beantwoord

Hoe lang van tevoren mag je inchecken met kortingskaart voorafgaand aan de spits?

Stel dat je om 15:00 incheckt omdat je de trein wilt pakken, maar je komt onverwachts een bekende tegen en besluit samen wat te gaan drinken. Je stapt pas even na 16:00 in de trein. Kan je dan het verwijt krijgen dat je te lang geleden hebt ingecheckt en dus eigenlijk niet met korting had mogen reizen? Wat als de kloof nog groter is, bijvoorbeeld je checkt om 14:00 in, maar pakt pas om 17:30 de trein. Kan dat, of wordt dat te gek?
icon

Beste antwoord door Hertog 1 juli 2014, 11:47

In de vervoersvoorwaarden van NS staat dat je de treinreis dient aan te vangen binnen 30 minuten nadat je hebt ingecheckt.
Nou zal de gemiddelde conducteur niet over een kwartiertje vallen.
Maar check je alvast om 15:00 in om vervolgens pas na 16:00 de trein te nemen maak je kans dat de conducteur vragen gaat stellen en concludeert dat je geen geldig vervoerbewijs hebt en je "tracteert" op een nieuw vervoerbewijs, verhoogd met de wettelijk voorgeschreven boete van €35,00.
Naarmate de kloof tussen inchecken en daadwerkelijk reizen groter wordt, wordt de kans op die "bonus" natuurlijk ook groter.
Bekijk origineel

39 reacties

In de vervoersvoorwaarden van NS staat dat je de treinreis dient aan te vangen binnen 30 minuten nadat je hebt ingecheckt.
Nou zal de gemiddelde conducteur niet over een kwartiertje vallen.
Maar check je alvast om 15:00 in om vervolgens pas na 16:00 de trein te nemen maak je kans dat de conducteur vragen gaat stellen en concludeert dat je geen geldig vervoerbewijs hebt en je "tracteert" op een nieuw vervoerbewijs, verhoogd met de wettelijk voorgeschreven boete van €35,00.
Naarmate de kloof tussen inchecken en daadwerkelijk reizen groter wordt, wordt de kans op die "bonus" natuurlijk ook groter.
Hoi Eminem2

Je hebt een half uur de tijd na inchecken om de trein te pakken.
Zoals bij de abonnementen staat: "Na inchecken moet u overigens wel binnen een half uur gaan reizen"
Dus ja, dat wordt te gek ;)

Check je uit nadat je besluit om iets te gaan drinken of weg te gaan dan kost je dit geen saldo.
Officieel moet je na het inchecken binnen een half uur aan je reis beginnen. Het is voor conducteurs moeilijk te controleren. Tenzij je echt heel ruim van tevoren incheckt zullen ze er niet snel een probleem van maken.
Duidelijk, bedankt voor dit antwoord! Nog even over het station slenteren nadat je hebt ingecheckt en je trein missen en daardoor een latere nemen, kan dus problemen opleveren. Goed om te weten!
"Het is voor conducteurs moeilijk te controleren."
Tenzij je echt heel ruim van tevoren incheckt zullen ze er niet snel een probleem van maken.

Dat is niet helemaal waar. Een conducteur zal precies kunnen zien hoe laat en waar er in is gechecked op de minuut na.

Dat is niet helemaal waar. Een conducteur zal precies kunnen zien hoe laat en waar er in is gechecked op de minuut na.

Ik kan het zeker zien, maar dan moet ik de betreffende reiziger in de controleronde wel erg snel tegenkomen, ik ga echt niet elke keer na of een reiziger inderdaad direct is gaan reizen of dat er inderdaad een trein is uitgevallen en dat daardoor de vertraging in reizen is gekomen.
Ik ga pas mijn vraagtekens zetten als er veel tijd overheen is gegaan. Ik heb er nog geen UVB voor geschreven overigens. Kan niet voor mijn andere collega's praten.
Reputatie 3
Badge
"Het is voor conducteurs moeilijk te controleren."
Tenzij je echt heel ruim van tevoren incheckt zullen ze er niet snel een probleem van maken.

De HC kan wel zien hoe laat en waar je bent ingecheckt, maar niet hoe laat je bent gaan reizen, tenzij je wordt gecontroleerd vóór het eerste stopstation na je incheckstation. Daarna kun je je reis onderbroken hebben om wat voor reden dan ook; en dat is toegestaan.
Ja klopt! thanks. Ik had dit inderdaad niet helemaal door. Controle hoe laat je de trein genomen hebt is lastig, hoe laat de incheck is, dat is uiteraard wel duidelijk
De HC kan wel zien hoe laat en waar je bent ingecheckt, maar niet hoe laat je bent gaan reizen, tenzij je wordt gecontroleerd vóór het eerste stopstation na je incheckstation. Daarna kun je je reis onderbroken hebben om wat voor reden dan ook; en dat is toegestaan.

Je móet toch bij het onderbreken van je reis (al is dat na 1 station) volgens de algemene voorwaarden van OV Chipkaart toch direct uitchecken bij het verlaten van het perron?
Bij het verlaten van de OV-chipkaartzone moet je inderdaad uitchecken, maar als je bijvoorbeeld een hapje gaat eten bij een van de NS-eettentjes die zich op sommige stations binnen die zone bevinden, hoef je niet uit te checken.
Reputatie 6
Badge +2
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/pdf/voorwaarden_reizen_op_saldo.pdf:

Onderbreken/onderbroken: De situaties waarbij u de laatste NS-kaartlezer(s) passeert om het station te verlaten of om gebruik te maken van een voorziening binnen het station die buiten het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt.

Als dat geldt moet je uitchecken, als je er binnen blijft niet (volgens de voorwaarden). De moderatoren hebben overigens gemeld dat het ook niet hoeft als je binnen 35 minuten terug bent.
Reputatie 7
Badge +4
U zou ook nadat u minder dan een uur met uw kennis heeft zitten praten uit kunnen checken, dat kost niks als het binnen een uur is en meteen weer inchecken om te gaan reizen.
Dag Eminem, goed dat je het forum gevonden hebt om je vraag te stellen. Het juiste antwoord is door meerdere forumgebruikers reeds gegeven, waarvoor dank. Indien je incheckt dien je binnen 30 minuten te reizen. Ik heb je topic verplaatst naar 'OV-chipkaart' om de vindbaarheid van je topic te vergroten.

Je móet toch bij het onderbreken van je reis (al is dat na 1 station) volgens de algemene voorwaarden van OV Chipkaart toch direct uitchecken bij het verlaten van het perron?

Verlaten van het station lijkt me dan 😃 Op sommige kan je best veel doen natuurlijk.
Badge +3
In de voorwaarden staat dat er sprake is van misbruik of fraude "wanneer u met de OV-chipkaart bij herhaling eerder incheckt dan 30 minuten voor aanvang van uw reis". Ik vind het opmerkelijk dat niemand hierboven die nuance heeft gemaakt.
Reputatie 1
ik heb al een paar keer na 30 minuten gereisd. het was maar 12 minuten extra. Lijkt mij dat ze daar niet moeilijk over zullen doen....:?
Reputatie 3
Badge
In de voorwaarden staat dat er sprake is van misbruik of fraude "wanneer u met de OV-chipkaart bij herhaling eerder incheckt dan 30 minuten voor aanvang van uw reis". Ik vind het opmerkelijk dat niemand hierboven die nuance heeft gemaakt.

Ik denk dat de meesten hier - met mij - vinden dat 'fraude' impliceert dat er sprake is van kwade opzet, voorbedachten rade, et cetera. Incidenteel en per ongeluk een keer in de fout gaan is dan weliswaar een overtreding van de regels, maar nog niet per se fraude. Als je bij herhaling in de fout gaat, volgen er zwaardere sancties.
Reputatie 1

Ik denk dat de meesten hier - met mij - vinden dat 'fraude' impliceert dat er sprake is van kwade opzet, voorbedachten rade, et cetera. Incidenteel en per ongeluk een keer in de fout gaan is dan weliswaar een overtreding van de regels, maar nog niet per se fraude. Als je bij herhaling in de fout gaat, volgen er zwaardere sancties.

Hoe willen ze dat bij herhaling controleren?

Dat kan bijna niet, zoals al eerder is aangegeven.
Badge +3
Mijn punt is juist dat de voorwaarden de regels bepalen. In de voorwaarden komt de tijdsduur van 30 minuten alleen ter sprake onder het kopje fraude, waarbij "bij herhaling" er uitdrukkelijk bij vermeld staat. Nergens staat dat per se altijd binnen 30 minuten begonnen moet worden aan de reis (anders dan op dit forum her en der, waaraan mijns inziens toch geen rechten dan wel plichten ontleend kunnen worden; reizigers dienen wel op de hoogte te zijn van de voorwaarden, maar kunnen toch niet geacht worden dit forum eerst door te pluizen voordat zij het abonnement gaan gebruiken).

Ik maak dus bezwaar tegen de uitspraak "Incidenteel en per ongeluk een keer in de fout gaan is dan weliswaar een overtreding van de regels" en het lijkt mij juist om reizigers die hier een vraag stellen, te wijzen op de voorwaarden en niet op uiteenlopende interpretaties daarvan.
Reputatie 3
Badge
Waar het precies allemaal staat kan ik zo snel niet achterhalen.

In ieder geval wel op de website van NS, bijvoorbeeld http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/dal-voordeel.html

"Wanneer 40% korting?

Daluren (9.00-16.00 en 18.30 - 6.30 uur)
Weekend (vrijdag 18.30 tot maandagochtend 4.00 uur)
Feestdagen (hele dag)

Checkt u in tijdens de daluren maar uit in de spitsuren? Dan profiteert u toch gewoon van korting voor die rit! Na inchecken moet u overigens wel binnen een half uur gaan reizen."

Daaruit blijkt dat je geen recht op korting hebt (en zelfs een ongeldig vervoerbewijs hebt) als je niet binnen een half uur na het inchecken gaat reizen. Anders loop je dus het risico van een boete. Dat is helder. Of je die boete daadwerkelijk krijgt hangt van allerlei andere factoren af. Zoals je ook niet per definitie bekeurd wordt als je verkeerd parkeert.

In de voorwaarden is sprake van fraude die kan leiden tot intrekking of blokkade van het abonnement. Daarvan is onder meer sprake als je HERHAALDELIJK niet binnen dertig minuten gaat reizen. Dat is een heel andere kwestie. En zelfs daar: of die sanctie daadwerkelijk wordt getroffen, hangt van veel meer dingen af. Gelukkig leven we nog niet in een maatschappij waarin de regels blindelings worden toegepast.

Ik heb overigens de indruk dat de 'officiële' moderatoren hier wel degelijk consequent proberen om de regels en voorwaarden onder de aandacht te brengen, en verre te blijven van interpretaties en argumenten. Tot op het frustrerende af, soms; dan vraag je WAAROM NS iets doet, maar krijg je (natuurlijk) geen antwoord.

Maar de overgrote meerderheid van de gebruikers hier zijn eenvoudige reizigers, die slechts hun ervaringen delen en daar ook opvattingen over hebben. Daaraan kunnen inderdaad geen rechten worden ontleend. Wat iemand daarmee doet, is zijn eigen verantwoordelijkheid. Ik kan ook wel zeggen dat er bij een bepaald stoplicht nooit gecontroleerd wordt, maar dat is ook geen vrijbrief om daar maar door rood te rijden. . Ik ben geen woordvoerder van NS; ik deel mijn ervaringen en opvattingen en hoor graag die van anderen, zodat ik invulling kan geven aan die eigen verantwoordelijkheid.
Reputatie 4
Badge
De 30 minuten komt in de VDU voorwaarden nog tweemaal voor.

Art. 5.9 betreffende fraude (meermaals te vroeg inchecken)
Art. 10.3 alleen recht op korting bij incheck in voordeeluren en start reis binnen 30 min
Art. 13.1 Juiste wijze van in- en uitchecken (indien mogelijk binnen 30 minuten na incheck beginnen aan de reis)

Bij onderbreken en station verlaten maar binnen 35 minuten terugkomen moet je eigenlijk wel uit- en inchecken. Maar wanneer er in die 35 minuten geen andere kortingsperiode is ingegaan maakt het voor de prijs van de reis niet uit waardoor het blijkbaar (door de klantenservice) gedoogd wordt om niet te uit/in te checken.

http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/jaar--en-maandabonnementen/pdf/21036_nsr_voorwaarden_voordeeluren_spread_v6.pdf
Reputatie 3
Badge

Dat kan bijna niet, zoals al eerder is aangegeven.

Hier is aangegeven dat bijna niet te controleren is of je binnen dertig minuten bent gaan reizen.
Maar ALS het geconstateerd en bekeurd wordt, en dat gebeurt bij herhaling, is dat wel degelijk vast te stellen. Ik neem aan dat NS een administratie bijhoudt van uitgedeelde UVB's en de reden daarvoor, en dan dus ook wel kan zien of iemand binnen twee weken viermaal een UVB heeft gekregen om deze reden.

Ingewikkelder is de vraag wat 'bij herhaling' dan betekent. Tweemaal in drie jaar is ook 'bij herhaling'.....
Reputatie 3
Badge
De 30 minuten komt in de VDU voorwaarden nog tweemaal voor.

Art. 5.9 betreffende fraude (meermaals te vroeg inchecken)
Art. 10.3 alleen recht op korting bij incheck in voordeeluren en start reis binnen 30 min
Art. 13.1 Juiste wijze van in- en uitchecken (indien mogelijk binnen 30 minuten na incheck beginnen aan de reis)

Bij onderbreken en station verlaten maar binnen 35 minuten terugkomen moet je eigenlijk wel uit- en inchecken. Maar wanneer er in die 35 minuten geen andere kortingsperiode is ingegaan maakt het voor de prijs van de reis niet uit waardoor het blijkbaar (door de klantenservice) gedoogd wordt om niet te uit/in te checken.

file:///D:/Downloads/Chrome/21036_nsr_voorwaarden_voordeeluren_spread_v6.pdf

Dank voor de aanvulling. Daar kan inderdaad weinig misverstand over bestaan. Regel is: binnen 30 minuten na inchecken gaan reizen. Anders geen geldige check-in, dus kans op boete.
Herhaaldelijk overtreden van de regel is fraude, dus kans op intrekking of blokkade abonnement.
Badge +3
Ah, ik heb zelf de voorwaarden niet helemaal goed gelezen 😳. Dan lijkt het inderdaad helder: binnen 30 minuten is de regel, en incidenteel overtreden wordt gedoogd. De bepaling over fraude geeft NS een stok om mee te slaan als het structureel wordt.

Reageer