beantwoord

Hoe krijg ik het saldo van mijn OV Chip kaart terug?

  • 9 maart 2020
  • 12 reacties
  • 295 Bekeken

Ik heb al jaren een persoonelijk OVchip kaart. Het laad hetzelfd op van mijn bank rekening en had bijna altijd meer dan €50 erop.

In october 2018 staapt ik over naar NS Flex Dal Vordeel. Zijn email zegt, “ Stond er nog een positief saldo op uw OV-chipkaart? Dan verrekenen we dit automatisch op uw eerstvolgende NS Flex factuur. Maakte u gebruik van automatisch saldo laden, dan zetten we dit voor u uit.

Nieder van deze is gebeurt, meer dan een jaar later. Er staat nog steeds een balans van €51 erop.

De OV ballie zegt ik moet auto-oplaad afzetten: dat heb ik gedaan. Maar ze kunnen alleen een balans van minder dan €30 terug betalen. Erover, moet ik via de web. Maar de website zegt dat voor meer dan €30 kan ik alleen kregen als ik de kaart inleveren. Dat wil ik niet. Ik wil mijn €51 terug *en* reis door met de kaart.

De OV chip call centre zegt dat de einige andere optie is mijn NS abonement te cancellen.  ;o(

Wat kan ik doen?

icon

Beste antwoord door Thom 9 maart 2020, 10:46

Het is mogelijk bij de overgang naar Flex misgegaan. Neem contact op met Klantenservice. Die kunnen ook een loket contacteren. Omdat het wat ongewoon is en het gebeurde wat uitleg vereist, kunt u het beste even bellen. Het is hier trouwens wel eens genoemd dat er toch meer werd meegegeven aan de NS-balie of dat het  in twee keer wel  ging, maar dat is coulance geweest, en het is dus geen recht.

 


Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, en tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is mogelijk bij de overgang naar Flex misgegaan. Neem contact op met Klantenservice. Die kunnen ook een loket contacteren. Omdat het wat ongewoon is en het gebeurde wat uitleg vereist, kunt u het beste even bellen. Het is hier trouwens wel eens genoemd dat er toch meer werd meegegeven aan de NS-balie of dat het  in twee keer wel  ging, maar dat is coulance geweest, en het is dus geen recht.

 


Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, en tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Ik heb dat net probeerd. Na identificeren en het probleem laten weten, zetten ze me op hold, en toen Call Ended. Ik wacht wat gebeurt ...

Niks gebeurt, zo ik heb terug gebeld. Na een lang en moeilijk discussie zegt ze dat ik moet naar een NS servicebalie gaan, in plek van een OV Chip balie (nog dat het is OV dat mijn geld heb).

Het is ommogelijk NS Service Balies op de ns.nl site te vinden.

Reputatie 6
Badge +2

Na een lang en moeilijk discussie zegt ze dat ik moet naar een NS servicebalie gaan, 

Als ik je verhaal goed lees ben je daar ook begonnen? Jammer dat je zoveel moeite moet doen om een door NS gemaakte fout hersteld te krijgen en iedereen je wegstuurt zonder iets voor je te doen.

Bij de ov-servicebalie in Arnhem hebben ze mij probleemloos twee keer meer dan 30 euro meegegeven. Het kan dus wel degelijk, maar wat dat betreft ben je volledig afhankelijk van hoe de pet van de medewerker staat.

Badge

Vermoedelijk is er bij het ophalen van de bestelling bij een automaat in oktober 2018 iets niet helemaal goed gegaan. Wanneer je overstapt op NS Flex, komen er aan aantal zaken klaar te staan bij de automaat: 

  1. Restitutie saldo OV-chipkaart
  2. Ophalen NS Flex
  3. Indien automatisch saldo laden actief is, een beëindiging hiervoor.
  4. Bij een overstap vanuit een bestaand abonnement een deactivering voor het oude abonnement.

Als ik het verhaal goed lees, begrijp ik dat NS Flex, dus het Reizen op Rekening, wel is opgehaald, maar de restitutie saldo OV-chipkaart en de beëindiging voor het automatisch saldo laden niet. Dit kan verschillende oorzaken hebben, maar oktober 2018 is te lang geleden om de concrete oorzaak nog te kunnen achterhalen. 

Er zijn in principe drie opties om het saldo alsnog terug te krijgen. 

Optie 1: het huidige NS Flex abonnement volledig beëindigen door terug te gaan naar Reizen op Saldo. Vervolgens kun je een nieuwe bestelling plaatsen waarbij er opnieuw een restitutie voor het saldo komt klaar te staan. 

Optie 2: verloopt je OV-chipkaart op korte termijn? In dat geval kun je de kaartvervanging ook afwachten. Je huidige kaart zal dan geblokkeerd worden, je abonnement zal worden overgezet op een nieuwe OV-chipkaart en het saldo krijg je binnen twee weken na vervaldatum van de oude chipkaart teruggestort op je rekening. 

Optie 3: bij een servicebalie verzoeken om een uitzondering aangezien je op rekening reist. In principe kan men tot maximaal € 30,00 van de kaart halen, maar ik begrijp van masd dat het wel degelijk mogelijk is om er een hoger bedrag vanaf te laten halen. Wellicht wil men een uitzondering voor je maken, maar dat kan ik je niet beloven. 

Dank jullie wel, masd en Mark. Het klinkt in ieder geval dat je het probleem begrijpt.

De kaart verloopt begin juni, Optie 2 is de default, dus. Als ik ondertussen langs een NS Servicebalie kom, zal ik misschien Optie 3 proberen, en zien wat ze zeggen.  ;o)

Groetjes, Mick

Vermoedelijk is er bij het ophalen van de bestelling bij een automaat in oktober 2018 iets niet helemaal goed gegaan. Wanneer je overstapt op NS Flex, komen er aan aantal zaken klaar te staan bij de automaat: 

  1. Restitutie saldo OV-chipkaart
  2. Ophalen NS Flex
  3. Indien automatisch saldo laden actief is, een beëindiging hiervoor.
  4. Bij een overstap vanuit een bestaand abonnement een deactivering voor het oude abonnement.

Als ik het verhaal goed lees, begrijp ik dat NS Flex, dus het Reizen op Rekening, wel is opgehaald, maar de restitutie saldo OV-chipkaart en de beëindiging voor het automatisch saldo laden niet. Dit kan verschillende oorzaken hebben, maar oktober 2018 is te lang geleden om de concrete oorzaak nog te kunnen achterhalen. 

Er zijn in principe drie opties om het saldo alsnog terug te krijgen. 

Optie 1: het huidige NS Flex abonnement volledig beëindigen door terug te gaan naar Reizen op Saldo. Vervolgens kun je een nieuwe bestelling plaatsen waarbij er opnieuw een restitutie voor het saldo komt klaar te staan. 

Optie 2: verloopt je OV-chipkaart op korte termijn? In dat geval kun je de kaartvervanging ook afwachten. Je huidige kaart zal dan geblokkeerd worden, je abonnement zal worden overgezet op een nieuwe OV-chipkaart en het saldo krijg je binnen twee weken na vervaldatum van de oude chipkaart teruggestort op je rekening. 

Optie 3: bij een servicebalie verzoeken om een uitzondering aangezien je op rekening reist. In principe kan men tot maximaal € 30,00 van de kaart halen, maar ik begrijp van masd dat het wel degelijk mogelijk is om er een hoger bedrag vanaf te laten halen. Wellicht wil men een uitzondering voor je maken, maar dat kan ik je niet beloven. 

 

Ik mis op Optie 4: Gewoon verrekenen met de eerstvolgende factuur. Optie 1 is klantonvriendelijk en Optie 2  zullen maar weinig mensen aan voldoen. Optie 3 ben je dan volledig afhankelijk van de medewerker.  

Badge

Optie 4 is geen mogelijkheid Pingpong, die verrekening kan enkel en alleen plaatsvinden op de factuur wanneer restitutie saldo OV-chipkaart correct wordt opgehaald binnen een maand na bestelling/overstap. Ik benoem enkel dat wat wel mogelijk is. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor optie 2 moet TS nu nog maar zo'n 3 maanden wachten. De overstap naar NS Flex was al bijna anderhalf jaar geleden, dan is 3 maanden niet zo lang meer. In het hele verhaal mis ik even wanneer TS voor het eerst aan de bel heeft getrokken. Ik zou wanneer bij de eerste NS Flex factuur het bedrag niet terug gestort was al gelijk navraag doen en daar niet zo lang mee wachten.

Badge +3

Optie 4 is geen mogelijkheid Pingpong, die verrekening kan enkel en alleen plaatsvinden op de factuur wanneer restitutie saldo OV-chipkaart correct wordt opgehaald binnen een maand na bestelling/overstap. Ik benoem enkel dat wat wel mogelijk is. 

Optie 4 zou zeker een mogelijkheid zijn, want precies hetzelfde had al moeten gebeuren bij de overstap naar Flex (stap 1 in de eerdere reactie van @Mark NS). Als die stap mislukt is zal dat toch alsnog opgelost moeten worden. 

Dus als er nu alsnog een restitutie-bestelling klaargezet wordt, dan kan dat zodra men dat gedaan heeft gewoon als post op de volgende factuur (in je Reishistorie staat dan Klantenservice: Restitutie en een negatief bedrag).

Of nog beter, een tussentijdse factuur zoals nu al met abonnementskosten gebeurt bij een wisseling in Flex.

Oh, zorg wel dat automatisch opladen eerst stopgezet is (als dat nog niet gebeurd is).

Mark: Bij mijn bedrijf (Achmea) kunnen we klanten ook gewoon terugbetalen. Maar dat is bij jullie zeker ook niet mogelijk??? Zoals ik het lees hebben jullie initieel een fout gemaakt door het saldo niet te verrekenen met de 1e incasso.

 

Graag uitleg waarom de klant naar een balie zou moeten om zijn geld terug te krijgen. Dit is m.i. niet klantvriendelijk.

Badge +3

Als het saldo niet verrekend is met de eerste maandfactuur dan is de kans groot dat het nog op de kaart zelf staat.

Dat moet er dus afgehaald worden via een bestelling (op te halen bij een servicepunt zoals kaartautomaten of supermarkten e.d.) of bij een balie op het station.

Saldo op een kaart is niet veel anders dan contant geld in je portemoonnee. Als je dat op je bankrekening wilt zul je het geld zelf eerst ergens moeten inleveren.

Reageer