beantwoord

Hoezo minimaal bedrag?

• 21 augustus 2014
  • 15 reacties
  • 813 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Het feit dat er een minimumbedrag van 10 euro continu op je ov-chipkaart moet staan, is eigenlijk belachelijk.
Je krijgt dit terug als je je kaart beëinidigt. En wanneer is dat? Nooit, tenzij je beslist NOOIT meer met het openbaar
vervoer te reizen, wat vrij onwaarschijnlijk is in een heel leven. Het wil dus zeggen dat de NS feitlijk 10 euro van je steelt, onder het
mom van administratiekosten of anderszins. Sorry dat ik het zo zeg, maar ik vind dit walgelijk.
De vraag aan NS: waarom moet ik (en iedereen) zorgen voor een mooie financieel potje bij de NS? En wanneer gaan jullie dit terugdraaien?
icon

Beste antwoord door Hertog 21 augustus 2014, 11:12

Oh oh oh, mensen toch. A: Zonder die 10 euro aan minimum kun je niet reizen.

En B: via welke route dat geld gaat, dat is niet interessant voor de consument. Natuurlijk

is er een verklaring, die is er altijd. Uiteindelijk is het heel simpel, het is jouw geld en dat moet jij erop zetten en erop laten staan en anders heb jij een probleem. Je kunt kiezen dan tussen niet reizen of wel reizen. Toe zeg!

Je kunt ook reizen zonder gebruik te maken van de OV-chipkaart. Op die manier houd je die €10 gewoon in je zak.

Als je een wegwerp-kaartje bij de automaat koopt kun je ook gewoon met de trein mee.
Bekijk origineel

15 reacties

Even ter verduidelijking: Het geld wat je als saldo op de OV-chipkaart stort komt niet in een potje bij NS, maar komt op de rekening van Trans Link Systems (TLS), het bedrijf dat de OV-chipkaart produceert, voor en namens alle vervoerders levert en de gelden centraal beheert.

Kortom, NS wordt hier geen steek wijzer van. Pas als u met NS gaat reizen, kan NS de kosten van uw reis (zoals vastgesteld bij in- en uitchecken) claimen bij TLS.
Reputatie 3
Badge
Sterker nog: niemand verplicht u om minimaal 10 euro op die kaart te hebben staan. Pas als u met NS wilt gaan reizen moet er minimaal 10 euro op staan, die worden afgeboekt bij het inchecken. Als u vervolgens een reis maakt die bijvoorbeeld 7 euro kost, wordt er 3 euro teruggestort en heeft u dus een chipkaart met 3 euro saldo, niet met 10 euro . . .
En B: via welke route dat geld gaat, dat is niet interessant voor de consument. Natuurlijk
is er een verklaring, die is er altijd. Uiteindelijk is het heel simpel, het is jouw geld en dat moet jij erop zetten en erop laten staan en anders heb jij een probleem. Je kunt kiezen dan tussen niet reizen of wel reizen. Toe zeg!

Je kunt ook reizen zonder gebruik te maken van de OV-chipkaart. Op die manier houd je die €10 gewoon in je zak.
Als je een wegwerp-kaartje bij de automaat koopt kun je ook gewoon met de trein mee.
Het feit dat er een minimumbedrag van 10 euro continu op je ov-chipkaart moet staan, is eigenlijk belachelijk.Oh oh oh, mensen toch. A: Zonder die 10 euro aan minimum kun je niet reizen.
Dat bedrag hoeft er niet continu op te staan, alleen op het moment van inchecken bij NS. Tussen twee reizen mag het saldo best lager zijn dan die 10 euro en ook tijdens het reizen (dus terwijl het instaptarief is afgeboekt) hoeft er geen 10 euro op de kaart te staan.

Je krijgt dit terug als je je kaart beëinidigt. En wanneer is dat?
Binnen 5 jaar, wanneer de kaart verloopt.

Het is niet veel anders dan een strippenkaart, postzegels of een tank benzine. Die schaf je ook van tevoren aan, waardoor je gemiddeld een halve strippenkaart een half velletje postzegels en een halve tank benzine aan tegoed op de balans hebt staan, waardoor je de waarde in geld op dat moment niet aan iets anders kunt besteden.
Het is niet veel anders dan een strippenkaart, postzegels of een tank benzine. Die schaf je ook van tevoren aan, waardoor je gemiddeld een halve strippenkaart een half velletje postzegels en een halve tank benzine aan tegoed op de balans hebt staan, waardoor je de waarde in geld op dat moment niet aan iets anders kunt besteden.

Een strippenkaart kon je moeiteloos opmaken, ook als je alleen korte reisjes maakte. Met een halfvolle strippenkaart kon je een nieuwe reis maken, zonder eerst een nieuwe strippenkaart te hoeven kopen (je zou de buschauffeur die met die onzinnige eis kwam in zijn gezicht uitlachen). Toch is dat laatste exact wat gebeurt als je je OV-chipkaart alleen voor korte reisjes met de trein gebruikt. Je hebt nog ruim voldoende saldo voor drie reizen, maar wordt toch gedwongen op te waarderen om niet zwart te reizen en hoe goed je ook je best doet, je saldo komt nooit in de buurt van de gewenste 0 euro.
Ik snap best dat de NS dit minimumsaldo nodig acht om misbruik te voorkomen, ik vind het alleen ronduit asociaal dat ze de reiziger weigert tegemoet te komen door:
- kosteloos saldo te restitueren aan het loket
- de reiziger de mogelijkheid te bieden om een reisproduct te kopen waarvoor hij exact het tarief van de bewuste reis betaalt.
Een strippenkaart kon je moeiteloos opmaken, ook als je alleen korte reisjes maakte.

Dat is waar: Bij de strippenkaart was het gemiddelde 'saldo' altijd een halve strippenkaart, ongeacht of je lange of korte reizen maakte. Bij de OV-chipkaart is het gemiddelde saldo van iemand die langere reizen maakt lager dan dat van iemand die alleen korte reizen maakt. Aan de andere kant kon het saldo van de strippenkaart vervallen na een tariefswijziging als je er onvoldoende gebruik van maakte, terwijl je dat van de OV-chipkaart nooit hoeft te verliezen.
[
Een strippenkaart kon je moeiteloos opmaken, ook als je alleen korte reisjes maakte. Met een halfvolle strippenkaart kon je een nieuwe reis maken, zonder eerst een nieuwe strippenkaart te hoeven kopen (je zou de buschauffeur die met die onzinnige eis kwam in zijn gezicht uitlachen). Toch is dat laatste exact wat gebeurt als je je OV-chipkaart alleen voor korte reisjes met de trein gebruikt. Je hebt nog ruim voldoende saldo voor drie reizen, maar wordt toch gedwongen op te waarderen om niet zwart te reizen en hoe goed je ook je best doet, je saldo komt nooit in de buurt van de gewenste 0 euro.
Ik snap best dat de NS dit minimumsaldo nodig acht om misbruik te voorkomen, ik vind het alleen ronduit asociaal dat ze de reiziger weigert tegemoet te komen door:
- kosteloos saldo te restitueren aan het loket
- de reiziger de mogelijkheid te bieden om een reisproduct te kopen waarvoor hij exact het tarief van de bewuste reis betaalt.[/quote]

Theofiel heeft gelijk. Dat bedoel ik dus ook!
Waarom de OV chipkaart vergelijken met de strippenkaart ?? Doe het met een los kaartje dat je voorheen kocht voor de trein, dan had je nooit saldo staan.

En ik reis veel met de trein, dus ik heb er juist veel saldo op staan.
Reputatie 3
Badge
Een strippenkaart kon je helemaal niet moeiteloos opmaken. Die bleef geldig tot een jaar na de tariefswijziging. Strippen die je dan nog over had, was je gewoon kwijt. Een chipkaart blijft vijf jaar geldig, en daarna kun je moeiteloos het saldo overhevelen naar je nieuwe kaart.

Als je veel reist met de trein, hoef je helemaal niet meer dan 20 euro op je kaart te hebben staan. Wel automatisch opladen aanzetten met 20 euro per keer; in principe heb je dan maximaal 39,99 op je kaart staan en daarmee kun je het hele land doorreizen.

En vergelijking met de strippenkaart is gerechtvaardigd, omdat het hier om hetzelfde principe gaat: je koopt van tevoren een voorraadje reisrecht, en dan heb je dus geen geld maar reisrecht in je portemonnee zitten. Inderdaad net zoals je een boekje postzegels koopt, of een pak melk.
Je kunt wel zeggen dat wij daar niet om gevraagd hebben, maar dat hebben de door ons gekozen volksvertegenwoordigers dan namens ons gedaan. . .

Ik ga echt niet beweren dat de wijze waarop NS de chipkaart nu implementeert ideaal is; er zitten heel wat onhandigheden in. Maar feit blijft dat het betaalsysteem nu eenmaal fundamenteel veranderd is op aandrang van 'de politiek'.
Een strippenkaart was 2 jaar geldig. Die kon je moeiteloos opmaken. 15 strippen, altijd min 2, 4 retour ritjes.

Nou dat kost moeite....

Met een los kaartje koop ik geen reisrecht in de toekomst, dat maak ik gelijk op, je pak melk ook, laat het maar 5 jaar staan....
En automatisch saldo opladen doe ik niet, vergeet je uit te checken, doe je iets verkeerd ben je 40 euro kwijt man.
En je kan je saldo nooit tussentijds volledig terugkrijgen. Misschien reis ik volgend jaar wel niet meer, zit ik met een chipkaart met 25 euro erop.

Als je een gezin heb x 4 = 100 euro
Een strippenkaart kon je helemaal niet moeiteloos opmaken. Die bleef geldig tot een jaar na de tariefswijziging. Strippen die je dan nog over had, was je gewoon kwijt.

En dat kostte je, uitgaande van de meest verkochte kaart van 15 strippen, dus maximaal € 7,70 als je een volle kaart weg zou gooien.
Slechts 20 cent meer dan je betaalt voor een lege ov-chipkaart waarmee je vervolgens nog geen meter kunt reizen zonder bij te betalen...
vergeet niet dat de roze strippenkaart nog goedkoper was voor kinderen en ouderen !!
en chipkaarten gaan net zo goed kapot, soms zelfs al binnen 2 maanden. Lees de topics hier maar. Kost het weer 11 euro extra.

Reageer