beantwoord

Hoe koop ik een retour met mijn ov-kaart?

• 13 februari 2016
  • 8 reacties
  • 9271 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Ik reis binnenkort op 1 dag heen en weer met de NS. Voorheen kocht ik een retour en dit was goedkoper dan 2 enkeltjes. Hoe werkt dat met de ov-kaart? Moet ik dan alsnog een retour kopen om goedkoper uit te zijn?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 13 februari 2016, 22:30

Nee, een retour kost qua ritprijs nu net zo veel als twee enkeltjes. Dat was makkelijker en financieel aantrekkelijker voor de vervoerders dan de OV-chipkaart zo ontwerpen dat er korting gegeven zou kunnen worden voor een retour.

Er zijn nog wel twee situaties waarin een retour gunstiger uitpakt: 1) Voor een eenmalige chipkaart uit de automaat moet per kaartje een toeslag betaald worden van €1. Bij een retour betaal je die 1 keer, bij twee enkele reizen twee keer. 2) Als u reist met de OV-chipkaart en binnen een half uur na het uitchecken voor de heenreis weer incheckt voor de terugreis (en er in het geval van een abonnement niet inmiddels een andere tariefperiode is ingegaan) dan wordt de ritprijs gerekend voor een enkele reis van A naar A via B en dat is voordeliger dan een enkele reis van A naar B en een enkele reis van B naar A, omdat dan in B de lange-afstandskorting doortelt.
Bekijk origineel

8 reacties

Nee, een retour kost qua ritprijs nu net zo veel als twee enkeltjes. Dat was makkelijker en financieel aantrekkelijker voor de vervoerders dan de OV-chipkaart zo ontwerpen dat er korting gegeven zou kunnen worden voor een retour.

Er zijn nog wel twee situaties waarin een retour gunstiger uitpakt: 1) Voor een eenmalige chipkaart uit de automaat moet per kaartje een toeslag betaald worden van €1. Bij een retour betaal je die 1 keer, bij twee enkele reizen twee keer. 2) Als u reist met de OV-chipkaart en binnen een half uur na het uitchecken voor de heenreis weer incheckt voor de terugreis (en er in het geval van een abonnement niet inmiddels een andere tariefperiode is ingegaan) dan wordt de ritprijs gerekend voor een enkele reis van A naar A via B en dat is voordeliger dan een enkele reis van A naar B en een enkele reis van B naar A, omdat dan in B de lange-afstandskorting doortelt.
Een retour kopen is niet mogelijk, ook niet als product dat op de kaart geladen kan worden
Reputatie 7
Badge +4
Je kunt een retour nog wel als papieren kaartje uit het automaat halen, atejohan. Maar tegen de prijs van twee keer een enkele reis. NS heeft ooit één keer de prijs van de enkele reis tot de helft van het retour verlaagd. Dan kon niemand er nog wat van zeggen dat je daarna twee keer een enkeltje moest kopen 😉 Het moderne systeem werkt per rit. Een retour van vroeger bestaat uit twee ritten.

De norm is de chipkaart en daarmee kan het inderdaad niet. Feitelijk is het retour, zoals het vroeger was, er niet meer.
NS heeft ooit één keer de prijs van de enkele reis tot de helft van het retour verlaagd. Dan kon niemand er nog wat van zeggen dat je daarna twee keer een enkeltje moest kopen 😉

Dat klinkt een stuk mooier dan het in werkelijkheid was. De prijs van de enkele reizen werd inderdaad verlaagd, maar gelijktijdig werd de prijs van een retourticket verhoogd. Eindresultaat was inderdaad dat een retourticket hetzelfde ging kosten als twee enkele reizen, maar uitgangspunt van de gecombineerde prijsverlaging en prijsverhoging was dat NS er geen cent minder op zou gaan verdienen.
Is het nog wel mogelijk om aan de servicebalie een retour te kopen? (met korting?)
Welkom bij de Community, johantreintje.

Aan het loket kan je nog wel tickets kopen maar deze zijn niet met korting verkrijgbaar. Indien je gebruik wilt maken van Samenreiskorting dien je tegenwoordig een OV-chipkaart te gebruiken.
Reputatie 7
Badge +3
Is het nog wel mogelijk om aan de servicebalie een retour te kopen? (met korting?)

Aan de balie kun je geen retours met korting kopen. Je betaalt aan de balie ook extra net als voor het kaartje uit de automaat. Om met korting te willen reizen heb je minimaal een dalvoordeel abonnement nodig. je kunt met een OV-chipkaart ook gewoon reizen met de trein. Je hebt daarvoor €20 nodig op je kaart en checkt in bij poortje of paaltje op vertrekstation en checkt weer uit op aankomststation.
Badge +3
Dat extra betalen aan de balie (€ 0,50 meen ik) staat nog ter discussie, en is het laatste woord nog lang niet over gezegd denk ik. Maar NS gaat dat winnen want je maakt 'gebruik' van een medewerker.

Even naar de WC kost ook 50 of 70 cent 'servicekosten', al is de mederwerker (toiletjuffrouw/meneer) daar heel ver te zoeken.

Dat een retour hetzelde kost als 2× enkeltje is al jaren... (ik meen sinds 2014 of september 2016, of in ieder geval sinds kaartjes met 40% korting niet meer uit een automaat verkrijgbaar waren), dus dan is de (goedbedoelde) opmerking "onder welke steen heb jij gelegen" wel een beetje van toepassing tegenwoordig, met alle info overal te vinden, toch? Check de Reisplanner (via de website, want de app snapt het soms niet)!

Sorry voor je Johan(treintje), maar dat is vragen naar een algemeen bekende weg.

De combinatie van je (nick)naam en je vraag (inhaken op dit topic van 2 jaar geleden) vind ik dus opmerkelijk.

Ik kan er helemaal naast zitten, en nu of morgen op mijn vingers getikt worden maar dat neem ik dan wel voor lief, ik ben geen NS tenslotte.

Alle info staat in de eerste alinea/paragraaf van deze reactie, en de rest mag je dus gewoon negeren alsof ik het niet gezegd heb.

Reageer