beantwoord

Ik ben 2 x ingecheckt?

• 17 februari 2014
  • 13 reacties
  • 1946 Bekeken

ik moest 15-02-14 werken.
Ik heb mijzelf ingecheckt op Nieuwerkerk a/d IJssel. Hierna heb ik mijn saldo op mijn ov opgeladen en ben met de trein naar Gouda gegaan. Op Gouda aangekomen moest ik overstappen op een NS bus. Ik dacht mijzelf uit te checken op Gouda om mij daarna weer in te checken voor de bus.
Dit kon helaas niet? Ik kon mijzelf niet uitchecken, maar wel inchecken? Hierdoor was ik weer extra borg kwijt.
Dit is ook terug te vinden in mijn transactieoverzicht. Ik zou graag dit geld terug willen hebben!
Nu moet ik dus om dat geld terug te krijgen waarschijnlijk met de klantenservice bellen? Of een account aanmaken bij NS en daar mijn OV-chipkaart aan koppelen en dan een claim indienen. Is dit niet allemaal te veel werk?
Is er niet gewoon een claimformulier net als bij een andere OV- bedrijf?

Met vriendelijke groeten,
Stefan Ros
icon

Beste antwoord door Thijs NS 17 februari 2014, 16:21

Hoi Ros, welkom!
Het lijkt er op dat er één en ander mis is gegaan met in- en uitchecken. Je kunt dit weer in orde maken door een MijnNS account aan te maken, met dit account kun je vanaf het registreren ook tot anderhalf jaar terugkijken in je reishistorie. Als je dit teveel gedoe vindt mag je ons ook een berichtje sturen op Facebook of Twitter, dan lossen we het graag voor je op. Bellen mag natuurlijk ook.
Ik heb je topic even verplaatst naar de map 'ov-chipkaart'.
Groeten, Thijs
Bekijk origineel

13 reacties

Hoi Stefan,

Het is exact wat je al zegt. Of je maakt een account aan bij Mijn NS en kan het digitaal. Wel zo handig als het weer een keer gebeurd of je kan bellen met de klantenservice nummer 0900-2021163.
Een eigen account heeft trouwens meer voordelen, denk aan Geld Terug Bij Vertraging.

Ook handig om te weten als het vaker gebeurd even langs een NS-loket te gaan en de onvolledige Check-in en Check-out ongedaan te maken. Mocht je het namelijk 12 keer vergeten, zal de kaart bij de volgende keer inchecken blokkeren met alle gevolgen van dien.

Succes
Waarom zou je in vredesnaam uitchecken in Woerden om weer in te checken voor de NS-bus? Dat is natuurlijk totaal niet nodig en ook niet de bedoeling.
Wanneer op je reisroute bussen worden ingezet door de NS hoef je niet uit te checken. Dat doe je pas op je bestemming of op een station waar je overstapt op een andere vervoerder. In dit geval lijkt het een vergissing en zou ik net als al voorgesteld gewoon even bellen met NS Klantenservice.
Ik ben 2x ingecheckt

Sterker nog, als ik zo al die transacties eens bekijk ben je 4x ingecheckt en 2x uitgescheckt.
Ingecheckt: 11:05 Nieuwerkerk, 11:23 Gouda, 11:24 Gouda en 11:54 in Woerden.
Uitgecheckt: 11:23 Gouda en 11:53 Woerden.

Zoals Annemiek en Bart terecht opmerken hoef je bij NS slechts in te checken bij het station van vertrek en pas uit te checken op de eindbestemming. Bij overstappen onderweg hoef je niet in- en uit techecken (door sommigen ook wel "omchecken" genoemd), behalve als je verder reist met een andere vervoerder (Arriva, Connexxion, e.d.)

Omdat bij bellen met de klantenservice de kassa nogal eens flink kan rinkelen (10 cent per minuut), is het wellicht toch handig om bij MijnNS een account aan te maken en daar jouw OV-chipkaart aan te koppelen.
Doordat vanaf het moment van aanmaken pas de reishistorie wordt bijgehouden zij historische gegevens - zoals van afgelopen zaterdag - dan wel niet zichtbaar, maar bij toekomstige onregelmatigheden kan dat dan wel weer z'n nut hebben (zoals Loes al terecht opmerkte).
Hoi Ros, welkom!
Het lijkt er op dat er één en ander mis is gegaan met in- en uitchecken. Je kunt dit weer in orde maken door een MijnNS account aan te maken, met dit account kun je vanaf het registreren ook tot anderhalf jaar terugkijken in je reishistorie. Als je dit teveel gedoe vindt mag je ons ook een berichtje sturen op Facebook of Twitter, dan lossen we het graag voor je op. Bellen mag natuurlijk ook.
Ik heb je topic even verplaatst naar de map 'ov-chipkaart'.
Groeten, Thijs
Ik ben 2x ingecheckt

Omdat bij bellen met de klantenservice de kassa nogal eens flink kan rinkelen (10 cent per minuut), is het wellicht toch handig om bij MijnNS een account aan te maken en daar jouw OV-chipkaart aan te koppelen.
Doordat vanaf het moment van aanmaken pas de reishistorie wordt bijgehouden zij historische gegevens - zoals van afgelopen zaterdag - dan wel niet zichtbaar, maar bij toekomstige onregelmatigheden kan dat dan wel weer z'n nut hebben (zoals Loes al terecht opmerkte).

Hoi Hans, goed uitgelegd! Het is echter niet zo dat in je MijnNS account de gegevens pas worden bijgehouden vanaf je registratie. Je kunt direct na koppelen ook al al je reizen tot anderhalf jaar terug bekijken.
Groetjes, Thijs

Hoi Hans, goed uitgelegd! Het is echter niet zo dat in je MijnNS account de gegevens pas worden bijgehouden vanaf je registratie. Je kunt direct na koppelen ook al al je reizen tot anderhalf jaar terug bekijken.
Groetjes, Thijs

Dan voor jouw reactie, Thijs.
Ben kennelijk op het verkeerde been gezet doordat je bij TLS pas reishistorie ziet vanaf moment van aanmaken van een account.
Weer wat geleerd.
Groeten, Hans

Waarom zou je in vredesnaam uitchecken in Woerden om weer in te checken voor de NS-bus? Dat is natuurlijk totaal niet nodig en ook niet de bedoeling.

Dat was dan ook niet waar het om draaide toch? Het ging om het stukje inchecken op Nieuwerkerk en hierna weer kunnen inchecken op Gouda? Dat klopte niet.
Je hebt wel gelijk dat ik mijzelf niet had hoeven uitchecken, maar dit was voor mij ook voor het eerst dat er bussen werden ingezet... Kan beter het zekere voor het onzekere nemen dan toch?

Maarja, Ik heb hier maar restitutie voor aangevraagd wat nu binnen 4 weken op mijn rekening gestort wordt. Ik vind het alleen een beetje raar allemaal?
Hoi Ros,

Ik begrijp helemaal je verwarring en onduidelijkheid. Ik hoop je nu nog wat duidelijkheid te kunnen geven.
Als je met de trein reist is het in- en uitchecken wel duidelijk lijkt me.
Het is inderdaad verwarrend als je een deel van je reis niet per trein, maar per bus moet afleggen. Voor alle treinvervoerders geldt dan het volgende.
Je checkt in bij het begin van je reis, bijvoorbeeld Utrecht Centraal. Tot Gouda ben je met de trein gekomen en vanaf Gouda worden bussen ingezet. Dan hoef je niet eerst uit te checken en weer in te checken, omdat het busvervoer is geregeld door de treinvervoerder blijft je vervoersbewijs geldig. De bussen rijden tot Rotterdam Centraal en daar moest je ook zijn, dan hoef je dus pas in Rotterdam Centraal uit te checken.
Alleen als je tijdens je reis wisselt van vervoerder, moet je ook overstappen met je OV-chipkaart.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is geworden mocht het weer een keer voorkomen.
Ik heb een enigszins vergelijkbare situatie meegemaakt. Ik check in Utrecht in bij NS met mijn OV-chipkaart en ga daarna mijn saldo opladen bij een automaat. Eenmaal in Nijmegen loop ik langs een paaltje om uit te checken en krijg ik het bericht dat ik incheck bij NS. Vervolgens krijg ik mijn borg niet terug omdat ik eenmaal niet heb uitgecheckt.

Uiteindelijk heb ik via de klantenservice de toezegging gekregen dat ik mijn borg terugkrijg, maar het blijft een vreemde situatie. Wellicht heeft het te maken met het feit dat ik vrij kort nadat ik ingecheckt heb mijn saldo ben gaan opladen?

Overigens kreeg ik via de klantenservice het verwijt dat ik bij het verkeerde NS-paaltje uitgecheckt heb in Nijmegen. Weet iemand hier iets meer van? Naar mijn weten zijn de geel/grijze paaltjes namelijk om zowel te kunnen inchecken als uitchecken. Ik heb het in dit geval niet over de poortjes zoals op station Amsterdam Bijlmer Arena, maar over de kleine NS-paaltjes.

Mvg
Ik heb een enigszins vergelijkbare situatie meegemaakt. Ik check in Utrecht in bij NS met mijn OV-chipkaart en ga daarna mijn saldo opladen bij een automaat. Eenmaal in Nijmegen loop ik langs een paaltje om uit te checken en krijg ik het bericht dat ik incheck bij NS. Vervolgens krijg ik mijn borg niet terug omdat ik eenmaal niet heb uitgecheckt.

Uiteindelijk heb ik via de klantenservice de toezegging gekregen dat ik mijn borg terugkrijg, maar het blijft een vreemde situatie. Wellicht heeft het te maken met het feit dat ik vrij kort nadat ik ingecheckt heb mijn saldo ben gaan opladen?

Overigens kreeg ik via de klantenservice het verwijt dat ik bij het verkeerde NS-paaltje uitgecheckt heb in Nijmegen. Weet iemand hier iets meer van? Naar mijn weten zijn de geel/grijze paaltjes namelijk om zowel te kunnen inchecken als uitchecken. Ik heb het in dit geval niet over de poortjes zoals op station Amsterdam Bijlmer Arena, maar over de kleine NS-paaltjes.

Mvg

Het klopt, als je bent ingecheckt en daarna laat je je saldo op, wordt de check-in eruit gegooid en ben je dus niet ingecheckt met als gevolg dat de borg zwevende is.

In Nijmegen heb je naar mijn weten inderdaad twee soorten paaltjes, de paaltjes van NS, de grijze met het gele vlak en de paaltjes van Veolia, de witte met rood en ziet er ook anders uit. Ik vind het raar als je bij een NS-paaltje hebt uitgecheckt dat dat de verkeerde zou zijn. Het enige kan dat het een Veoliapaal is geweest, maar die ziet er echt anders uit. Ik heb hieronder even een foto opgezocht. De NS-paal is hier nog niet opgelapt met zijn gele sticker zoals dat nu wel is, de vorm is exact hetzelfde gebleven. Geldt ook voor de Veoliapaal.
Dus ik kan je helaas niet verder helpen wat de klantenservice ermee bedoeld heeft.

In tegenstelling tot de poortjes (die wel richtinggevoelig zijn) kun je bij de CICO=paaltjes wel degelijk in- en uitchecken.
En mede dank zij dit forum begint het nu bekend te worden dat je incheck "verdwijnt" als je daarna (voordat je uitgecheckt bent) gaat opladen. Dit heeft verder niets te maken met poortjes of CICO's.

Het is heel simpel: opladen nadat je ingecheckt bent geeft het probleem. En dus weer het gedoe van vragen om restitutie.

Hopelijk zien de techneuten kans de software dusdanig aan te passen dat bij opladen herkend wordt of er al dan niet ingecheckt is.

Daarom voorlopig het (al eerder en vaker gegeven) advies: {b} EERST OPLADEN EN PAS DAARNA INCHECKEN !! [/b]
Fijn dat nu duidelijk is wat er waarschijnlijk fout is gegaan. Ik was niet bekend met het feit dat het niet mogelijk is om zonder problemen je saldo op te laden nadat je ingecheckt bent (ook al is dit advies blijkbaar al eerder en vaker gegeven...).

Wellicht dat het goed is om de medewerkers van de klantenservice ook op de hoogte te stellen van de 'fout'/onvolkomenheid in het systeem, zodat reizigers niet het verwijt krijgen dat ze bij verkeerde paaltjes uitchecken.

Dank

Reageer