Hoe moet je samenreiskorting aanzetten? | NS Community

Hoe moet je samenreiskorting aanzetten?


Reputatie 3

Hoe moet je samenreiskorting aanzetten?

Bij NS: op de website van NS. Dat is voldoende. Het is daarna niet mogelijk de bestelling bij de kaartautomaat op te halen. Je zoekt je een ongeluk op de kaartautomaat, je haalt de servicemedewerker erbij, maar de servicemedewerker weet het ook niet. Dan druk je op de blauwe knop van de infopaal en daar wordt uitgelegd dat de handeling op de website voldoende is.

Bij Arriva en Blauwnet: Bij de kaartautomaat van Arriva of Blauwnet. Het lastige is dat je zo’n kaartautomaat waarschijnlijk alleen vindt op stations waar NS niet komt. En bij de NS-automaat werkt het niet.


14 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Bij NS Flex is het aanzetten van de samenreiskorting via de NS app of online in je Mijn NS omgeving inderdaad voldoende en is ook de enige optie. Je kan dan direct gebruik maken van de samenreiskorting.

Reputatie 7
Badge +3

Bij een OV-chipkaart op saldo kun je Samenreiskorting laden bij een automaat maar heb je NS Flex dan kan dat alleen via je MijnNS account op de website of in de app, dan kan dat niet meer bij automaat. Zie ook https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

 

Mogelijk is dat ook wat het probleem van je andere topic veroorzaakt heeft. dat het aanzetten van Samenreiskorting op een Arriva automaat ervoor zorgt dat je niet meer met Flex / Op rekening reist maar weer op saldo.

 

 

Reputatie 3

Mogelijk is dat ook wat het probleem van je andere topic veroorzaakt heeft. dat het aanzetten van Samenreiskorting op een Arriva automaat ervoor zorgt dat je niet meer met Flex / Op rekening reist maar weer op saldo.

 

 

“By design” volgens Robert B

Badge +3

Misschien zei ik😆

Reputatie 7
Badge +3

En ik zei “mogelijk”.

En als het inderdaad zo is, dan zou dit ook bij de informatie van NS Flex en Samenreiskorting moeten staan zodat reizigers ervan op de hoogte zijn. Maar een moderator heeft in het andere topic aangeboden er naar te kijken wanneer je hem je gegevens toestuurt in een privé bericht. Dan kan het worden uitgezocht en weten we zeker hoe het komt. Nu kunnen we slechts gissen.

En hoe kunnen we de samenreiskorting aanzetten als de website niet bereikbaar is? Zoals NU? En er blijkbaar geen andere manier is? 

Er was een kleine storing gaande, maar deze is weer opgelost. Als je via Mijn NS geen Samenreiskorting kan laden dan kan je ook kiezen voor een e-ticket met Samenreiskorting. Anders kan je contact opnemen met onze klantenservice zodat we gezamenlijk tot een oplossing kunnen komen. Vaak zal dit een afspraak zijn om de gemiste korting na de reis aan ons terug te vragen.

Dank! Na meerdere inlogpogingen is het inderdaad weer opgelost. 

Dag,

 

Ik heb een Dal Voordeel op saldo 2e klasse abonnement maar ik heb geen idee hoe ik de samenreiskorting moet aanzetten. 

 

Op de NS website https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html staat: 

‘Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat.’

 

Bij de kaart-automaat kan het dus niet. En in Mijn NS en de app kan ik die optie niet vinden. Heb er net een half uur naar gezocht. 

 

Kan iemand mij vertellen waar ik mijn ‘reisvoorkeuren’ kan aanpassen zodat ik de samenreiskorting kan activeren? Ik zie dat nergens staan. Dank!

 

Badge +3

U bent de abonnementhouder. Iemand anders reist dus met u mee. Dan hoeft u zelf niets te doen, anders dan in- en uitchecken met de OV-chipkaart waarop uw abonnement staat.

De persoon die met u meereist, moet Samenreiskorting aanzetten. Hoe dat kan, staat duidelijk op de pagina waar u naar linkt, onder het kopje “Samenreiskorting: als je met iemand meereist”. De persoon kiest de situatie die op hem of haar van toepassing is (heeft NS Flex, of geen NS Flex maar wel een OV-chipkaart, of geen OV-chipkaart) en leest dan wat hij of zij moet doen.

Voor de duidelijkheid: alleen iemand die NS Flex heeft (reizen op rekening) kan Samenreiskorting activeren in Mijn NS of de app. Iemand die op saldo reist, kan dat niet.

Vraagje, ik heb een dalvoordeelkaart en mijn vrouw NS flex en begreep dat mijn vrouw de samenreiskorting moet aanzetten voordat ze instapt volgens de site. Dus eerst inchecken dan samenreiskorting aanzetten. Ik neem aan dat de korting de hele dag geldt en niet bij het uitchecken weer vervalt.

Maar HOE moet je nou samenreiskorting voor een anonieme ov-kaart activeren?

Reputatie 7
Badge +3

Maar HOE moet je nou samenreiskorting voor een anonieme ov-kaart activeren?

Bij een automaat.

Reputatie 7
Badge +3

Vraagje, ik heb een dalvoordeelkaart en mijn vrouw NS flex en begreep dat mijn vrouw de samenreiskorting moet aanzetten voordat ze instapt volgens de site. Dus eerst inchecken dan samenreiskorting aanzetten. Ik neem aan dat de korting de hele dag geldt en niet bij het uitchecken weer vervalt.

Eerst samenreiskorting aanzetten en dan pas inchecken. Bij flex blijft de samenreiskorting de hele dag geldig, bij op saldo moet per reis ingesteld worden.

Reageer