beantwoord

Hoeveel korting krijgt een 65-plusser?

• 16 augustus 2014
  • 13 reacties
  • 104714 Bekeken

Hoeveel korting krijgt een 65-plusser??
icon

Beste antwoord door Thom 16 augustus 2014, 18:52

Er zijn diverse kortingen als u een abonnement neemt. Standaard geeft NS geen korting.

Met een Dalvoordeelurenabonnement voor 50 euro per jaar, heeft u het recht 7 keuzedagen te kopen. U kunt dan elke in een periode van twee maanden een dag vrij reizen en daarboven een keer per jaar een dag naar keuze. Op een keuzedag mag u na negen uur gaan reizen en dat is het enige geval dat u geen rekening met de middagspits hoeft te houden. Met het veel duurdere Altijdvoordeelabonnement (240 per jaar)heeft u ook recht op keuzedagen. Het enige voordeel van het Altijvoordeelurenabonnement is dat u naast 40 procent korting in de daluren ook 20 procent korting heeft in de spits maar 240 euro per jaar is meestal voor een senior die niet meer werkt aan de dure kant.

Met een weekendvrijabonnement kunt u tot 31 december voor 20 euro per maand vrij reizen in de weekenden vanaf vrijdagavond half zeven tot 4.00 in de nacht van zondag op maandag. Met dit abonnemenr heeft u 40 procent korting in de daluren. Bij een weekendvrijabonnement zitten geen keuzedagen.

Met een dalvrijabonnement voor 42 euro per maand kunt u elke dag vrij reizen in de daluren. In het weekend gelden dezelfde regels als met weekendvrij. U heeft geen keuzedagen maar u kunt dan wel elke dag reizen. De spits is van 06.30-09.00 en van 16.00-18.30. Dan heeft u geen korting maar als u voor de spits bent gaan reizen, mag u de reis wel in de spits afmaken.

Met de bus, tram of metro mag u altijd met korting reizen als u dat maar doet met uw persoonlijke ov-chipkaart, zoals Hertog al aangaf. Daar hoeft u niks voor te doen.

De meeste senioren kiezen voor een Dalvoordeelurenabonnement met keuzedagen, dan bent u in totaal 74,50 kwijt en reist u een jaar lang in de daluren met korting en heeft zeven vrije reisdagen zoals ik die boven beschreef.

Als u een abonnement neemt krijgt u de persoonlijke ov-chipkaart gratis. Als u die al heeft kunt u er binnen een dag en meestal binnen een uur een abonnement opzetten.
U kunt telefonisch hulp vragen: 030 751 51 55. Het is geen duur betaalnummer.

Klik hier voor extra informatie.
Bekijk origineel

13 reacties

Met een persoonlijke OV-chipkaart krijg je bij bus, tram en metro standaard 34% korting.

NS verleent standaard geen leeftijdskorting (behalve voor kinderen van 4 t/m 11 jaar).
Wil je bij NS met korting kunnen reizen kun je daarvoor een abonnement aanschaffen.

Bij sommige abonnementen is het voorts mogelijk een set van 7 keuzedagen bij te kopen, waarop je dan op 7 verschillende dagen per jaar zonder verdere bijbetaling door het hele land kunt reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn diverse kortingen als u een abonnement neemt. Standaard geeft NS geen korting.

Met een Dalvoordeelurenabonnement voor 50 euro per jaar, heeft u het recht 7 keuzedagen te kopen. U kunt dan elke in een periode van twee maanden een dag vrij reizen en daarboven een keer per jaar een dag naar keuze. Op een keuzedag mag u na negen uur gaan reizen en dat is het enige geval dat u geen rekening met de middagspits hoeft te houden. Met het veel duurdere Altijdvoordeelabonnement (240 per jaar)heeft u ook recht op keuzedagen. Het enige voordeel van het Altijvoordeelurenabonnement is dat u naast 40 procent korting in de daluren ook 20 procent korting heeft in de spits maar 240 euro per jaar is meestal voor een senior die niet meer werkt aan de dure kant.

Met een weekendvrijabonnement kunt u tot 31 december voor 20 euro per maand vrij reizen in de weekenden vanaf vrijdagavond half zeven tot 4.00 in de nacht van zondag op maandag. Met dit abonnemenr heeft u 40 procent korting in de daluren. Bij een weekendvrijabonnement zitten geen keuzedagen.

Met een dalvrijabonnement voor 42 euro per maand kunt u elke dag vrij reizen in de daluren. In het weekend gelden dezelfde regels als met weekendvrij. U heeft geen keuzedagen maar u kunt dan wel elke dag reizen. De spits is van 06.30-09.00 en van 16.00-18.30. Dan heeft u geen korting maar als u voor de spits bent gaan reizen, mag u de reis wel in de spits afmaken.

Met de bus, tram of metro mag u altijd met korting reizen als u dat maar doet met uw persoonlijke ov-chipkaart, zoals Hertog al aangaf. Daar hoeft u niks voor te doen.

De meeste senioren kiezen voor een Dalvoordeelurenabonnement met keuzedagen, dan bent u in totaal 74,50 kwijt en reist u een jaar lang in de daluren met korting en heeft zeven vrije reisdagen zoals ik die boven beschreef.

Als u een abonnement neemt krijgt u de persoonlijke ov-chipkaart gratis. Als u die al heeft kunt u er binnen een dag en meestal binnen een uur een abonnement opzetten.
U kunt telefonisch hulp vragen: 030 751 51 55. Het is geen duur betaalnummer.

Klik hier voor extra informatie.
in Rotterdam reizen 65+ zelfs gratis met bus, tram en metro.
Niet alleen in Rotterdam, maar ook in Capelle a/d IJssel (uitsluitend bij de RET).
Beste hansfrieda, Welkom op het NS Serviceforum. Een 65 plusser krijgt bij NS zonder abonnement geen standaard korting. Je hebt hiervoor een abonnement nodig. Ik heb het antwoord van Thom als juist gemarkeerd, ik vind dit antwoord het meest duidelijk en volledig. Indien je nog andere vragen hebt, lezen we dit graag.

Ik heb je topic verplaatst naar 'OV-Chipkaart' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Niet alleen in Rotterdam, maar ook in Capelle a/d IJssel (uitsluitend bij de RET).

Dit geldt alleen voor 65+inwoners van Rotterdam, Capelle en trouwens ook Barendrecht..
Reputatie 6
Badge +2

Dit geldt alleen voor 65+inwoners van Rotterdam, Capelle en trouwens ook Barendrecht..

De leeftijdsgrens hangt daarbij af van de woongemeente: voor de inwoners van Rotterdam en Barendrecht klopt de term "65-plusser" die RET gebruikt niet, want het gaat om de AOW-leeftijd. Voor de inwoners van Capelle aan den IJssel klopt die wel. Zie http://www.ret.nl/service-en-verkoop/reisproducten-en-tarieven/vrij-reizen-voor-65-plussers.html.

In Amsterdam gaat het ook om de AOW-leeftijd, terecht wordt daar de term "65-plusser" vermeden, zie http://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid={942E7D87-1C83-4C96-BCDD-339D0DCF028A}.
Reputatie 4
Badge
Maar waarom moet OV voor 65+'ers meer gesubsidieerd worden dan voor andere gebruikers? Zij hebben toch 40 jaar de tijd gehad om te sparen voor de kosten voor levensonderhoud op de oude dag. De 1/3 korting is al gul genoeg als je het mij vraagt.
Maar waarom moet OV voor 65+'ers meer gesubsidieerd worden dan voor andere gebruikers? Zij hebben toch 40 jaar de tijd gehad om te sparen voor de kosten voor levensonderhoud op de oude dag. De 1/3 korting is al gul genoeg als je het mij vraagt.

??? Waarom niet Gert-Jan? Waarom niet zuinig zijn op onze ouderen, waarom hen niet een beetje extra verwennen na 40 jaar te hebben gewerkt aan onze samenleving? Ik zeg je een heel oude gezegde: Zeg mij hoe u met uw ouderen omgaat en ik zeg u wie u bent. Is overigens heel erg van toepassing vandaag de dag in Europa.
Reputatie 7
Badge +3
@Salerno
Openbaar vervoer is een gewoon bedrijf en dat is er niet voor inkomenspolitiek. En dus zouden ouderen wat mij betreft normaal moeten betalen, net als scholieren en studenten trouwens.
Reputatie 4
Tamzin als openbaar vervoer een gewoon bedrijf zou zijn zou het niet zo een chaos zijn. Dan had men allang bedacht dat dingen beter kunnen. Bijvoorbeeld vaste in/uitstap plaatsen op de perrons met daar de in/uitcheck zodat altijd bekend is hoeveel personen in de trein zitten. Dan kunnen buiten de spits een soort last-minute kaartjes gebruikt kunnen worden waarmee je voor een paar euro overal naartoe kan reizen als er minder dan 50% van de beschikbare plaatsen bezet zijn. Er zal een bepaalde bezettingsgraad moeten zijn om een trein rendabel te laten zijn dus elke euro die op deze manier binnen komt is winst. 65+ers kunnen dan ook voordelig reizen. Retourtjes die 2 of 3 dagen geldig zijn voor enkele reisprijs + 1 euro zouden ook een uitkomst zijn. Ik zie op vrij veel trajecten treinen rijden waar bijna niemand in zit.
Reputatie 7
Tamzin als openbaar vervoer een gewoon bedrijf zou zijn zou het niet zo een chaos zijn. Dan had men allang bedacht dat dingen beter kunnen. Bijvoorbeeld vaste in/uitstap plaatsen op de perrons met daar de in/uitcheck zodat altijd bekend is hoeveel personen in de trein zitten. Dan kunnen buiten de spits een soort last-minute kaartjes gebruikt kunnen worden waarmee je voor een paar euro overal naartoe kan reizen als er minder dan 50% van de beschikbare plaatsen bezet zijn. Er zal een bepaalde bezettingsgraad moeten zijn om een trein rendabel te laten zijn dus elke euro die op deze manier binnen komt is winst. 65+ers kunnen dan ook voordelig reizen. Retourtjes die 2 of 3 dagen geldig zijn voor enkele reisprijs + 1 euro zouden ook een uitkomst zijn. Ik zie op vrij veel trajecten treinen rijden waar bijna niemand in zit. Tsja, er zijn concessie voorwaarden waar je niet echt omheen kan. Vaste in en uitstap plaatsen zijn er nu ook al, ze staan alleen niet aangegeven. Het is ook redelijk bekend hoeveel mensen er in de trein zitten. Last-minute kaartjes zijn niet nodig want er is ruimte genoeg buiten de spits, dan gelden ook de acties. Wbt de bezettingsgraad, een trein moet rijden, of er nu wel of geen mensen inzitten (concessie verplicht) en tuurlijk wil je die vullen, maar nogmaals daar zijn de acties voor. Retourtjes die meerdere dagen geldig zijn zijn te fraudegevoelig.
Reputatie 7
Badge +3
@Philned
Meerdaagse retours is vragen om fraude.

Reageer