beantwoord

Hoe lang van tevoren mag je inchecken met kortingskaart voorafgaand aan de spits?

Toon eerste bericht

39 reacties

Reputatie 3
Badge
Ah, ik heb zelf de voorwaarden niet helemaal goed gelezen 😳. Dan lijkt het inderdaad helder: binnen 30 minuten is de regel, en incidenteel overtreden wordt gedoogd. De bepaling over fraude geeft NS een stok om mee te slaan als het structureel wordt.

Zelfs dat gedogen is volgens mij niet aan de orde. Incidenteel overtreden kan ook bestraft worden (bijvoorbeeld met een UVB), alleen niet met intrekking van je abonnement. . .

Overigens staat dit alleen in de voorwaarden voor de Voordeel-abonnementen, omdat het daar effect heeft op de prijs die je betaalt. Met Altijd Vrij (om maar iets te noemen), of een eenmalig vervoerbewijs vol tarief, is dit volgens mij niet aan de orde en kun je zo lang dralen als je wilt, zolang je uiteindelijk maar binnen zes uur weer uitcheckt.
Reputatie 3
Badge

Met Altijd Vrij (om maar iets te noemen), of een eenmalig vervoerbewijs vol tarief, is dit volgens mij niet aan de orde en kun je zo lang dralen als je wilt, zolang je uiteindelijk maar binnen zes uur weer uitcheckt.

Ter correctie: "binnen zes uur" moet zijn "op tijd". Verschillende kaartsoorten hebben verschillende uiterste uitchecktijden of misschien wel helemaal geen uiterste uitchecktijd.
Reputatie 6
Badge +2
De 30-minutenregel geldt ook voor de 8 abonnementen waarover http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/nieuwe-portfolio/productvoorwaarden-abonnementen-consumenten-30-april-2014-def.pdf gaat, waaronder Altijd Vrij. De eerste twee van de drie bepalingen in de VDU voorwaarden staan hier ook in.
Reputatie 3
Badge
De 30-minutenregel geldt ook voor de 8 abonnementen waarover http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/nieuwe-portfolio/productvoorwaarden-abonnementen-consumenten-30-april-2014-def.pdf gaat, waaronder Altijd Vrij. De eerste twee van de drie bepalingen in de VDU voorwaarden staan hier ook in.

Verdraaid, u heeft gelijk.

Wat kan de zin zijn van de verplichting om binnen 30 minuten te gaan reizen bij Altijd Vrij? Je reist toch sowieso 'vrij', dus je inchecktijd en reistijd doen er toch helemaal niet toe?

Ik zou me misschien kunnen voorstellen dat het speelt bij GTBV. Dat je met Altijd Vrij geen GTBV kunt claimen voor een vertraging die om 12 uur is ontstaan op een traject waarvoor je om 8 uur was ingecheckt en - als je meteen was gaan reizen - al lang zou hebben afgelegd. Zou dat het zijn?
Reputatie 6
Badge +2
De GTBV wordt weleens genoemd als argument voor bepaalde verplichtingen, maar ik zou het dan logischer vinden als het geen verplichtingen zijn maar alleen voorwaarden voor de GTBV.

De reden van de 30-minutenregel lijkt ook te vervallen bij reizen op het vaste traject van Traject Vrij, en bij reizen tegen vol tarief met een dalurenabonnement doordat je in de spits hebt ingecheckt.
Reputatie 3
Badge
De GTBV wordt weleens genoemd als argument voor bepaalde verplichtingen, maar ik zou het dan logischer vinden als het geen verplichtingen zijn maar alleen voorwaarden voor de GTBV.

De reden van de 30-minutenregel lijkt ook te vervallen bij reizen op het vaste traject van Traject Vrij, en bij reizen tegen vol tarief met een dalurenabonnement doordat je in de spits hebt ingecheckt.

Eens, dat lijkt me ook. Als het geen gevolgen heeft voor de prijs die je betaalt, zou het al dan niet tijdig inchecken gewoon je eigen risico kunnen zijn. Dan kun je als voorwaarde stellen dat je alleen GTBV krijgt bij vertragingen die al bestonden of ontstaan zijn binnen 30 minuten na je inchecktijd. (Even simpel geformuleerd, natuurlijk). Dan stel je dus geen voorwaarde aan het reisrecht, maar aan het claimrecht.

En sterker nog: eigenlijk vervalt de reden waarom je überhaupt nog zou moeten inchecken als je sowieso 'vrij' (of dat nu echt gratis is, of afgekocht in een abonnement) of tegen vol tarief reist. Ook dan kun je zeggen dat de reiziger bewust het risico neemt dat hij geen GTBV krijgt. En ik denk dat NS daar nu weer niet naar toe wil. . .

Al zou ik me kunnen voorstellen dat het bij eenmalige vervoerbewijzen vol tarief noodzakelijk is om dat vervoerbewijs ongeldig te maken voor hergebruik; zoals het stempelen van de papieren kaartjes.
Reputatie 6
Badge +2
Inchecken is onder meer voor het verdelen van de opbrengsten onder de vervoerders, naar rato van het gebruik bij elk.
"binnen zes uur" moet zijn "op tijd". Verschillende kaartsoorten hebben verschillende uiterste uitchecktijden of misschien wel helemaal geen uiterste uitchecktijd.Voor welke kaartsoorten is het geen zes uur?
Bij alle kaarten waarmee je in- en uitcheckt is dit het geval, maar de ervaring leert dat je soms wel later kan uitchecken.
Reputatie 3
Badge
Bij alle kaarten waarmee je in- en uitcheckt is dit het geval, maar de ervaring leert dat je soms wel later kan uitchecken.

Sorry Laura, dat klopt niet.

In de voorwaarden voor de NS-Businesscard staat: "Uitchecken dient op dezelfde Dag te gebeuren als het Inchecken, dat wil zeggen tussen 00.00 uur ’s ochtends en 04.00 uur de daaropvolgende dag."

Voor zakelijke abonnementen geldt het dus niet.

Overigens is het "de ervaring leert" wel wat merkwaardig. Na welke tijdsduur het instap- of correctietarief in rekening wordt gebracht is geen mensenwerk, maar ligt vast in de programmatuur van de CICO's en de factureringsprogrammatuur voor Reizen op Rekening. Misschien dat er een verschil is tussen paaltjes en poortjes en het factureringsprogramma maar dan nog: kennelijk is er op een aantal plekken een andere limiet dan zes uur ingesteld. Dat zal wel bewuste coulance zijn in een aantal gevallen, die NS niet aan de grote klok hangt om te voorkomen dat die coulance beschouwd gaat worden als een recht van de reiziger, die daarna weer coulance daar bovenop gaat vragen . . .
Bedankt voor de toevoeging. De NS-businesscard is inderdaad een uitzondering, maar voor alle overige kaarten geldt deze 6 uur wel. Mocht het zo zijn dat je na 6 uur wél uitcheckt en daardoor problemen ondervindt, zullen we dit altijd rechtzetten.
Blijkt dus dat het onduidelijk is.
- Wat zijn de procedures voor conducteurs als ze dat constateren ?
- ik check bv in, zie dat de trein pver 15 minuten komt, ga dan ff naar de AH, en kom op peron, trein heeft vertraging van 15 minuten (gebeiurt helaas)....
- 1e trein 's-ochtends.. ik check in om 05:00 of soms 04:55 trein komt regelmatig 15 minuten vertraagt aan.
- Daarnaast als je de 2e trein neemt blijven die 10 minuten wachtten... dus dan zit je sowiso al over de 30 minuten.

heb Alleen nog nooit wat gemerkt van vragen, denbk dat het ook moeilijk te controleren is voor d \e conducteur en zij niet willen afgaan voor de overige reizigers, vanwege de vele vertragingen. je zit namelijk op sommige trajecten al snel op 30 minuten. Of je neemt de verkeerde trein.. ect die 30 minuten is niet te handhaven.
Reputatie 7
Als we het constateren kun je een uitstel van betaling krijgen. Dit gebeurt eigenlijk alleen als je onrechtmatig gebruikt maakt van een korting of vrij reizen product. Het is inderdaad lastig te zien op de minuut af, maar het gaat voornamelijk om de grote verschillen. We zijn bij het checken gelijk hoelaat iemand is ingecheckt en je bekijkt gelijk of dat logisch is, zo niet dan ga je het onderzoeken.
Daar ben ik blij om... ik constateer ook dat ervaak geen controle is.... zeker niet als de 1e trein te laat is 🙂

Reageer