beantwoord

Hoe krijg ik mijn geld terug?

  • 2 August 2022
  • 5 reacties
  • 269 Bekeken

Ik heb laatst een OV fiets moeten huren, omdat er geen treinen of bussen reden tussen Zaltbommel en Den Bosch, en ik dus was gestrand. NS heeft mij 10 euro laten dokken omdat ik mijn fiets in Den Bosch wilde stallen ipv terug in Zaltbommel. Ik vind dit onzin, aangezien ik gewoon naar mijn bestemming moest, en de NS mij geen andere reisoptie gaf.

 

Verder had ik later dat weekend voor het eerst met mijn weekend vrij abonnement gereisd met Arriva. Ik ging van Sittard terug naar Utrecht. Ik vergat uit te checken bij Arriva in Roermond (ik pakte de stoptrein vanaf Sittard naar Roermond, daarna intercity). Ik heb daar 33 euro voor moeten betalen. Waarom??? Ik kan gewoon netjes aangeven waar ik ben geweest maar ik krijg geen geld terug?? Ik heb betaald voor weekend vrij, en dan vind ik het keiharde onzin dat ik ineens 33 euro moet betalen. Kan ik mijn geld bij beide gevallen terug krijgen? 43 euro in totaal is echt enorm veel!

icon

Beste antwoord door Lorena NS 2 August 2022, 13:21

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Hallo, op woensdag 15 februari had ik een OV fiets gehuurd op station Zwolle rond 9:30 deze zelfde OV fiets heb ik ingeleverd later die dag rond 16:40. Ik bracht de OV fiets netjes in de stalling van station Zwolle. De Ov fiets ging door de poortjes waarop stond OV fiets ingeleverd.

 

vervolgens kreeg ik een paar dagen later een E-mail van NS dat ik de OV fiets al 3 dagen in gebruik had. Dit klopt overigens niet aangezien ik de fiets dezelfde dag al had ingeleverd. Ik heb gelijk NS klanten service gebeld om dit op te lossen en te vermelden dat dit zeker niet klopt. Nu een paar dagen later kijk ik in mijn NS en staan er hoge bedragen open van de OV fiets. Ik dacht zelf dat het allemaal opgelost was doordat ik had gebeld met de klanten service van NS. 
 

Iemand enig idee wat ik moet doen?

graag hoor ik! 

Je dropt je topic in een vraag van iemand anders die heel ergens anders over gaat. Ik denk weinig reactie op die manier.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Iris_sjoerdsma,

Het gaat helaas regelmatig mis bij het inleveren van een OV-fiets.

Ik zou even wachten of die bedragen de komende tijd misschien nog gecorrigeerd worden. Mocht dat niet het geval zijn, en ze worden daadwerkelijk gefactureerd, of - nog erger - je krijgt een boete van € 350 voor het niet inleveren van de fiets, dan zou ik een klacht indienen bij https://klachtenloket-openbaarvervoer.nl/

Zoals je kunt zien op hun homepage is de eerste veelgestelde vraag een klacht over de OV-fiets.

Hoe meer klachten daar binnenkomen, hoe sneller NS hopelijk geneigd is eindelijk 's een echte oplossing hiervoor te zoeken.

Reputatie 6
Badge +2

Hi PepSchut en welkom bij de NS Community! 
Heb je voor beide kwesties al contact gehad met onze klantenservice? Voor de OV-fiets durf ik zo niet te zeggen os de € 10,- vergoed kan worden. Dit zijn namelijk de standaard kosten die je betaald wanneer je de OV-fiets op een andere locatie inlevert. Wanneer je contact opneemt met de klantenservice, kunnen ze de situatie nagaan en kijken of deze restitutie mogelijk is. 

Voor de reizen in het weekend, zou er geen geld in rekening gebracht moeten worden. Ook hiervoor adviseer ik je contact op te nemen met de klantenservice zodat jouw reishistorie bekeken kan worden de kosten eventueel gecorrigeerd kunnen worden. Mocht je er op het moment geen haast bij hebben, dan raad ik je aan om een berichtje via Twitter of Facebook te sturen. Op al onze kanalen is het ontzettend druk en bij Twitter of Facebook hoef je niet te blijven wachten op antwoord (zoals wel aan de telefoon of via de chat).

Hallo, op woensdag 15 februari had ik een OV fiets gehuurd op station Zwolle rond 9:30 deze zelfde OV fiets heb ik ingeleverd later die dag rond 16:40. Ik bracht de OV fiets netjes in de stalling van station Zwolle. De Ov fiets ging door de poortjes waarop stond OV fiets ingeleverd.

 

vervolgens kreeg ik een paar dagen later een E-mail van NS dat ik de OV fiets al 3 dagen in gebruik had. Dit klopt overigens niet aangezien ik de fiets dezelfde dag al had ingeleverd. Ik heb gelijk NS klanten service gebeld om dit op te lossen en te vermelden dat dit zeker niet klopt. Nu een paar dagen later kijk ik in mijn NS en staan er hoge bedragen open van de OV fiets. Ik dacht zelf dat het allemaal opgelost was doordat ik had gebeld met de klanten service van NS. 
 

Iemand enig idee wat ik moet doen?

graag hoor ik! 

Reputatie 7
Badge +3

Jammer voor jou, zowel aan het huren van OV fiets als aan het reizen met een abonnement zijn regels gebonden.

Inleveren van OV-fiets op een andere locatie dan gehuurd kost €10. Als je geen contact hebt gehad met NS over gebruik van en het inleveren van OV-fiets, omdat er geen treinen treinen en/of bussen reden op jouw traject dan zijn de kosten voor jouzelf.

Wat betreft jouw reis van Sittard naar Utrecht: in/uitchecken is met alle abonnementen verplicht, niet alleen bij begin en eind van de reis, maar ook bij wisselen van vervoerders. Echter zou je 2x een instaptarief moeten krijgen als je in Sittard bij Arriva incheckt en in Utrecht bij NS uitcheckt. Dat is geen €33. En nee je kunt niet aangeven waar je bent geweest want je hebt niet juist in/uitgecheckt. Heb jij flex voor het eerst op een bestaande kaart gezet? Ik vermoed namelijk dat jouw weekendvrij niet geactiveerd is.

Reageer