beantwoord

Hoe kun je een gevonden OV kaart melden bij NS

  • 20 November 2023
  • 8 reacties
  • 428 Bekeken

Ik heb vandaag buiten bij Albert Heijn een OV kaart gevonden van een vrouw die nog geldig is tot 11-08-2026. Ik heb er een foto van maar weet niet hoe ik dat moet melden bij NS omdat je niet een foto kunt mailen. Bij de chat zeiden ze doorknippen maar dat vind ik een beetje zonde. 

NS kan toch haar gegevens opzoeken via haar kaartnummer? Heeft iemand daar tips voor. Want bellen duurde weer heel lang voor je iemand aan de lijn krijgt. Ik hoor het graag. 

icon

Beste antwoord door Tamzin 20 November 2023, 18:29

Bekijk origineel

8 reacties

Ik heb vandaag buiten bij Albert Heijn een OV kaart gevonden van een vrouw die nog geldig is tot 11-08-2026. Ik heb er een foto van maar weet niet hoe ik dat moet melden bij NS omdat je niet een foto kunt mailen. Bij de chat zeiden ze doorknippen maar dat vind ik een beetje zonde. 

NS kan toch haar gegevens opzoeken via haar kaartnummer? Heeft iemand daar tips voor. Want bellen duurde weer heel lang voor je iemand aan de lijn krijgt. Ik hoor het graag. 

Gevonden OV-chipkaarten worden niet meer teruggeven maar altijd vernietigd. 

Doorknippen is het beste advies. 

Badge +3

Je zou nog kunnen proberen de persoon te achterhalen door https://images.google.com naar de foto te laten zoeken. Als diegene dan toevallig Facebook, Instagram, X, LinkedIn heeft op die manier benaderen.

Makkelijkste is natuurlijk om de kaart af te geven bij de AH servicebalie.

Ik heb de kaart inderdaad bij de service balie van Albert Heijn afgegeven. En ik ben op het station langs geweest maar ze zeggen dat ivm AVG ze de persoon niet mogen opsporen. Zij zeiden ook doorknippen. 

Reputatie 7
Badge +3

NS en de AVG, het blijft een bijzondere combinatie. 

Badge +3

NS en de AVG, het blijft een bijzondere combinatie. 

Och, als je de kaart opstuurt naar TLS/OV-chipkaart krijgt de kaarthouder hem ook niet meer terug…

Neem aan dat de vinder de kaart graag terug zou brengen naar de houder, maar dat mag dus niet (privacy). Je zou hem ook nog kunnen aanmelden bij https://ilost.co/nl

Bedenk me net dat ik gewoon op de achterkant van mijn kaart mijn telefoonnummer of e-mailadres kan zetten… 😅

Reputatie 7
Badge +3

Als de kaarthouder na verlies de kaart geblokkeerd heeft, heeft het geen zin meer dat deze de kaart nog terugkrijgt. Eenmaal geblokkeerd kan deze niet meer gedeblokkeerd worden en kan de kaarthouder er niet meer mee reizen. 

Bedenk me net dat ik gewoon op de achterkant van mijn kaart mijn telefoonnummer of e-mailadres kan zetten… 😅

Zoiets helpt natuurlijk wel om je verloren spullen terug te krijgen. Zo heb ik eens een portemonnee met pinpas en wat andere pasjes gevonden. Persoon had dan wel niet zijn telefoonnummer ergens vermeld, maar op één van de dingen stond wel een adres, en adres plus naam leverde een telefoonnummer op via de telefoongids. Persoon gebeld en hij had de portomonnee nog niet gemist, hij was net thuis van boodschappen doen bij het winkelcentrumpje in mijn wijk en had blijkbaar de portemonnee op het dak van zijn auto gelegd. De plek waar ik de portemonnee had gevonden was inderdaad niet ver van de winkel. Persoon stapte gelijk weer in de auto om de portemonnee op te halen. 

Badge +3

Ooit ook mijn portemonnee ‘verloren’ in een bus uit jaszak gegleden met van alles er in. Kwam ik ook pas later achter (ov-chipkaart los in broekzak dus niets gemerkt).

Gevonden voorwerpen ging toen nog via de politie (tegenwoordig gemeente die dus ook meedoen met i-lost en zo). Bleek daar ingeleverd toen ik later belde! 😮

Voor de eerlijke vinder dacht ik aan een bloemetje of diner-bon of vindersloon (al was het maar de helft van de 20 euro of zo die er in zat).

Politie zei dat de eerlijke vinder geen contactgegevens had achtergelaten (al mocht dat toen gewoon, en volgens mij altijd nog).

Volgens mij was het toen nog zo dat als niemand zich meldde na een aantal maanden een gevonden portemonnee + inhoud voor de vinder was 🤔

Enige inspanningsverplichting vanuit de NS om een kaarthouder te vinden zou niet misstaan, dat heeft niets met AVG te maken en mag gewoon.

De vinder hoeft daarbij geen persoonlijke info te weten anders dan wat er al op de kaart staat.

Als de beste kaarthouder vervolgens aangeeft hem graag op te willen halen op Leiden Centraal of bij een AH balie lijkt dat mij prima.

De NS zegt een kaartnummer niet te mogen matchen met een persoon… en als dat wel lukt diegene (eigen klant) niet te mogen benaderen?

Joh Robert, iemand heeft je ov-chipkaart gevonden! Wil je die misschien terug of heb je hem al geblokkeerd met een vervanging voor 11 euro?

Vreemd 🤔 https://www.youtube.com/watch?v=pTi5pMv6Ko4

 

Reageer