beantwoord

Hoger tarief Gouda - Hoofddorp als je reist via Den Haag CS

• 6 december 2017
  • 20 reacties
  • 587 Bekeken

Gouda - Hoofddorp kost met 40% korting normaal € 6,30 volgens de reisplanner. Waarschijnlijk is dat over de kortste route berekend, namelijk via Alphen en Leiden.

Maar dat duurt een stuk langer dan via Den Haag CS dus de reisplanner suggereert 'omreizen'.
Er zit alleen een nadeel aan dat je normaal nooit hebt:
Op Den Haag CS moet je voor de overstap van NS op NS de poortjes uit- en in. Je kunt niet anders als je van perron naar perron wilt lopen. Daarmee wordt je langere reis gedetecteerd en betaal je dus meer: In mijn geval € 3,40 + € 4,00.

Ik vind het een beetje rare situatie op Den Haag CS. Normaal kun je 'gratis' van perron naar perron, hier kost het mij € 1,10. Wat is daar de reden voor?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 27 december 2017, 14:22

Inmiddels heb ik terugkoppeling mogen ontvangen.
Er is een projectgroep hard bezig om een oplossing te bedenken om deze extra kosten te lijf te gaan. Het staat op de radar en wordt hopelijk snel opgepakt. Afhandeling kan ik niet beloven binnen de komende weken, gezien het een complex (technisch) probleem is, waar heel veel afdelingen aan mee zullen moeten werken. Weet dat we hiermee bezig zijn.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 6
Badge
Eigenlijk geef je hetzelf al aan. Het systeem ziet dat je via een langere route reist door de geforceerde checkuit en -in te Den Haag. NS had die poortjes op dat station (en een aantal andere stations) niet op zo een onhandige plek moeten zetten. Je kunt het verschil wel terugkrijgen. Maar goed, daar is dan ook alles mee gezegd.
Is dat de officiële reactie van NS? Ik heb net inderdaad geld terug gekregen, maar het is als los incident behandeld. Dat levert veel reizigers en NS zelf een hoop gedoe op. Of zie ik een geautomatiseerde oplossing zoals bij 'Geld terug bij vertraging' over het hoofd?
Reputatie 7
Hallo Robert Bakker en welkom op het NS Serviceforum.

Je legt hier de vinger op een zere plek: wij constateerden dit al als moderators. Het probleem is hier, zoals beschreven staat, een combinatie tussen de plaatsing van de poortjes en het advies in de reisplanner. Wanneer een advies (vanuit onze Reisplanner) wordt opgevolgd, zou daar geen meerprijs voor moeten worden berekend. Dit gebeurt helaas wel. Ik ga uitzoeken wat hieraan gedaan wordt, zodat ik ook wat helderheid kan scheppen op het forum. Bedankt voor het doorspelen, zoals Raymond aangeeft kan er restitutie voor worden aangevraagd, maar m.i. zou dit probleem grootser moeten worden aangepakt.
Reputatie 7
Mijn uitvraag staat nog steeds uit. Ik denk dat dit probleem een uitgebreid antwoord nodig heeft.
Reputatie 7
Er is een projectgroep hard bezig om een oplossing te bedenken om deze extra kosten te lijf te gaan. Het staat op de radar en wordt hopelijk snel opgepakt. Afhandeling kan ik niet beloven binnen de komende weken, gezien het een complex (technisch) probleem is, waar heel veel afdelingen aan mee zullen moeten werken. Weet dat we hiermee bezig zijn.
Reputatie 6
Badge
Goed om te horen!
Reputatie 4

Kunnen we een wekelijkse update krijgen van de vorderingen van deze projectgroep? Ik heb natuurlijk alle vertrouwen in hun goede bedoeling om dit probleem zo snel en adequaat mogelijk op te lossen, maar vooralsnog worden er nog steeds reizigers opgelicht en heb ik via jullie officiële kanalen nog geen enkele waarschuwing in deze richting mogen ontvangen en dat kan toch nooit jullie bedoeling zijn?
Reputatie 7
Badge +3
Overigens zijn de poortje op Den Haag Centraal nog niet dicht dus je kunt er gewoon door zonder uit en weer opnieuw in te checken.
Ik las eerder berichten dat ze najaar 2017 dicht zouden gaan, maar toen ik er afgelopen week was stonden ze nog open. Hopelijk is er een oplossing tegen de tijd dat ze wel dicht gaan.
Was er een tijdje terug geen sprake van dat er een verandering was doorgevoerd, dat als je binnen 35 minuten weer incheckt, het systeem dit ziet als het voorzetten van dezelfde reis?
Ik geloof dat dat werd gedaan om dubbel starttarief te voorkomen, en met korting/geen korting overgangen rond de spits, omdat dat een issue werd nadat overstappers op Hilversum tussen spoor 1 en de overige sporen door poortjes heen moesten gaan, en daardoor ineens duurder uit waren.
Nu lijkt hetzelfde dus op Den Haag Centraal te ontstaan, door de onhandige plaatsing van de poortjes voor de perrons voor de richting Leiden (perrons die onbereikbaar zijn geworden als je binnen de poortjes wil blijven bij het overstappen).
Als het systeem inmiddels zover is dat het bij gelijk weer inchecken herkend dat het om dezelfde reis gaat, zou het systeem dan ook niet bij de afrekening moeten kijken naar de werkelijke herkomst en bestemming van die reis?
Reputatie 7
Badge +3
Jij hebt het dan over "van rit naar reis".
Dat is om te voorkomen dat je in dit soort gevallen in een ander tarief terecht komt, zoals ingecheckt om 15.50 (Dal) en je moet na 16.00 door dichte poortjes. Dan blijf je wanneer je binnen 35 minuten weer incheckt op Daltarief reizen.
Maar daarmee voorkom je niet dat bij een langere route meer gaat betalen, zeg maar een "via" reis.

Zie ook https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

De oplossing voor Den Haag Centraal is heel simpel en was al bedacht ten tijde van de verbouwing, namelijk pas poortjes plaatsen en sluiten wanneer de perrons zjn opgeschoven en je dus zo van de lage sporen naar de hoge sporen kan.
Blijft dan alleen een issue wanneer je naar de winkeltjes wil.
Al was dat vooral omdat er dan bij de perrons 8/9 opstoppingen zouden ontstaan als bijvoorbeeld een Intercity leegloopt.
https://www.ad.nl/den-haag/eerst-verbouwen-dan-pas-poortjes-op-den-haag-cs~a2feb13c/

Kunnen we een wekelijkse update krijgen van de vorderingen van deze projectgroep? Ik heb natuurlijk alle vertrouwen in hun goede bedoeling om dit probleem zo snel en adequaat mogelijk op te lossen, maar vooralsnog worden er nog steeds reizigers opgelicht en heb ik via jullie officiële kanalen nog geen enkele waarschuwing in deze richting mogen ontvangen en dat kan toch nooit jullie bedoeling zijn?

Ik zal Thomas vragen of hij al een update heeft gekregen en dat hier te communiceren, maar persoonlijk verwacht ik niet dat we die automatisch krijgen en daar zelf achteraan moeten gaan. En dan is het nog maar de vraag of we eventuele voortgangen in deze zoektocht überhaupt mogen communiceren.
Badge +3
Misschien een (poortjesvrije) loopbrug of tunnel zodat je eenmaal binnen de poortjes gewoon naar de andere perrons kan?

Of beter en goedkoper, een (gratis) uit/in passagepas voor mensen die dergelijke situaties vaak meemaken (ook Sloterdijk etc.) dan is het probleem voor even naar de winkeltjes ook afgevangen.
Reputatie 4
Misschien een (poortjesvrije) loopbrug of tunnel zodat je eenmaal binnen de poortjes gewoon naar de andere perrons kan?

Of een gratis uit/in passagepas voor mensen die dergelijke situaties vaak meemaken (Sloterdijk etc.) dan is het probleem om even naar de winkeltjes wilt ook afgevangen.

Dat heeft alleen zin als je ook duidelijk gaat communiceren: "LET OP, ALS U BIJ HET VERVOLGEN VAN UW REIS UIT- EN INCHECKT BIJ DE POORTJES, DAN BRENGEN WIJ U MOGELIJK EEN TE HOOG TARIEF IN REKENING, ALS U VERVOLGENS NIET ZELF IN ACTIE KOMT, DAN STEKEN WIJ DIT IN ONZE EIGEN ZAK!".
Vooralsnog kiest NS er echter voor om de reiziger überhaupt niet te informeren over dit probleem, blijkbaar vindt men het allemaal wel prima zolang het NS geld oplevert.
Reputatie 7
Helaas heb ik nog geen definitieve oplossing gekregen van de verantwoordelijke afdeling. Er wordt gekeken naar een servicegerichte oplossing, waarbij Achja zelf al een goede (eventuele) oplossing geeft. Het liefst lossen wij het probleem op bij de wortel: het OV-chipkaartsysteem, maar dat lijkt vooralsnog niet te gaan gebeuren.
Badge +3
Voor alle duidelijkheid.
Dit probleem wordt niet veroorzaakt door het OV-chipkaartsysteem maar door de wijze waarop poortjes zijn geplaatst door NS. Voordat de poortjes werden geplaatst bestond dit probleem niet.
Reputatie 7
Excuses, daar heb je gelijk in. Het verhelpen van het probleem in het in-/ en uitchecksysteem wordt wel bemoeilijkt door het OV-chipkaartsysteem. Vandaar dat een restitutieoptie beoogd wordt, in plaats van een correctie bij het maken van de reis in het checksysteem.
Badge +3
Hoppa... https://twitter.com/ROVER_online/status/961324774550134784 zo los je dat op (ook op Sloterdijk dus, zie deze discussie) want het blijkt dus maar eens te meer dat veel mensen het niet eens door hebben dat ze moeten betalen voor een volkomen logische overstap totdat de factuur komt 😞
Reputatie 4
Ik snap ROVER niet zo goed, dit is toch een uitgelezen gelegenheid om je publiekelijk te laten zien als vereniging die WEL opkomt voor de reizigers. Ga naar een van de stations toe waar het probleem speelt, hang het gebied rond de poortjes vol met opvallende posters om de reizigers op dit probleem te wijzen en te vertellen dat en waar ze hun geld terug moeten eisen, deel flyers uit en roep met een megafoon om. Nodig natuurlijk wel even wat media uit zodat je niet binnen 2 tellen het station uitgebonjourd wordt (of speel dit uit in je voordeel wanneer het wel gebeurt).
Als gevolg van de media-aandacht zal NS eindelijk eens wat moet gaan doen en haal je als ROVER wellicht wat nieuwe leden binnen. Win/win zou je denken.
Reputatie 7
Badge
het blijkt dus maar eens te meer dat veel mensen het niet eens door hebben dat ze moeten betalen voor een volkomen logische overstap totdat de factuur komt :(
Zet Hilversum, A-Muiderpoort, A-Arena, A-Zuid, Boxtel ook maar in de lijst.

Als je op een vliegveld overstapt, word je met bordjes en gangetjes (en soms busjes) naar de andere terminal geleid, zonder dat je opnieuw moet uit- en in-checken, allemaal super secure, en NS krijgt dat niet voor elkaar???
verwijderd

Reageer