beantwoord

Hoeveel tijd heb ik om over te stappen zonder dat ik in- en uit hoef te checken?

• 18 maart 2014
  • 17 reacties
  • 2893 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Ik check-in in Utrecht, tussendoor wil ik graag een tussenstop maken in Almere (van ongeveer 2 uur), om vervolgens door te reizen naar Groningen. Moet ik in Almere in- en uitchecken? De hele treinreis is met NS.
icon

Beste antwoord door Inge NS 18 maart 2014, 17:49

Welkom op het forum Janne!

Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart. Daar past je vraag het beste thuis.
Het antwoord van Loes is correct. Officieel gezien, ben je verplicht om uit te checken als je het station verlaat. Verder ligt Almere Centrum inderdaad niet op het traject. Je reist dus om als je wel een stop maakt op Almere en in dat geval dien je uit te checken en opnieuw weer in te checken om je reis te vervolgen. Bij een abonnement met vrij reizen maakt het weinig verschil, maar ik wil je toch adviseren om in dat geval weer even opnieuw in te checken. Het kan namelijk vraagtekens oproepen bij de conducteur tijdens controle.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6
Badge
Uit ervaring kan ik vertellen dat een tussenstop van twee uur geen probleem is, dus je hoeft niet uit en in te checken.
Volgens mij is het sowieso niet toegestaan om - zonder in Almere uit en in te checken - van Utrecht naar Groningen te reizen via Almere. Almere ligt immers niet op de normale reisroute.
Ik check-in in Utrecht, tussendoor wil ik graag een tussenstop maken in Almere (van ongeveer 2 uur), om vervolgens door te reizen naar Groningen. Moet ik in Almere in- en uitchecken? De hele treinreis is met NS.

Strikt genomen zou je bij het onderbreken van je reis volgens de regels moeten uit- en naderhand weer inchecken. Zolang er nog geen poortjes definitief gesloten zijn loopt iedereen (terecht) door.
Met een papieren vervoersbewijs mag je je reis immers ook onderbreken (andere regeltes).
Houd er echter wel rekening mee dat een incheck maximaal 6 uur geldig is en dan komt te vervallen, waarbij ook het instaptarief defintief wordt afgeboekt.

Echter, als jij van Utrecht via Almere naar Groningen reist, reis je met een omweg. De kortste en ook door de reisplanner geadviseerde route loopt immers via Zwolle.

En als je via een omweg reist, zul je dus in dit geval wel gelijk in Almere moeten uitchecken en bij het vervolgen van je reis weer moeten inchecken.

Hoi Janne,

Even een aanvullende vraag, ik lees hierboven al veel goede dingen, maar wat voor abonnement heb je eigenlijk? Daar zit namelijk nog verschil in. Ik hoop met deze aanvulling je nog verder op weg te helpen.

Reis je met of zonder een abonnement op saldo, denk hierbij aan o.a. het Dal Voordeel, het oude Voordeelurenabonnement, dan mag je niet via Almere Centrum reizen en moet je inderdaad uit- en opnieuw inchecken. De reisplanner geeft de mogelijke reizen aan en zoals al wordt aangegeven is dat via Zwolle.
Reis je met een abonnement, waarbij je de gehele tijd in de daluren zit en waar jij vrij reizen hebt, denk aan een Studenten week OV of een Jaarkaart van NS, dan wil ik je nog steeds wel adviseren in- en uit te checken, maar zou je het niet doen en je blijft in het vrije reizen is dat via Almere Centrum geen enkel probleem.

Mocht je hierna toch nog met vragen zitten, geef dan even aan welk abonnement je hebt, dan kan ik je nog meer informeren in ieder geval.

Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart. Daar past je vraag het beste thuis.
Het antwoord van Loes is correct. Officieel gezien, ben je verplicht om uit te checken als je het station verlaat. Verder ligt Almere Centrum inderdaad niet op het traject. Je reist dus om als je wel een stop maakt op Almere en in dat geval dien je uit te checken en opnieuw weer in te checken om je reis te vervolgen. Bij een abonnement met vrij reizen maakt het weinig verschil, maar ik wil je toch adviseren om in dat geval weer even opnieuw in te checken. Het kan namelijk vraagtekens oproepen bij de conducteur tijdens controle.
Je mag dus helaas bij de reis die jij maakt niet in Almere overstappen zonder daar uit en in te checken. En als je tussen het uit en inchecken meer dan 35 minuten laat verlopen, heb je meer kosten, want dan rekent het ov-chipsysteem twee losse reizen, en dat is duurder dan de reis aan elkaar vast.

Om dit te voorkomen moet je in eerste instantie "vergeten" uit te checken, maar ik weet niet of dit op Almere nog mogelijk is (met die poortjes). Als de poortjes nog open zijn kan het. Als je dan je reis vervolgt (binnen 6 uur na je oorspronkelijke incheck) moet je alsnog uit en weer inchecken.
Je kunt gebruik maken van een van de andere stations van Almere om de poortjes te vermijden. Dan heb je wel een stoptrein vanaf Utrecht.
Je kunt gebruik maken van een van de andere stations van Almere om de poortjes te vermijden. Dan heb je wel een stoptrein vanaf Utrecht.

Waarbij hetgeen hiervoor is aangevoerd m.b.t. omreizen (dus afwijken van de gebruikelijke route) nog altijd van kracht blijft.
Overigens zijn Almere Buiten, Centrum, Muziekwijk, Oostvaarderes, Parkwijk en Poort allemaal voorzien van poortjes.
Op Almere Centrum zijn die poortjes bij wijze van proef al gesloten, terwijl op de overige stations de poortjes al voor 75% gesloten zijn.

Blijft dus de huiskamervraag welk(e) station(s) in Almere hebben (nog) geen poortjes.

Normaal reis ik rechtstreeks van hoorn naar enkhuizen, dus zonder tussenstop.
Maar soms dan stap ik uit bij kersenboogerd . Dus Hoorn, uitchecken Kersenboorgerd en na een paar uur vanaf Kersenboogerd verder naar enkhuizen, Dit kost dan e1,30 extra.
Moet ik nou wel of niet in die tussentijd uit en opnieuw inchecken, wel dan kost die dus elke keer extra, terwijl het de dezelfde rit betreft
Reputatie 4
Badge
In het ene geval maak je één reis: Hoorn - Enkhuizen
In het andere geval twee reizen: Hoorn-Kersenboomgaard en Kersenboomgaard-Enkhuizen.

Je wordt geacht in Kersenboomgaard uit te checken als je het station verlaat en in te checken als je de volgende reis maakt.
In het ene geval maak je één reis: Hoorn - Enkhuizen
In het andere geval twee reizen: Hoorn-Kersenboomgaard en Kersenboomgaard-Enkhuizen.

Je wordt geacht in Kersenboomgaard uit te checken als je het station verlaat en in te checken als je de volgende reis maakt.
Maar als je e-ticket koopt dan mag je dus wel in de tussentijd van het station Kersengoogerd af omdat dit al betaald is en dan geldt blijkbaar dit als een volledige ononderbroken rit.
Met e-ticket kost het dus niet extra
Reputatie 4
Badge
Maar als je e-ticket koopt dan mag je dus wel in de tussentijd van het station Kersengoogerd af omdat dit al betaald is en dan geldt blijkbaar dit als een volledige ononderbroken rit.
Met e-ticket kost het dus niet extra

Dat klopt. Als je zonder korting reist, kun je dus beter een e-ticket kopen.
Zelfs een gewoon kaartje uit de automaat is nog goedkoper, ondanks de 1 euro opslag.
Vraag me niet naar de logica, want die ken ik niet.
Ik reis met korting, maar ik kan toch gewoon e-ticket (dan doe ik gewoon retour Enkhuizen - Hoorn) met 40% korting kopen,van te voren?
Hypothetisch gesproken, heb je tussen Hoorn en Enkhuizen 4 stations, dus 4x zou anders de NS extra geld kunnen rekenen, als je tussentijds van het station afgaat.
De ns wordt op die manier slapend rijk
Reputatie 6
E-tickets met korting zijn niet meer verkrijgbaar...
Als u uw reis wilt onderbreken, bent u dus inderdaad verplicht om de opkniptoeslag te betalen.
Reputatie 4
Badge
Ik reis met korting, maar ik kan toch gewoon e-ticket (dan doe ik gewoon retour Enkhuizen - Hoorn) met 40% korting kopen,van te voren?
Hypothetisch gesproken, heb je tussen Hoorn en Enkhuizen 4 stations, dus 4x zou anders de NS extra geld kunnen rekenen, als je tussentijds van het station afgaat.
De ns wordt op die manier slapend rijk

Met de OV-chipkaart geldt dat als u langer dan een half uur het station (de zone binnen de poortjes / paaltjes) verlaat, u een nieuwe reis begint.

Reageer