beantwoord

Hoeveel saldo moet er op een anonieme OV chipkaart staan voor een retour Weert - Den Haag?

• 4 september 2020
  • 22 reacties
  • 304 Bekeken

Hoeveel saldo moet er op een anonieme OV chipkaart staan voor een retour Weert - Den Haag?

Mijn vriendin reist morgen met mij mee. Ik heb een Daluren abo met keuzedagen.

Ze heeft geen OV chipkaart. Ik wil een anonieme OV chipkaart kopen.

Hoeveel saldo moet daarop geladen worden voor een retour Weert - Den Haag?

icon

Beste antwoord door iMark 4 september 2020, 17:03

Dan raad ik aan om een anonieme OV-chipkaart te kopen op het station. Als de reis wel doorgaat €50 op de kaart zetten en samenreiskorting en 1e klas aanzetten bij de automaat.

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +4

In principe €28.92 De chipkaart komt er dan nog bij.

Het is wel de duurste optie. Zie de opmerking van @Tochjo hieronder.

Badge +3

Ik denk dat u beter een Samenreisticket Dagretour Dal kunt aanschaffen. U bespaart zich dan de kosten van een anonieme OV-chipkaart, hebt niet te maken met een restsaldo dat overblijft na het reizen en hoeft geen moeite te doen om Samenreiskorting op de OV-chipkaart te activeren.

Reputatie 7
Badge +1

In principe €28.92

Je mag maximaal 4 euro negatief staan op de kaart, dus eigenlijk €24,92. Je hebt op de terugreis dan nog €10,46 over, genoeg om in te checken.

Reputatie 7
Badge +4

Zeker, maar niet om de reis volledigte betalen. Er blijft dan een negatief saldo over en dat is niet bedoeld als extra krediet. Bij een volgende reis kan dan niet worden ingecheckt totdat het is aangevuld. Het kan en mag wel, maar het is dubieus als je dan de vier euro niet aanvult.

Ik wil zelf gebruik maken van een keuzedag anders komt die niet op tijd op.

Badge +3

Ook als u met een Keuzedag reist, mag u maximaal drie mensen met Samenreiskorting meenemen. Het door mij voorgestelde Samenreisticket is dan vanzelfsprekend voor uw reisgenote.

en ik wil  beiden upgraden naar 1e klas i.v.m. evt. drukte.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk ook dat de oplossing van @Tochjo beter en goedkoper is.

Een andere optie is om Samenreiskorting op de anonieme OV-chipkaart laadt. Je krijgt dan 40% korting per enkele reis.

Edit na correctie van Thom.

Een enkele reis kost dan €14,46. Er moet minimaal €10 op de OV-chipkaart staan om te kunnen inchecken. Als je €30 op de kaart zet, kun je met Samenreiskorting heen en terug reizen.

Voor eerste klas zul je €50 op de kaart moeten zetten om heen en terug te kunnen reizen.

Reputatie 7
Badge +4

Op zaterdag is er geen spits. ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Oeps, inderdaad.

Een samenreis dalurenkaart kun je volgens mij alleen als e-ticket kopen en die wordt niet teruggestort als de reis niet door gaat.

Ik ben al naar het station gefietst en zit al uren op de pc. Kan dit allemaal niet iets makkelijker?

Reputatie 7
Badge +3

Dan raad ik aan om een anonieme OV-chipkaart te kopen op het station. Als de reis wel doorgaat €50 op de kaart zetten en samenreiskorting en 1e klas aanzetten bij de automaat.

Kijk, nu zijn we eruit!  Dank je wel.

Reputatie 7
Badge +3

Als je de goede vraag stelt is het antwoord niet zo ingewikkeld. :grinning:

Dat is waar, maar ik heb het eerst zonder community geprobeerd en dat was erg tijdrovend.

Volgende keer zal ik de gedetailleerde, complete vraag gelijk hier stellen. Okay?

Reputatie 7
Badge +3

Hier is meer informatie te lezen over Samenreiskorting laden op de OV-chipkaart.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Let er wel op dat Samenreiskorting geladen op de OV-chipkaart per reis is en dat het vervalt 35 minuten na uitchecken, het is dus niet voor de hele dag. Voor de terugreis moet het opnieuw via de automaat op de kaart gezet worden. Wel biedt de automaat de mogelijk om gelijk 2 x Samenreiskorting te laden, dat is dan voor 2 reizen, bv de heen + terugreis.   

Reputatie 7
Badge +3

Behalve de pagina over de Samenreiskorting is het ook nog verstandig om even de pagina over de klassewissel te lezen. Dat hoeft in ieder geval maar 1 keer. Een klassewissel is tot 04.00 uur de volgende dag geldig.

Soms verlang je terug naar de tijden van het papieren treinkaartje. Het vergde precies één handeling om een dagretour met samenreiskorting 1e klas te kopen.

Badge +3

Een enkele reis kost dan €14,46. Er moet minimaal €10 op de OV-chipkaart staan om te kunnen inchecken. Als je €30 op de kaart zet, kun je met Samenreiskorting heen en terug reizen.

Voor eerste klas zul je €50 op de kaart moeten zetten om heen en terug te kunnen reizen.

Voor een anonieme kaart en Samenreiskorting 1e klas:

Enkele reis Weert - Den Haag kost dan € 23,57

Inchecktarief bij Samenreizen is €10 waarbij een kaart €4 in de min mag komen, dus met €6 saldo kan je inchecken.

Als je dus op een nieuwe kaart €30 laadt kan je naar Den Haag reizen en daar ook weer inchecken voor terugreis, je saldo is op dat moment dan 30-23,57-10 = -€ 3,57.

Dat is te weinig om later uit te checken in Weert, maar daar zijn geen poortjes. Je medereiziger zit dan weliswaar met een incomplete reis (uitcheck vergeten) maar daarvan mag je er 12 maken (in een jaar of in totaal) en daarna blokkeert de kaart.

In dit geval kan je medereiziger dus voor €30 retour, 1e klas op een anonieme chipkaart. Vergeet niet de 1e klas Samenreiskorting (2x) te laden vóór het inchecken in Weert.

Inclusief de kaart van € 7,50 ben je dan voor € 37,50 retour. Een e-ticket retour met Samenreiskorting kost 2×23,57 = € 47,14.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is leuk bedacht maar niet helemaal in de geest van het reizen met de OV-chipkaart.

De vraag was hoeveel geld er op de OV-chipkaart gezet moet worden om 1e klas retour (met samenreiskorting) van Weert naar Den Haag te reizen. Dat is simpelweg €50. Na uitchecken in Weert op de terugweg staat er dan nog €2,86 op de OV-chipkaart.

Badge +3

Dat is leuk bedacht maar niet helemaal in de geest van het reizen met de OV-chipkaart.

Was inderdaad een eigen interpretatie. Met die ‘geest’ kan je volkomen legaal spelen, want een uitcheck ‘vergeten’ is risicoloos/zonder gevolgen (afgezien dat je het instaptarief kwijt bent).

Je kunt nog veel verder gaan (gemiste uitcheck later claimen voor Den Haag HS of zo) maar dan wordt het frauduleus.

Reputatie 6

Als TS en zijn/haar medereiziger vaker dit soort reizen maken, wordt een Weekend Vrij toch misschien wel interessanter voor die medereiziger…

Reputatie 7
Badge +3

Dat is zeker waar. Maar wanneer op vrijdag een vraag gesteld wordt over een reis voor de volgende dag dan valt dat niet meer te regelen.

Reageer