken voordat u gebruik wilt maken van de keuzedag.

Waarschijnlijk is de Juli/Augustus-keuzedag gebruikt, omdat die normaal gesproken als eerste verschijnt bij de ophaalautomaat en dus als eerste wordt opgeladen. Hebt u al geprobeerd of u kunt zien welke keuzedag er nog op staat als u bij de kaartautomaat op deze manier opvraagt welke producten er op uw OV-chipkaart staan?
Dit probleem doet zich regelmatig voor als mensen hun keuzedag ophalen bij automaten in de supermarkt of sigarenwinkel. Je kunt dan doorgaans niet kiezen welke dag je op de OV-chipkaart wilt zetten omdat je vaak alleen maar de keus hebt ophalen bestellingen, waardoor alles wat klaar staat (dus ook de keuzedag voor het hele jaar) meteen op de kaart gezet wordt.

Bij de eerstvolgende keer dat u incheckt zal de tweede keuzedag worden geactiveerd.
Al bijna een jaar lang wordt daarom het advies gegeven een keuzedag altijd pas op te halen op de dag dat u ermee wilt gaan reizen en dan gewoon bij een NS kaartautomaat, omdat daar een speciale knop[ is voor het ophalen van een keuzedag en u eventueel ook nog een keus kunt maken.

Dat zet uw huidige probleem natuurlijk niet recht.

Doordat dit probleem op die forum diverse malen aan de orde is geweest is ook wel duidelijk geworden dat NS - en speciaal de moderators op dit forum - op de hoogte zijn van dit veel voorkomende probleem.
In diverse gevallen hebben de moderators dat opgelost door contact op te nemen met de bewuste klanten en hen ter compensatie alsnog een vrije reisdag beschikbaar hebben gesteld.

Kortom, ofwel contact opnemen met de Klantenservice (030 751 51 55) of afwachten tot u toevallig de juiste moderator treft die e.e.a. voor u zal regelen.
Beste ajvandermeer,
Bij het ophalen van de keuzedag is het inderdaad raadzaam goed op te letten om zo maar één keuzedag te activeren. Wanneer dit is misgegaan wordt eerst de keuzedag voor deze 2 maanden gebruikt, en wordt de 2e keuzedag gebruikt bij de daarop volgende reis. Ik kan me voorstellen dat dat niet zo goed uitkomt. Je kunt me even een privébericht sturen, dan kijken we even naar een andere oplossing.
Ik heb inmiddels op een kaartjesautomaat op het station gezien dat voor mijn reis op 5 augustus jl. buiten mijn wil mijn Keuzedag jan/dec 2014 (en niet die voor juli/aug) is gebruikt, terwijl ik de Keuzedag jan/dec 2014 liever voor een latere reis had gebruikt. Morgen moet ik van Haarlem naar Den Haag Centraal en terug. Als ik dan met OV-chipkaart incheck wordt "automatisch" mijn Keuzedag juli/aug gebruikt. Voor dat korte ritje wil ik dat al helemaal niet. Ik probeerde daarom voor dat reisje een e-ticket met voordeelurentarief te kopen. Dat blijkt sedert begin juli jl. niet meer mogelijk (e-tickets kun je alleen maar tegen het volle tarief kopen; waarom is dat zo???.)Ik wil voor mijn reis van morgen Haarlem - Den Haag Centraal vv graag gebruik maken van mijn voordeelurenkaart (en niet van mijn Keuzedag juli/aug). Weet iemand hoe ik dit kan doen?
Dat kan niet, behalve wellicht als u bent ingegaan op het aanbod van Thijs NS.

Voor uw vraag betreffende het afschaffen van e-tickets met korting, zie: https://forum.ns.nl/overige-producten-6/geen-korting-meer-e-ticket-4843
"Dat u gedwongen wordt het gemak van reizen met de OV-chipkaart te ervaren." Ik citeer Pe_pe (zie: geen korting meer e-ticket-4843).
Wat een belerend standpunt! Realiseert de NS zich wel hoe 60plussers met Keuzedagen hierdoor gehinderd worden. De Keuzedag jan/dec wordt tegenwoordig bij het ophalen van een Keuzedag "automatisch" op je OV-chipkaart geplaatst. Als je daarvan bij je eerst volgende treinreis nog geen gebruik wilt maken, kun je ter voorkoming daarvan niet langer een e-ticket met 40% korting kopen, maar zul je alleen nog een gewoon kaartje tegen de volle prijs met 1 Euro toeslag kunnen kopen. Rechtvaardigt genoemde belering dat? Op 60-plussers ga je toch geen paragogische maatregelen toepassen. Wij zijn die leeftijd wel gepasseerd!

Reageer