beantwoord

Hoe laat ik mijn OV-chipkaart zien bij controle in het gele hoesje (beschermhoes)?

• 18 februari 2014
  • 10 reacties
  • 1518 Bekeken

Alsnog bedankt voor de gele beschermhoes voor het pasje. Het was eerder al tweemaal stuk gegaan, ondanks een voorzichtige behandeling. Maar zoals de conducteur er vandaag mee omging, betekent dat we weer terug bij af zijn: het pasje werd uit de hoes geschoven voor het inscannen. Ik kreeg toen het pasje én het hoesje los van elkaar terug. Opnieuw inschuiven gaat niet gemakkelijk. En al helemaal niet op een kleine ruimte, zoals op een zitplaats. De volgende defecte kaart is zo dus weer een kwestie van tijd. En wéér kosten voor de aanvraag van een nieuwe, natuurlijk... 😞
icon

Beste antwoord door Loes 18 februari 2014, 23:13

Heb eigenlijk maar één tip in dit geval. Schuif zelf het pasje er ver genoeg uit zodat de conducteur de foto kan zien voordat je het pasje aan de conducteur overhandigd. Conducteur kan dan de foto zien, duwt deze vaak zelf al terug, scant de kaart en iedereen is gelukkig.

Mooi om te lezen Bart, want zo doe ik vaak de OV-chipkaarten goed in de hoesjes en geef ik reizigers dezelfde tip 😃. Wij kunnen de kaartje door het hoesje heen scannen en willen inderdaad de foto zien op de kaart. Supertip Bart.
Bekijk origineel

10 reacties

Om te voorkomen dat je de OV-chipkaart telkens (een stukje) in en uit het hoesje moet schuiven (wat bij mijn hoesje zonder pincet niet lukt), zou je op de plaats van de foto met een stanley mes ook een stukje uit het hoesje kunnen snijden (2 x 2,5 cm), zodat de foto ook zichtbaar is als de OVC volledig in het hoesje zit.

Geen gehannes meer met in- en uitschuiven en de conducteur kan zowel scannen als ook de "postzegel" bekijken om vast te stellen of hij de juiste persoon voor zich heeft.
Ik heb van mijn werkgever een ingesealde toegangspas voor ons kantoor. 1 x per jaar als ik mijn nieuwe OV jaarkaart krijg, laat ik deze insealen bij onze facilitaire dienst en ben ik weer een jaar verzekerd van een beschermde OV jaarkaart die door het doorzichtige plastic heen gescand kan worden!
Ik vind het merkwaardig dat NS gele hoesjes opstuurd en vervolgens alle klanten moet gaan informeren dat de OV chipkaart eruit geschoven moet worden. Waarom geen doorzichtige pasjes, dan kan dit probleem niet optreden.

Dat was nu ook onze eerste vraag vanuit de hoofdconducteurs 😃.
Ik vind het merkwaardig dat NS gele hoesjes opstuurd en vervolgens alle klanten moet gaan informeren dat de OV chipkaart eruit geschoven moet worden. Waarom geen doorzichtige pasjes, dan kan dit probleem niet optreden.
Dit ga ik voortaan dan maar proberen. Een stukje uitschuiven is voldoende, maar ze halen het er zelf maar gwoon helemaal uit.

Heb eigenlijk maar één tip in dit geval. Schuif zelf het pasje er ver genoeg uit zodat de conducteur de foto kan zien voordat je het pasje aan de conducteur overhandigd. Conducteur kan dan de foto zien, duwt deze vaak zelf al terug, scant de kaart en iedereen is gelukkig.
Dank voor de tips Bart en Loes! En RoelDV, welkom op het forum. Vervelend dat je je OV-chipkaart niet gemakkelijk in en uit kan schuiven. De hoesjes zijn bewust niet te wijd zodat je de OV-chipkaart niet verliest. Inderdaad, bij een controle kun je de kaart heen en weer schuiven om de pasfoto te tonen, daarvoor zit er een sleuf in. Ik heb overigens je topic titel even aangepast zodat het topic makkelijk vindbaar is voor anderen.

Gr Miryam
Reputatie 1
Ik gebruik een doorzichtig hoesje van Ovhanger.nl. Zo is de foto te zien, blijft het pasje beschermd (heb hem altijd in mijn broekzak zitten en is nog nooit kapot gegaan) en kan de conducteur het pasje scannen.

Overigens heb ik geen aandelen bij Ovhanger.nl, ik ben alleen een blije klant. 😛

Mooi om te lezen Bart, want zo doe ik vaak de OV-chipkaarten goed in de hoesjes en geef ik reizigers dezelfde tip 😃. Wij kunnen de kaartje door het hoesje heen scannen en willen inderdaad de foto zien op de kaart. Supertip Bart.

Als ik mijn OVC in dat "mooie" hoesje doe, krijg ik het er met geen mogelijkheid uit. De voor- en achterkant van het hoesje klemmen bij de opening zo strak tegen elkaar dat uitschuiven van de OVC gewoonweg niet lukt. Daar heb je gewoon het nodige gereedschap bij nodig; in mijn geval lukt het nog net met een pincet.
Om te voorkomen dat ik straks met een halve gereedschapskist op stap moet, gebruik ik dat hoesje dus maar niet.
In de 7 jaar dat ik standaard met 2 (soms meer) OV-chipkaarten rondloop is er nog nooit eentje defect geraakt.
Akkoord, resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, maar gezien mijn ervaring heb ik niet direct behoefte aan zo'n niet functionerend hoesje.

Reageer