Hoe leg ik mijn kinderen uit dat de treinreis volgend jaar anders verloopt i.v.m niet meer te kunnen reizen voor de zelfde prijs en 2 1/2 later thuis ben vanwege daluren verplaatsing. en slechts 7euro korting krijg op de jaar kaart.

• 4 december 2019
  • 9 reacties
  • 204 Bekeken

de nieuwe regeling voor daluren de prijs stijgt met 40% tussen 16.00 uur en 18.30 de vergoeding is slechts 7 euro op jaar basis .hoe leg ik de kinderen uit dat voor die prijs 2  ½ uur later thuis ben.is er geen betere compensatie.

9 reacties

de nieuwe regeling voor daluren de prijs stijgt met 40% tussen 16.00 uur en 18.30 de vergoeding is slechts 7 euro op jaar basis .hoe leg ik de kinderen uit dat voor die prijs 2  ½ uur later thuis ben.is er geen betere compensatie.

Badge +3

Die 2½ uur is wel het absolute maximum.

Als je vóór 16:05 incheckt naar huis krijg je gewoon de korting hoor, en dat blijft zo.

Reputatie 7
Badge +3

Daarnaast gaat de aanpassing van het Voordeelurenabonnement pas in per januari 2021 en niet nu al met de nieuwe dienstregeling.

Ook loont het de moeite om eens te kijken naar andere abonnementen. Mogelijk reist u 's morgens ook in de spits. Als dat zo is dan zou u een Traject Vrij abonnement kunnen overwegen (wanneer u 4 of 5 dagen op hetzelfde traject in de spits reist) of een Altijd Voordeel (wanneer u 2 of 3 dagen per week in de spits reist). Uiteindelijk zal het nog wel wat duurder zijn dan nu met het VDU maar in veel gevallen niet zoveel als veel mensen nu denken. 

Reputatie 4

Door ze uit te leggen dat U blijkbaar wat sentjes besparen veel belangrijker vindt dan de kids zo lang laten wachten. Bent U van de rode familie, dan is het makkelijk zat die ver...de rechtse huidige regering de schuld in de schoenen te schuiven-alles van de burger plukken.

OF U bekijkt of er niet ook een buslijn loopt waarop de ABOś altijd de hele dag gelden en veelal ook nog goedkoper zijn.

Moeten dit soort tamelijk voor de hand liggende dingen nou echt met zo veel aplomb voor de 1234e keer hier nog weer eens opgevoerd worden?

Reputatie 4

Vreemd, het lijkt wel alsof het in Nederland de gewoonte begint te worden eenzijdig overeenkomsten op te zeggen als die voor een bedrijf ongunstig uitvallen. In andere landen blijven bestaande abonnementen gewoon geldig, ze worden alleen niet meer verkocht. Er zijn mensen die al jaren, door zorgvuldig plannen, maximale korting op hun reiskosten weten te vinden. De “versoberingen” in de voorwaarden kosten deze mensen veel geld. Er zijn geen alternatieven waarbij ze voor het zelfde geld de zelfde reizen kunnen maken terwijl dat natuurlijk het uitgangspunt zou horen te zijn. Als iemand in de toekomst meer zou gaan betalen zou dit volledig vergoed moeten worden. Bij mensen die een bepaald abonnement al wat langer hebben is dat aan de hand van de rekeningen van de afgelopen jaren heel goed te bepalen. 

Het begint bij de NS trouwens een legpuzzel te worden, je moet soms met meerdere kaarten reizen om tegen het goedkoopste tarief te kunnen reizen. Maar dat wordt door de NS tegengewerkt door niet op alle stations ruim voldoende in/uit checkpaaltjes neer te zetten. 

Eigenlijk zou natuurlijk per station automatisch gekeken moeten worden of spits/ dal tarief omgeschakeld moet worden. We zouden af moeten van dat een hele reis tegen spits of dal tarief gaat. 

Het zou wel eens een flinke verandering in het reisgedrag te weeg kunnen brengen.

Reputatie 7
Badge +3

@Philned

In Duitsland wordt er ook steeds veranderd. Per 15 december bijv. wordt in de regio Stuttgart het tariefsysteem volledig hervormd waardoor sommige trajectabonnementen 25% goedkoper worden en andere 25% duurder. Ook het Schoneswochende Ticket is medio dit jaar gewoon geschrapt.

Ook de NMBS heeft aangekondigd komende jaren met tal van abonnementen te stoppen.

Verder is het gewoon kolder dat bedrijven abonnementen tot in eeuwigheid onder dezelfde voorwaarden tegen dezelfde prijs zouden moeten blijven verkopen. Geen enkel bedrijf waar dan ook ter wereld is daartoe verplicht.

Reputatie 4

@Tamzin 

Ik stel niet dat een eenmaal afgesloten abonnement tot in eeuwigheid geldig moet blijven maar er zou wel een gewenningsperiode moeten zijn van een aantal jaar (in verhouding met hoelang iemand een abonnement heeft) De verhoging van de reiskosten kan namelijk makkelijk oplopen tot een bedrag waar sommige mensen een week van moeten eten. 

Reputatie 7
Badge +3

Is een gewenningsperiode van 10 jaar niet genoeg? Het abonnement wordt al sinds 2011 niet verkocht en in 2021 wordt de middagspitskorting pas afgeschaft.

Voordat het VDU werd ingevoerd heeft NS ook andere abonnementen gehad en daarvoor ook weer andere. Die hebben toch ook niet 10 jaar langs naast de (toen) nieuwe abonnementen bestaan?

Badge

@Tamzin

Ik stel niet dat een eenmaal afgesloten abonnement tot in eeuwigheid geldig moet blijven maar er zou wel een gewenningsperiode moeten zijn van een aantal jaar (in verhouding met hoelang iemand een abonnement heeft) De verhoging van de reiskosten kan namelijk makkelijk oplopen tot een bedrag waar sommige mensen een week van moeten eten. 

Ooh ik heb ook elk jaar een aantal abonnementen waar de prijs of voorwaarden van veranderen, zou ik daar dan ook een gewenningsperiode voor kunnen krijgen van een paar jaar ;) ??

Reageer