beantwoord

Hoe kan ik mijn abonnement overzetten op mijn nieuwe ov kaart?

• 9 augustus 2014
  • 30 reacties
  • 4877 Bekeken

• Intercity
  • 10 reacties
Binnenkort loopt mijn ov kaart af, ik heb al een nieuwe, maar het schijnt erg moeilijk te zijn om het ns abonnement er op over te zetten...
Krijg te lezen in een brief dat ik weer een nieuwe ov kaart aan moet vragen.
Vandaag bij de ns geweest en weer van het kastje naar de muur gestuurd, over een week maar weer terug..
Handig als je hier in het dorp geen ns station hebt...;(
icon

Beste antwoord door Inge NS 11 augustus 2014, 13:13

Als je op eigen houtje een duplicaat aanvraagt, brengt de klantenservice van OV-chipkaart inderdaad standaard €7,50 in rekening. Bij het aflopen van je OV-chipkaart zijn er twee situaties mogelijk:

1. Of je krijgt van ons automatisch een nieuwe gratis OV-chipkaart thuisgestuurd;
2. Of je krijgt ruim 6/7 weken voor het aflopen van je OV-chipkaart een brief van de klantenservice van OV-chipkaart met het verzoek zelf een nieuwe kaart online of via het meegestuurde formulier aan te vragen i.v.m. een verlopen pasfoto. Wij hebben een afspraak met de klantenservice van OV-chipkaart dat de €7,50 aan kosten in dat geval niet in rekening worden gebracht.

Uit de OP maak ik op dat situatie twee in dit geval van toepassing is. Als je zelf al een nieuwe OV-chipkaart hebt aangevraagd buiten de kaartvernieuwingsprocedure om, kunnen we het abonnement technisch gezien daar niet alsnog voor je opzetten. Je dient dan alsnog een nieuwe kaart aan te vragen zoals beschreven onder punt 2.

Ik hoop dat het kaartvernieuwingsproces voor NS abonnementhouders zo voor iedereen duidelijk is.
Bekijk origineel

30 reacties

Beste m n, goed dat je op het NS Serviceforum je vraag stelt. Als je ov-chipkaart bijna verloopt, adviseren wij altijd een duplicaat aan te vragen van je "oude" ov-chipkaart. Dit kun je doen door te bellen met de Klantenservice van OV-Chipkaart. Zij helpen je dan gelijk ook het saldo van je oude kaart op je bankrekening terug te storten. Vaak heb je een duplicaat al binnen een week in huis, zodat je weer op reis kunt. Je topic is verplaatst naar "OV-Chipkaart".

Groet, Stephan
Reputatie 4
Badge
Maar die hoef je toch helemaal niet zelf aan te vragen?

U krijgt automatisch, drie weken voor uw oude kaart verloopt een vernieuwde OV-chipkaart toegestuurd en hoeft hier zelf niets meer voor te doen. Het resterende saldo op uw oude OV-chipkaart wordt door Klantenservice OV-chipkaart teruggestort op het bankrekeningnummer waarvan elk jaar het abonnementsgeld wordt afgeschreven. Heeft u nog geen nieuwe kaart ontvangen dan kunt u het beste contact opnemen met NS-klantenservice.
??? Waarom een duplicaat aanvragen als ik hier het origineel heb.
Het ging al fout bij het activeren van mijn ns abonnement op m'n ov kaart...
Ik kreeg geen melding dat de duur vd ov-kaart niet klopte met het abonnement,
Bij mijn man kregen wij die melding wel terwijl zijn ov kaart langer door liep.
Hij kon toen een nieuwe gratis kaart aanvragen, ik heb contact opgenomen met de ns, ik kon ook een nieuwe aanvragen en kreeg de 7,50 terug.
Maar loopt de oude kaart bijna af en moet dus het ns abonnement op de nieuwe kaart komen... Dat is alles dus.
Maar dát blijkt dus een probleem te zijn;( hoe moeilijk kan het zijn, het zal toch niet waar zijn dat ik wederom een kaart moet aanvragen...
Weet iemand hier een oplossing voor?
Ah weer iemand die geen gratis kaart krijgt, waar ze wel recht op heeft.
Maar die hoef je toch helemaal niet zelf aan te vragen?

U krijgt automatisch, drie weken voor uw oude kaart verloopt een vernieuwde OV-chipkaart toegestuurd en hoeft hier zelf niets meer voor te doen. Het resterende saldo op uw oude OV-chipkaart wordt door
Klantenservice OV-chipkaart teruggestort op het bankrekeningnummer waarvan elk jaar het abonnementsgeld wordt afgeschreven. Heeft u nog geen nieuwe kaart ontvangen dan kunt u het beste contact opnemen met NS-klantenservice.

Ik heb geen bericht gekregen en geen nieuwe gekregen en hij verloopt binnen 3 weken...
Iets klopt er dus niet, alles gaat hiermee dus fout!
Maar loopt de oude kaart bijna af en moet dus het ns abonnement op de nieuwe kaart komen... Dat is alles dus.
Maar dát blijkt dus een probleem te zijn;( hoe moeilijk kan het zijn, het zal toch niet waar zijn dat ik wederom een kaart moet aanvragen...
Weet iemand hier een oplossing voor?

Om de een of andere reden is NS niet in staat om een abonnement over te zetten van de ene kaart naar de andere. Het is dus niet mogelijk het abonnement over te zetten op een andere OV-chipkaart die u al in uw bezit heeft. Er zit inderdaad niets anders op dan uw kaart te beëindigen en daarbij een nieuwe kaart a €7,50 te bestellen. Daarop worden dan automatisch de abonnementen overgezet.
Dus als ik het goed begrijpt...als ik een nieuwe kaart koop kan het overgezet worden... En niet op de nieuwe kaart die ik pas gekocht heb?
Dit gaat mij boven m'n pat....riekt naar geld ui je zak klopperij..;(
Toch maar eens een mailtje aan Kassa en/of Radar wagen, want ik zal zeker nier de enige zijn die hiermee geconfronteerd word.
Te gek voor woorden...
Het lullige is ook dat u sowieso recht had op een nieuwe gratis OV chipkaart.
m n heeft aangegeven dat ze een brief van ons heeft gekregen met het verzoek een nieuwe kaart aan te vragen, aangezien de oude OV-chipkaart verloopt. Over enige kosten is met geen woord gerept. De vervangende kaart is gratis voor NS abonnementhouders als de oude kaart na 5 jaar is verlopen. Het abonnement kan niet op een andere bestaande OV-chipkaart worden overgezet. Ik wil je daarom sterk aanraden om de werkwijze in de brief op te volgen, zodat je voor het aflopen van je huidige kaart weer een nieuwe pas in huis hebt.
m n heeft aangegeven dat ze een brief van ons heeft gekregen met het verzoek een nieuwe kaart aan te vragen, aangezien de oude OV-chipkaart verloopt. Over enige kosten is met geen woord gerept. De vervangende kaart is gratis voor NS abonnementhouders als de oude kaart na 5 jaar is verlopen. Het abonnement kan niet op een andere bestaande OV-chipkaart worden overgezet. Ik wil je daarom sterk aanraden om de werkwijze in de brief op te volgen, zodat je voor het aflopen van je huidige kaart weer een nieuwe pas in huis hebt.

Volgens mij lees je verkeerd, in bericht 5 staat dat m n geen bericht heeft gekregen en in de OP staat dat m n zelf een nieuwe kaart aan moet vragen (wat geld kost), dat heeft ze ook te horen gekregen van NS in bericht 3 (Ze heeft al een nieuwe kaart)

Dit is wel vaker aan de orde geweest, ergens wordt een fout gemaakt door NS of TLS en de klant mag het gaan oplossen.

Bovendien geeft je collega een advies om een duplicaat aan te vragen ? Waarom ?

NS moet zelf een nieuwe kaart sturen en ja dat doen jullie, want op het briefpapier en envelop staat het NS logo.
Maar de hamvraag blijft, waarom moet m n een nieuwe kaart kopen , terwijl ze al een nieuwe kaart heeft.

En waarom kan een product wel op de ene kaart worden gezet maar net op de andere kaart ?
m n heeft aangegeven dat ze een brief van ons heeft gekregen met het verzoek een nieuwe kaart aan te vragen, aangezien de oude OV-chipkaart verloopt. Over enige kosten is met geen woord gerept. De vervangende kaart is gratis voor NS abonnementhouders als de oude kaart na 5 jaar is verlopen. Het abonnement kan niet op een andere bestaande OV-chipkaart worden overgezet. Ik wil je daarom sterk aanraden om de werkwijze in de brief op te volgen, zodat je voor het aflopen van je huidige kaart weer een

nieuwe pas in huis hebt.

Zonder kosten? In de brief staat toch duidelijk dat ik daar weer 7,50 voor moet betalen...zie bijlage
Zie bijlage....kosten....weer 7,50 dat bedoel ik dus... Geld uit je zakklopperij...
Vermoedelijk is dit een OV-chipkaart die niet door NS was geleverd (zonder NS-logo erop) en vervangt NS alleen gratis de passen die ze zelf bij een abonnement hebben geleverd. Inge NS lijkt er vanuit te gaan dat u een brief heeft ontvangen van NS, maar deze komt zo te zien van TLS.
Reputatie 4
Badge
De wijze les van vandaag is dus. Koop je een NS product met keuze tussen gratis nieuwe kaart of product laden op bestaande kaart? Kies dan altijd voor de gratis nieuwe kaart want die wordt gratis (volgens Eva zelfs automatisch) vervangen als je aan het eind van de looptijd nog een doorlopend NS abonnement hebt.
Een echte Hollander hoeft natuurlijk überhaupt niet na te denken als hij het woord gratis aantreft. 😃
Dan heb ik bij nader inzien toch niet helemaal terecht de NS vervloekt toen ze me tot twee keer toe ongevraagd een nieuwe OV-chipkaart toestuurden (=opnieuw gedoe met automatisch opladen en kaartservicecodes en bijbehorend gehannes met ophaalautomaten plus jaren moeten wachten om het saldo van de oude kaart zonder bijkomende kosten terug te kunnen krijgen) bij respectievelijk een nieuw en een verlengd abonnement, waarbij ze overigens doodleuk een brief sturen waarin staat dat als je ook een abonnement van een ander vervoerbedrijf op de oude kaart had staan, dat andere vervoerbedrijf dat abonnement wel kan overzetten op de nieuwe kaart.
waarbij ze overigens doodleuk een brief sturen waarin staat dat als je ook een abonnement van een ander vervoerbedrijf op de oude kaart had staan, dat andere vervoerbedrijf dat abonnement wel kan overzetten op de nieuwe kaart.

Bij de juistheid daarvan heb ik mijn twijfels. Mijn busabonnement heeft een andere ingangsdatum dan mijn trajectkaart en het is Connexxion nooit gelukt het abonnement over te zetten op een nieuwe trajectkaart. Volgens hun servicebalie zou de telefonische klantenservice dat moeten kunnen, die dachten daar echter anders over.
Als je op eigen houtje een duplicaat aanvraagt, brengt de klantenservice van OV-chipkaart inderdaad standaard €7,50 in rekening. Bij het aflopen van je OV-chipkaart zijn er twee situaties mogelijk:

1. Of je krijgt van ons automatisch een nieuwe gratis OV-chipkaart thuisgestuurd;
2. Of je krijgt ruim 6/7 weken voor het aflopen van je OV-chipkaart een brief van de klantenservice van OV-chipkaart met het verzoek zelf een nieuwe kaart online of via het meegestuurde formulier aan te vragen i.v.m. een verlopen pasfoto. Wij hebben een afspraak met de klantenservice van OV-chipkaart dat de €7,50 aan kosten in dat geval niet in rekening worden gebracht.

Uit de OP maak ik op dat situatie twee in dit geval van toepassing is. Als je zelf al een nieuwe OV-chipkaart hebt aangevraagd buiten de kaartvernieuwingsprocedure om, kunnen we het abonnement technisch gezien daar niet alsnog voor je opzetten. Je dient dan alsnog een nieuwe kaart aan te vragen zoals beschreven onder punt 2.

Ik hoop dat het kaartvernieuwingsproces voor NS abonnementhouders zo voor iedereen duidelijk is.
Ik denk dat het zo voor de lezers hier wel duidelijk is, maar niet voor mensen die alleen die brief van TLS lezen, want daar staat expliciet dat die kosten van €7,50 wel in rekening worden gebracht. (Helemaal rechtsboven in de afbeelding in #12)
Heb alles nog even nagekeken, maar heb GEEN brief van de ns gehad dat mijn kaart verloop.
Bij mijn man kregen we een melding let op de ov kaart is niet gelding voor de duur van het abonnement... svp een nieuwe (gratis) ov kaart aanvragen...hebben we gedaan niks aan de hand.
En zijn kaart liep verder door dan de mijne.
Toen ik dat zag heb ik gemaild met de ns, ik kon ook een nieuwe aanvragen en kreeg het geld teruggestort van die kaart.
Maar waarvoor heb ik die kaart aangevraagd? Het abonnement kan er niet opgezet worden.
Fout van hun systeem dus en nu weer een fout doordat ik geen brief van de ns heb gekregen dat de oude verloopt.
Dit is de laatste keer dat mijn man en ik een abonnement gekocht hebben... Zeker weten. wat een zooitje!
Heb gekeken bij www.ov-kaart.nl/verlopenkaart en moet dus gewoon WEER 7,50 betalen...
@m n
Als achteraf blijkt dat u die €7,50 daadwerkelijk heeft moeten betalen, meld dat dan hier, dan kan een moderator er waarschijnlijk voor zorgen dat u dat bedrag terug krijgt, zeker nu Inge NS heeft aangegeven dat u hier niet voor zou moeten hoeven betalen.
Graag ik hoop dat ik dat geld terug ga krijgen, want alles loopt hier al fout!
Ik heb er geen vertrouwen meer in.
Zoals ik al zei, NOOIT meer een abonnement voor ons, de ergernis is groter dat het plezier van die paar dagen reizen! Zullen blij zijn als de abonnementen afgelopen zijn.!

Onmarkeer het antwoord van StephanNS dan maar want die verwijst naar OV chipkaart.nl en zegt expliciet dat je altijd een duplicaaat moet aanvragen zelf.
Nee het is niet duidelijk, is er nou niemand die mijn tekst goed leest?
Dit heet van het kastje naar de muur...er gaat nu een e mail naar kassa en radar hierover, ik ben het zat!

Reageer