beantwoord

Hoezo "bestelling ophalen" anno 2019

  • 30 november 2019
  • 4 reacties
  • 104 Bekeken

Beste NS,

Hoezo moet je je online opwaardering ophalen bij een oplaadpunt? Dit is toch compleet ridicuul! Het is 2019! Het zou toch juist eenvoudig online moeten kunnen! Betalen en reizen. Of nog beter helemaal zonder ov kaart en gewoon via je mobiel. Een mooie doelstelling voor 2020. Krijg je misschien ook nog wat mensen uit de auto.

icon

Beste antwoord door Thom 30 november 2019, 00:59

De kaart moet ‘weten’ dat de opwaardering er is voordat het gebruikt kan worden.Bij een opwaardering wordt het op de kaart gezet.  De paaltjes lezen die op de kaart namelijk uit. Bij Flex wekt het na de acitvering al anders. Roepen dat het kan is iets anders dan een werkbare techniek operationaliseren.

Men is er overigens achter de schermen volop mee bezig. .Het moet wel zo gemaakt worden dat het goed functioneert. Het zou er binnen een paar jaar wel eens heel anders uit kunnen zien. Een abonnement in de Wallet en inchecken met de smartwatch of zo. Maar ja u kent natuurlijk de problemen die de NFC-chip wel eens geeft. Weet u de oplossing of zijn het toch anderen die het moeten realiseren?

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De kaart moet ‘weten’ dat de opwaardering er is voordat het gebruikt kan worden.Bij een opwaardering wordt het op de kaart gezet.  De paaltjes lezen die op de kaart namelijk uit. Bij Flex wekt het na de acitvering al anders. Roepen dat het kan is iets anders dan een werkbare techniek operationaliseren.

Men is er overigens achter de schermen volop mee bezig. .Het moet wel zo gemaakt worden dat het goed functioneert. Het zou er binnen een paar jaar wel eens heel anders uit kunnen zien. Een abonnement in de Wallet en inchecken met de smartwatch of zo. Maar ja u kent natuurlijk de problemen die de NFC-chip wel eens geeft. Weet u de oplossing of zijn het toch anderen die het moeten realiseren?

Reputatie 4

Dit systeem is al ruim 12 jaar geleden gekozen,omdat het zo immens lang heeft geduurd vordat alle bedrijven, overheden etc. het er over eens konden worden. Dus de wet van de remmende voorsprong. Ook al door de uiteraard veel te hoog opgelopen investeringskosten zitten we er voorlopig nog wel mee. Bedenk verder dat het in 1e instantie voor de BusTram is opgezet als vervanging van de strippenkaart en dat er allerlei nogal onzinnige eisen zijn gesteld vanwege wat men privacy vindt. En om al die bedrijven elkaar geen inzicht te gunnen in reispatronen, dat zou concurentie benadelen. NS is min of meer gedwongen met zijn ouderwetse tariefsysteem mee te doen, het zou ook al stukken hebben gescheeld als ze dat meteen destijds hadden ingesteld op dat systeem. Bvb in Belgie met de MoBib en bij VRR verbund in NRW/tegen NL aan kan het wel, die gebruiken een net wat ander soort chipkaart met andere chip en enkel voor ABOś e.d. en nog steeds gewone ouderwetse kaartjes voor de incidentele reiziger.

Hallo MarcellusVR, welkom op de NS Community.

 

Hopelijk kan je iets met de gegeven antwoorden!

Badge +3

Het ov-chipkaartsysteem is inderdaad ‘oud’ en werkt grotendeels offline. Wat er op de kaart staat is dus leidend, en poortjes, paaltjes en met name apparaten in bus/tram kijken niet verder in achterliggende systemen.

Dat zou te lang duren “momentje, uw gegevens worden opgehaald...” en bij storingen in de verbinding zou je dan niet kunnen in/uitchecken of krijgt incomplete reizen met alle gevolgen van dien.

Reizen op saldo kun je nog het beste vergelijken met de vroegere ChipKnip functie op bankpassen waarmee je op de markt terecht kon bij de (offline) kaasboer of de viskraam.

Alle transacties worden eenmaal thuis door de kaas/visboer (voor bussen/trams in de remise) uitgelezen en verwerkt. Bij paaltjes en poortjes gebeurt dit natuurlijk veel vaker (meerdere malen per uur of misschien wel elke minuut).

Online saldo opladen lijkt dus nogal onzinnig (want dat kan toch meestal ook bij het ophaalpunt zelf?), maar wel handig als bijv. je kind ergens staat met onvoldoende saldo.

Dan kan je gewoon even wat saldo bestellen zodat hij/zij weer op pad kan (wel even ergens ophalen natuurlijk… maar dat kan tegenwoordig ook al in bijna alle bussen).

Reageer