beantwoord

Hoelang voor 09:00 uur kan je inchecken met een voordeelabonnement

• 18 december 2014
  • 12 reacties
  • 6677 Bekeken

Vanmorgen checkte ik even voor 09:00 uur in bij station Utrecht Terwijde.
De sprinter richting Utrecht Centraal vertrok om 09:03, in de voordeelperiode dus!
Op Utrecht Centraal ben ik overgestapt op de intercitytrein naar Rotterdam Centraal.Toen ik daar rond 10:00 uur uitcheckte moest ik het spitstarief betalen belachelijke zaak.
Als ik tegen 09:00 uur incheck kan de OV-kaart toch "weten" dat de eerstvolgende trein pas om 09:03 vertrekt, slechte zaak.Klacht indienen dan maar.(:
icon

Beste antwoord door Thom 18 december 2014, 21:07

Je inchecktijd bepaalt de prijs, niet wanneer je reist.

Als je een abonnement hebt en je het spitstarief moet betalen heb je niet even voor negen uur ingechecked maar voor 8.55. Dan check je in in de spits en dan betaal je het spitstarief. Het is geen belachelijke zaak, zo werkt het

Je hebt te vroeg ingecheckt, mogelijk in de veronderstelling dat je dan vanaf 9.03 met korting kon reizen. Maar als je dat wilt moet je wel na 8.55 inchecken. Het paaltje of de kaart kan niets weten van de vertrektijd van een trein. De kaart registreert waar je bent ingechekt, hoe laat en met welk abonnement. Je klacht is zinloos, vrees ik ;-)

Als je Utrecht-Terwijde - Utrecht- Rotterdam reist, reis je tegen de richting in. Daar had je nog voor bekeurd kunnen worden ook.

Het was goedkoper geweest als je na 8,55 had ingecheckt. De sprinter naar Gouda en daar overstappen was correct, als je via Utrecht gaat, reis je een stukje in de verkeerde richting en dat had je nog een boete kunnen opleveren ook.

Als ik jou was zou ik me toch even in het systeem verdiepen, het had je vandaag al 3,60 bespaard, gesteld dat je recht hebt op die korting omdat je een abonnement hebt. Je reist niet automatisch tegen kortingstarief na negen uur als je alleen maar op saldo reist maar ik neem aan dat je een dalvoordeelurenabonnement of iets dergelijks bezit, omdat je veronderstelde met korting te kunnen reizen.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Je inchecktijd bepaalt de prijs, niet wanneer je reist.

Als je een abonnement hebt en je het spitstarief moet betalen heb je niet even voor negen uur ingechecked maar voor 8.55. Dan check je in in de spits en dan betaal je het spitstarief. Het is geen belachelijke zaak, zo werkt het

Je hebt te vroeg ingecheckt, mogelijk in de veronderstelling dat je dan vanaf 9.03 met korting kon reizen. Maar als je dat wilt moet je wel na 8.55 inchecken. Het paaltje of de kaart kan niets weten van de vertrektijd van een trein. De kaart registreert waar je bent ingechekt, hoe laat en met welk abonnement. Je klacht is zinloos, vrees ik ;-)

Als je Utrecht-Terwijde - Utrecht- Rotterdam reist, reis je tegen de richting in. Daar had je nog voor bekeurd kunnen worden ook.

Het was goedkoper geweest als je na 8,55 had ingecheckt. De sprinter naar Gouda en daar overstappen was correct, als je via Utrecht gaat, reis je een stukje in de verkeerde richting en dat had je nog een boete kunnen opleveren ook.

Als ik jou was zou ik me toch even in het systeem verdiepen, het had je vandaag al 3,60 bespaard, gesteld dat je recht hebt op die korting omdat je een abonnement hebt. Je reist niet automatisch tegen kortingstarief na negen uur als je alleen maar op saldo reist maar ik neem aan dat je een dalvoordeelurenabonnement of iets dergelijks bezit, omdat je veronderstelde met korting te kunnen reizen.
Ik blijf het raar vinden dat met de huidige stand van de interne dit niet kan. Over het tegen de richting in reizen nog het volgende. Dit is de aanbevolen reis volgens 9292. Pas vanaf station Vleuten moet je met de sprinter reizen via Woerden en Gouda.
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn inderdaad een paar uitzonderingen, bijvoorbeeld bij R'dam -Blaak. Volgens de reisplanner tussen Utrecht-Terwijde naar Rotterdam is die uitzondering er echter niet. De NS-reisplanner is bindend.

In zijn algemeenheid is het zo dat het nu zo niet werkt en je moet nu eenmaal van de werkelijkheid uitgaan. Ik zou bijvoorbeeld ook wel met een handyticket voor elk Nederlands traject willen reizen, dat kan niet terwijl met de huidige stand van de techniek wel mogelijk zou kunnen zijn. Maar het kan nog niet, zo simpel is het.
Reputatie 4
Badge
Je kan de reisplanner wel de trein van 09.03 laten uitspugen maar die optie mag alleen gebruikt worden door mensen met een onbeperkt reisrecht. (OV/NS jaarkaart of dagkaart)
Badge +3
Merk op dat 9292.nl ook een prijs van 9,90 euro voor die reis geeft (2e klas vol tarief). Dat betaal je pas als je in Utrecht Centraal omcheckt om een via-reis aan te geven. De NS-reisplanner geeft Sprinters voor 9,10 euro.
Beste Fvelhoen,

Welkom op het NS Serviceforum. Thom geeft het correcte antwoord. Het tijdstip van inchecken is leidend voor de prijs. Je kunt inchecken vanaf 8.55 uur om vervolgens met korting te reizen. Als je wilt dat ik hier nog naar kijk voor jou, dan kun je mij een privébericht met je NAW-gegevens, geboortedatum, kaartnummer en IBAN-nummer vermelden.

Je topic heb ik verplaatst naar het subforum 'OV-chipkaart' om de vindbaarheid van het topic te vergroten.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Reputatie 6
Badge +2
Merk op dat 9292.nl ook een prijs van 9,90 euro voor die reis geeft (2e klas vol tarief). Dat betaal je pas als je in Utrecht Centraal omcheckt om een via-reis aan te geven. De NS-reisplanner geeft Sprinters voor 9,10 euro.
9292.nl geeft voor de reis via Utrecht Centraal € 10,70, en dat klopt met de 61 TE. In de gegeven beschrijving "Check in bij NS op Utrecht Terwijde in Utrecht. Check uit bij NS op Rotterdam Centraal in Rotterdam." ontbreekt echter het omchecken in Utrecht.
Reputatie 4
Badge
Aangezien de reis via Utrecht Centraal sneller is, zou het ook fideel zijn als je die mogelijkheid mag gebruiken zonder meerkosten.
Badge +3
9292.nl geeft voor de reis via Utrecht Centraal € 10,70, en dat klopt met de 61 TE
Bijzonder. Ik zie dat bedrag nu ook, maar had durven zweren dat ik er vanochtend 9,90 euro uitkreeg...
Reputatie 7
Badge +4
Aangezien de reis via Utrecht Centraal sneller is, zou het ook fideel zijn als je die mogelijkheid mag gebruiken zonder meerkosten.

Het verschil is twee minuten en de wachttijd in Utrecht houdt wat op, maar comfortabeler is het wel, want je stopt daarna nog maar twee keer. De Koploper zit ook beter dan de stoptrein, zeker als je eerste klas reist. Ga je via Woerden dan heb je de hele reis stoptrein, al kun je dan in Gouda de sneltrein weer nemen, wat dan alleen wel weer wachttijd oplevert.

Twee minuten is wel erg marginaal natuurlijk. Het staat ook niet als toegestane route op de reisplanner. Mensen die uit het zuiden komen met de sneltrein naar Rotterdam, mogen wel terugreizen naar Blaak. Dat is ook verdedigbaar.
Badge +3
Mensen die uit het zuiden komen met de sneltrein naar Rotterdam, mogen wel terugreizen naar Blaak. Dat is ook verdedigbaar.
Voor welk traject wordt zo'n reisadvies gegeven en waarom is dat verdedigbaar?
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb het hier van het forum geplukt, dat het werd toegestaan, ik heb het niet nagegaan maar er zal wellicht een vorm van coulance verleend worden. NS zal dat reisadvies nooit geven, lijkt me. Dat is voor UtrechtTerwijde-Rotterdam ook niet het geval en merkwaardig dat ov9292 dat kennelijk wel vermeld, beetje verwarrend ook. De reisplanner is echter bindend. Het lijkt me alleen met omchecken in Utrecht te kunnen.

Wat Blaak betreft: anders zouden mensen in Dordrecht of zonder overstappen eerder, moeten overstappen om rechtstreeks naar Blaak te kunnen. Ik vind het wel verdedigbaar dat het door de vingers gezien wordt als je kijkt naar het comfort van even terugreizen. Ik kan me echter niet voorstellen dat het een recht is, ik heb er zonet naar gezocht en dat in ieder geval niet kunnen vinden. Coulance toepassen lijkt me ook beter dan een precedent scheppen als het om terugreizen gaat.

Misschien dat de mensen die minutieus de regels doorlezen het wel ontdekken maar ik zou dat in ieder geval vreemd en inconsistent vinden.

Reageer