beantwoord

Hoe krijg ik saldo terug? (Jaartrajectkaart)

• 10 februari 2015
  • 9 reacties
  • 617 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Binnenkort verloopt mijn jaartrajectkaart. Daar staat nog een saldo op van circa 20 euro. Hoe krijg ik dat saldo terug?
icon

Beste antwoord door theofiel 10 februari 2015, 21:21

De afloopdatum van uw abonnement is niet de vervaldatum van uw ov-chipkaart. De kaart heeft een geldigheidsduur van vijf jaar, u kunt deze dus nog een kleine vier jaar blijven gebruiken als ov-chipkaart.
Bij een servicebalie van een vervoerder kunt u het geld laten overzetten op een andere ov-chipkaart, u kunt het ook laten uitbetalen maar daarvoor betaalt u een belachelijke boete van 2,50.
Bekijk origineel

9 reacties

De afloopdatum van uw abonnement is niet de vervaldatum van uw ov-chipkaart. De kaart heeft een geldigheidsduur van vijf jaar, u kunt deze dus nog een kleine vier jaar blijven gebruiken als ov-chipkaart.
Bij een servicebalie van een vervoerder kunt u het geld laten overzetten op een andere ov-chipkaart, u kunt het ook laten uitbetalen maar daarvoor betaalt u een belachelijke boete van 2,50.
Het beste is om voordat uw Traject Vrij abonnement afloopt geheel op te maken. Indien u dat niet gedaan heeft kunt u nadat uw abonnement is beëindigd uw geld terug vragen bij de NS service balie. Wel rekent de NS 7,50 € of 7,95 € administratie kosten in rekening.
u kunt het ook laten uitbetalen maar daarvoor betaalt u een belachelijke boete van 2,50.
Mij is door de NS verteld dat het uitbetalen gratis is, wanneer de chipkaart beëindigd wordt met dit formulier https://www.ov-chipkaart.nl/pdf/22246/pdfaanvraagrestitutiekaart

Of dat correct is... ?
Ik doelde op laten uitbetalen aan het loket. Laten overmaken bij het beëindigen van de kaart is, afgezien van de portokosten, gratis.
Het is inderdaad mogelijk om het saldo terug te krijgen.
Om hier geen extra kosten aan kwijt te raken is er een optie om de kaart te laten blokkeren en dan krijg je het geld terug op je rekening.
Dit blokkeren kan via het formulier, maar u kunt de kaart ook opgeven als gestolen/verloren, dan kan het zo online geregeld worden.

http://www.ov-chipkaart.nl

recht staat kaart opgeven als verloren/gestolen
Als de ov kaart nog niet is verlopen en u overstapt naar een traject vrij abonnement of een andere ov-kaart bezit is het het makkelijkst om het saldo van de oude kaart naar de nieuwe kaart te laten zetten aan een ns loket of andere vervoerder, dat kan kosteloos zonder problemen overgezet worden. Let wel dat dit alleen kan als automatisch laden uit staat en het saldo op de kaart niet hoger mag zijn dan 30 euro (op de oude kaart).
De ns service balie rekent alleen kosten als u het saldo van de kaart wil halen zonder het over te zetten. Deze kosten zijn 2,50 en worden verrekend met het restantbedrag. De hierboven genoemde 7,50 gaat volgens mij over het aanschaffen van een anonieme ov-kaart aan het loket om zo het saldo over te zetten, in deze situatie wordt de 2,50 kosten niet gerekend.
Reputatie 1
Badge
Nogmaals: verlopen CHIPKaart is heel wat anders als aflopen ABO. Ik neem aan dat U die 30 EUR er niet voor niets op had staan-gewoon opgebruiken in bus/tram is het handigst.
Die 2,50 boete wordt niet alleen door NS berekend, maar door alle vervoerbedrijven in dezelfde situatie EN je moet dan je chipkaart inleveren/ongeldig laten maken.
Die 2,50 boete wordt niet alleen door NS berekend, maar door alle vervoerbedrijven in dezelfde situatie EN je moet dan je chipkaart inleveren/ongeldig laten maken.
Bovenstaande wordt vermeld dat de 2,50 boete niet berekend wordt wanneer de chipkaart ingeleverd wordt. Bij mij werkt het overzetten van het bedrag naar een andere kaart niet.

Reageer