idee: online inchecken

  • 6 januari 2020
  • 12 reacties
  • 327 Bekeken

Zou het een goed idee zijn om het mogelijk te maken online in te checken vanuit de trein voor als je vergeten bent in te checken? 


12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nou nee. Want dan gaat natuurlijk iedereen massaal “vergeten” om in te checken en doet het dan pas wanneer de HC gaat controleren. De kans op fraude is dus veel te groot.

Reputatie 7
Badge +3

En de poortjes weghalen natuurlijk, want anders is het niet eerlijk tegenover reizigers die altijd door poortjes moeten. Zij kunnen niet 'vergeten' in te checken.

Wat denk jezelf? Als je online kunt inchecken dan zullen bepaalde mensen heel vaak vergeten in te checken voor ze een trein in stappen. En net een ander treinstel instappen dan de conducteur die fluit.

Zou daar geen creatieve oplossing voor te bedenken zijn, iets met dat het alleen mag net nadat je ben ingestapt en dat ze dat controleren middels locatiebepaling en dan standaard meer controle? Of iets slimmers? En dat het maximaal een keer per jaar mag of zo en dat je geen anonieme ov-chipkaart mag hebben.

Als je vergeten bent uit te checken kun je ook geld terugvragen en dan moet je ook zelf aangeven waar je was uitgestapt. Dat is ook fraudegevoelig. 

Los van dit alles is er momenteel een technische beperking. De in- en uitchecks worden weggeschreven op het geheugen van de chip zelf. Die actie kan je niet uitvoeren met online in/uitchecken.

Reputatie 5

Liever niet. Er zijn al genoeg zwartrijders. Dus in- en uitchecken op stations!

Reputatie 7
Badge +3

@Mvandrunen 

Ben jij van de bond van zwartrijders?😁

@Tamzin Juist niet.

Los van dit alles is er momenteel een technische beperking. De in- en uitchecks worden weggeschreven op het geheugen van de chip zelf. Die actie kan je niet uitvoeren met online in/uitchecken.

Dat doet er natuurlijk helemaal niet toe. Ter vergelijking: als je bent vergeten uit te checken, kan dat ook allemaal online hersteld worden en hoef je niet terug naar het poortje/paal om je chipkaart bij te werken.

Ik denk dat online inchecken alleen nuttig is als dit automatisch kan. Want als je tijdens de rit pas gaat inchecken, heb je al zwart gereisd. Misschien is een incheckpaal in de trein een idee?

Hallo Mvandrunen en welkom bij de NS Community. 

Helaas zal dit niet werken, de andere gebruikers hierboven hebben al een aantal cruciale problemen aangegeven. Wellicht kan het op een andere manier alsnog worden gebruikt maar vooralsnog zie ik dit niet gebeuren. 

Dat doet er natuurlijk helemaal niet toe. Ter vergelijking: als je bent vergeten uit te checken, kan dat ook allemaal online hersteld worden en hoef je niet terug naar het poortje/paal om je chipkaart bij te werken.

Je vergeet in die vergelijking een aantal cruciale zaken, namelijk.

 

Bij het herstellen van een vergeten actie doe je dat momenteel nadat de reis al is afgesloten. Het systeem (poortjes/paaltjes e.d.) heeft zijn werk gedaan, de reis is afgesloten en er is eventueel een verkeerd tarief in rekening gebracht. De informatie op de kaart dient enkel nog een servicefunctie voor de gebruiker, namelijk het in kunnen zien van de reishistorie bij een automaat. Eventueel betaalde gelden worden teruggestort op de bankrekening van de gebruiker en de historie op de kaart wordt na verloop van tijd vanzelf overschreven met nieuwe acties.

 

Wanneer je tijdens een reis correcties online gaat toepassen, loop je tegen twee beperkingen aan:​​​​​​

  1. Bij controle zal de online correctie niet zichtbaar zijn, enkel de informatie op de kaart wordt aan de controleur getoont. Deze zal dus een ontbrekende check-in zien. Alle controleapparatuur zal moeten worden voorzien van een functie om die informatie uit een database te halen;
  2. Bij uitchecken zal het paaltje/poortje niet op de hoogte zijn van de gecorrigeerde check-in en dus volledig instaptarief berekenen zoals gebruikelijk bij een ontbrekende check-in. Poortjes/paaltjes moeten worden voorzien van een actuele database met uitgevoerde online handelingen.

Het huidige OVCP-systeem is gepland om binnen een aantal jaren legacy te zijn, ik kan mij niet voorstellen dat dit soort ingrijpende wijzigingen nu nog worden doorgevoerd. Vooral het moderniseren van de techniek in paatjes/poortjes is tegengehouden, zie bijvoorbeeld de beperkingen met Businesscards en Flex, de problemen met het automatisch blokkeren van Studentenreisrecht, et cetera.

 

In het proces van een gemiste uitcheck herstellen zijn deze beperkingen overigens ook zichtbaar, het gecorrigeerde reissaldo wordt teruggestort op de bankrekening van de gebruiker in plaats van op de kaart zelf. Er is vaak gevraagd om het saldo op de kaart direct te corrigeren, maar dat zal dus bij iedere correctie inhouden dat de gebruiker naar een kaartautomaat moet om die bestelling op te halen.

 

Een manier waarbij het lijkt mij niet per ongeluk fout kan gaan is natuurlijk op ieder station poortjes plaatsen, maar dat is een kostbare aangelegenheid. Ik weet ook niet of ieder station zich daarvoor leent zonder heel grondige verbouwing.

idee: online inchecken : “Ja, dat zou mooi zijn “ …. :-)

 

Reageer