beantwoord

Hoe werkt 2-1 upgrade

• 3 juni 2014
  • 9 reacties
  • 1318 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Situatie: ik moet van Nijmegen via Arnhem naar Amsterdam. De trein is overvol, ik wil dus een upgrade naar de eerste klas gebruiken.

Vroeger kocht ik een stapel ongedateerde 2–1 upgrade kaartjes Nijmegen–Arnhem, zodat ik in geval van nood een kaartje af kon stempelen.

Ik heb een OV jaarkaart, hoe werkt de upgrade van 2–1 nu? Kan ik een upgrade van Nijmegen–Arnhem kopen en verder reizen naar Amsterdam, of moet ik dan uit de trein stappen en een apparaat op zoeken om de klasse terug naar 2 te zetten en dus de trein te missen?

Is het wel mogelijk om voor een enkeletje een upgrade te kopen? Ik zag op dit forum dat alleen een dagkaart mogelijk zou zijn? In dat geval betekent het dus dat een upgrade kopen in geval van extreme drukte niet mogelijk is, en zwartrijden in de 1e klas dus bevorderd wordt?
icon

Beste antwoord door IskOV 3 juni 2014, 13:13

Zie http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/overgang-2-1.html:

"Heeft u een OV-/NS-Jaar(traject)abonnement dan kunt u nog steeds gebruikmaken van de papieren overgangsbewijzen."

Het probleem is meer dat je op dit moment überhaupt geen ongedateerde kaartjes meer kunt kopen. Je koopt altijd een kaartje voor een bepaalde datum (dat hoeft niet de dag zelf te zijn; je kunt ook vooruit kopen, maar dan moet je toch een datum opgeven).
Als dus je strategie (net zoals de mijne) was dat je even snel een stempeltje gaat halen als je ziet dat het druk wordt in de trein, dan is dat niet meer gemakkelijk mogelijk. Je zult je hoe dan ook bij een automaat moeten melden, en of je daar dan een papieren kaartje koopt of een 'digitale upgrade' maakt eigenlijk niet meer uit, want het risico dat je trein ondertussen vertrokken is, is ongeveer even groot. . .

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 3
Badge
Zie http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/overgang-2-1.html:

"Heeft u een OV-/NS-Jaar(traject)abonnement dan kunt u nog steeds gebruikmaken van de papieren overgangsbewijzen."

Het probleem is meer dat je op dit moment überhaupt geen ongedateerde kaartjes meer kunt kopen. Je koopt altijd een kaartje voor een bepaalde datum (dat hoeft niet de dag zelf te zijn; je kunt ook vooruit kopen, maar dan moet je toch een datum opgeven).
Als dus je strategie (net zoals de mijne) was dat je even snel een stempeltje gaat halen als je ziet dat het druk wordt in de trein, dan is dat niet meer gemakkelijk mogelijk. Je zult je hoe dan ook bij een automaat moeten melden, en of je daar dan een papieren kaartje koopt of een 'digitale upgrade' maakt eigenlijk niet meer uit, want het risico dat je trein ondertussen vertrokken is, is ongeveer even groot. . .

Dag Niek, op de website staat de volgende informatie:

Heeft u een OV-/NS-Jaar(traject)abonnement dan kunt u nog steeds gebruikmaken van de papieren overgangsbewijzen. Met een Jaartrajectabonnement kunt u buiten uw traject met 40% korting reizen, ook 1e klas. U koopt hiervoor een 1e klas papieren kortingskaartje precies zoals u een 2e klas kortingskaartje koopt.

Papieren overgangsbewijzen zijn ook nog verkrijgbaar voor een Enkele reis, Retour, Dagkaart of Keuzedag 60+. Deze zijn te koop bij de NS-kaartautomaat, de NS-servicebalie, Kiosk met NS Tickets & service en alle overige verkooppunten van NS.

Vriendelijke groet,
Ramon
Ja, op dit moment kan ik een papieren toeslag kaartje kopen voor een deel van het traject. Maar ik heb begrepen dat papieren kaartjes vanaf juli afgeschaft worden, dus ik vraag mij af wat het alternatief dan is?

Kan ik niet een losse chipkaart aanschaffen en daar een 40% korting 2-1 toeslag product Nijmegen–Arnhem op zetten en wanneer nodig daarmee in/uitchecken naast mijn standaard abonnement?
Reputatie 3
Badge

Is het wel mogelijk om voor een enkeletje een upgrade te kopen? Ik zag op dit forum dat alleen een dagkaart mogelijk zou zijn? In dat geval betekent het dus dat een upgrade kopen in geval van extreme drukte niet mogelijk is, en zwartrijden in de 1e klas dus bevorderd wordt?

Als de OV-Jaarkaart eenmaal is uitgefaseerd, en vervangen door Altijd Vrij (voor de trein) of iets als OV-Altijd Vrij (voor het hele OV) zal dat volgens alle informatie die we nu bij elkaar gesprokkeld hebben niet meer mogelijk zijn.

Het betekent dat je dan op een aparte kaart die geldig is voor de eerste klas zult moeten inchecken in Nijmegen en uitchecken in Arnhem, en dan met Altijd Vrij weer inchecken. Je betaalt dan dus de prijs van een eerste klas kaartje Nijmegen-Arnhem, ondanks het feit dat je dat traject voor de tweede klas al hebt afgekocht. Maar op het traject Nijmegen-Arnhem is dat minder duur dan een toeslag voor de hele dag ( € 6,80 i.p.v. € 25)
Als die tweede kaart bijvoorbeeld ook Dal Voordeel heeft (en voor eerste klas geldig), kun je in daluren wel met korting reizen. Ook dat is voor Nijmegen-Arnhem minder duur dan Toeslag 2-1 Dal of zelfs Toeslag 2-1 Weekend (€ 4,10 i.p.v. € 15 resp € 10).

Moet je wel in Arnhem tussendoor uitstappen en de noodzakelijke poortjes/paaltjes vinden, en dan je trein weer zien te halen.
De OV-jaarkaart wordt uitgefaseerd??

Als ik moet uitstappen om te downgraden naar de 2e klasse, dan zullen zeker alle zitplaatsen weer vergeven zijn. Ik dacht meer aan een systeem waar je op een bepaald deel van een traject de klassewisseling activeert, zonder onderweg allemaal handelingen te moeten doen. Dit moet toch mogelijk zijn?

Voor het inchecken ga je naar een kaartautomaat: selecteert 2-1 toeslag, apparaat vraag "voor het hele of een deel van het traject?", vervolgens selecteer je "van A naar B".

Zonder de toeslag wordt het OV weer kariger.
Reputatie 3
Badge
De OV-jaarkaart wordt uitgefaseerd??

Ja. Er komt een vergelijkbaar product met chipkaart-technologie.

Zie: https://forum.ns.nl/abonnementen-2/blijft-de-ov-jaarkaart-bestaan-880 .

En het lijkt me logisch (maar dat is speculatie) dat de filosofie van het upgraden ongeveer net zo zal zijn als die achter Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Vrij, Traject Vrij en Grensabonnement.

En natuurlijk is het technisch mogelijk een ander systeem te bedenken. Sterker nog: het bestaat al. Voor Jaartrajectkaarthouders wordt het na 9 juli al mogelijk een kaartje voor een bepaald traject, eerste of tweede klas, en met of zonder korting, op de chipkaart te laden. Zoals je nu ook een papieren kaartje koopt; alleen komt er nu een kaartje uit de automaat, en straks zet die automaat dat kaartje op je chipkaart.
Dat kun je zo uitbreiden naar OV-jaarkaart. En straks ook naar al die andere abonnementen nieuwe stijl. Maar NS wil het vooralsnog niet.

Er is op dit forum al veel discussie over geweest. Die toeslag van € 25 voor een hele dag of € 15 voor Daluren is eigenlijk alleen aantrekkelijk als je aanzienlijke afstanden aflegt, bij voorkeur ook nog eens als een onderbroken reis (waardoor je telkens je langeafstandskorting kwijtraakt). Ik geloof dat forumgebruiker Dennis eens de exacte omslagpunten heeft uitgerekend. In ieder geval niet voor mensen zoals u of ik, die op een relatief kort stukje wel eens de spitsdrukte willen ontlopen.
Bedankt voor het antwoord, de enige manier om de spitsdrukte te ontlopen wordt dus niet meer met de trein reizen.
Reputatie 3
Badge
Bedankt voor het antwoord, de enige manier om de spitsdrukte te ontlopen wordt dus niet meer met de trein reizen.

En dan in de spitsfile te staan 😉.

Beter is kijken of je buiten de spits kunt reizen. Zelfs bij de overheid hebben ze al min of meer de hoop opgegeven dat je de spitsproblematiek zou kunnen oplossen door mensen van de auto naar de trein te verleiden. De enige oplossing (in hun optiek) is: beter over de dag verspreiden van het verkeer (dus niet meer allemaal om 8 uur in de trein), en meer thuiswerken.
Als de ministeries in Den Haag dat nu zelf ook in de praktijk zouden brengen, zouden de treinen van Amsterdam en Utrecht naar Den Haag waarschijnlijk ook niet zo vol zitten (onder meer met hoge ambtenaren die eerste klas reizen 😉 ).
In een spitsfile kan je zitten, in een spitstrein niet.

Als de NS de spits tijden redelijk maakt, dan kan ik wel buiten de spits reizen. Als ik nu "buiten de spits" reis ben ik pas om 11:00 op mijn werk. Niet echt handig als je bij besprekingen moet zijn.

Meer thuiswerken, van de overheid moet ik minimaal 214 dagen per jaar reizen om tegemoetkoming reiskosten te krijgen (die ik van mijn belastingcentjes betaal).

Als de Universiteiten en Hogescholen nu gewoon allemaal een uurtje later beginnen, dat zou al veel ellende oplossen en de studenten zijn ook blij met wat extra slaap.

Reageer