beantwoord

Hoeveel saldo moet ik op mijn kaart hebben om te kunnen reizen?

• 12 september 2014
  • 9 reacties
  • 3542 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Ik wil weten of je continu moet reizen met 20 euro saldo of dat dat alleen de eerste keer is.
Want er staat genoeg saldo op voor de terugreis .
ik reis met 40% korting met iemand met een abonnement mee.
icon

Beste antwoord door Thom 13 september 2014, 11:35

Gesteld dat u samenreiskorting bedoelt dan is tien euro voldoende. Het is de de enige situatie voor volwassenen dat je met een anonieme kaart met tien euro saldo kunt volstaan. Als u meereist moet u wel de samenreiskorting op uw kaartje zetten, dan kan met het kaartautomaat. Normaal gesproken moet u 20 euro op de kaart hebben staan voor u gaat reizen met een anonieme kaart.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het was als suggestie naar de vragensteller bedoeld 😉 Persoonlijk denk ik dat het inchecktarief 26 euro of 16 moet zijn, de maximumprijs. In plaats van 20 of 10. Het 'vergeten' uit te checken neemt dan af, denk ik. Los van de kosten om dingen achteraf te moeten herstellen.
Het instaptarief wordt puur bepaalt doordat er een abonnement op de kaart staat, niet door het moment waarop je incheckt. Als je een Dal Voordeel abonnement hebt, zal er dus ook in de spits maar €10 worden ingehouden als instaptarief. Of bedoel je dit meer als een suggestie om het aan te passen?
Badge +3
I know, Thom, maar de vraag was serieus.

Dus of het inchecktarief in de spits niet gewoon € 20,- zou moeten zijn.

Dat lijkt me (gezien mijn voorbeeld) wel te verdedigen. Net ook nog iemand die om 18:15 incheckt met Weekend Vrij en helemaal naar Groningen moet... Dat kost hem/haar een boel geld, maar kan dus ook voor € 10,- de reis maken door niet uit te checken.

Heb de tip van e-ticket voor eerste stukje maar gegeven, maar ze zag dat niet als een optie omdat ze dan minimaal 30 minuten op een volgende trein zou moeten wachten 😃 Probleem opgelost haha, wacht dan maar tot 18:25 en bespaar je de moeite van e-ticket e.d. 😛
Reputatie 7
Badge +4
Dan 'vergeet' je te betalen. Daar zijn andere werkwoorden voor.
Badge +3
Zojuist de vraag op Twitter of het ook € 10,- is met Dal Voordeel bij inchecken in de spits.

Dan zou je relatief goedkoop kunnen reizen als je 'vergeet' uit te checken (niet te vaak natuurlijk, want na × keer blokkeert je kaart) :?
Beste mvdbj, Welkom op het NS Serviceforum. Een kaart zonder abonnement heeft een instaptarief van 20 euro, een kaart met abonnement heeft een instaptarief van tien euro. De ritprijs wordt achteraf verrekend en het teveel betaalde saldo zal worden teruggestort.

Ik heb je topic verplaatst naar 'OV-Chipkaart' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Reputatie 7
Badge +4
Gesteld dat u samenreiskorting bedoelt dan is tien euro voldoende. Het is de de enige situatie voor volwassenen dat je met een anonieme kaart met tien euro saldo kunt volstaan. Als u meereist moet u wel de samenreiskorting op uw kaartje zetten, dan kan met het kaartautomaat. Normaal gesproken moet u 20 euro op de kaart hebben staan voor u gaat reizen met een anonieme kaart.
Reputatie 4
Badge
Wanneer je reist met korting (abonnement of samenreiskorting) dan is de borg slechts 10 euro. Dat betekent dat je zelfs met 6 euro tegoed nog in kunt checken voor een treinreis, 10,70 is dus ruim voldoende voor je geplande reis.
Beste mvdbj,
Bij een anonieme OV-chipkaart moet het saldo minimaal €20,00 zijn om met de trein te reizen. Dat is n.l. het instaptarief dat bij inchecken wordt gereserveerd. Bij het uitchecken wordt dat bedrag weer teruggestort op de kaart onder aftrek van de kosten van de gemaakte reis. ook al reis je met 40% korting.

Er zijn nog uitzonderingen als je een abonnement het op de kaart en kan je lezen op ene nader topic:
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/hoeveel-saldo-nodig-om-kunnen-reizen-anonieme-ov-chipkaart-1524

Reageer