beantwoord

Ik heb een klacht tegen een medewerker

• 18 augustus 2014
  • 39 reacties
  • 1675 Bekeken

Ik was ingecheked op CS Amsterdam, pakte vrolikk de trein naar Hoofddorp.
Bij Schiphol kwam de conductrice , kaartcontrole uitvoeren.

Daar deed haar apparaat het niet, maar volgens haar ligt het aan mijn pas.

Ze vroeg welk abonnement ik had , ik zei een jaar geldig , zij belde de ns op backoffice of zo.

Die zei dal voordeel uur abonnement, toen schreef ze een bon uit.

Ik vroeg waarom als ik ingescheked had, en waarom ze mij zo behandelde.

Is het omdat ik buitenlander ben vroeg ik.

Haar antwoord was JA.

Ik ben geschrokken dat NS rasistisch beleid op nma houdt, steun me en laten we deze NS aanpakken
icon

Beste antwoord door Pe_pe 18 augustus 2014, 12:03

Zie in dit topic hoe het zit met OV-chipkaarten die niet door de conducteur kunnen worden uitgelezen. De conducteur moet dan een uitstel van betaling uitschrijven. Als achteraf blijkt dat het de eerste keert was dat geconstateerd is dat de pas niet goed meer werkt, wordt die 'boete' waarschijnlijk kwijtgescholden.
Bekijk origineel

39 reacties

En waar zie je in je verhaal dan een bewijs voor racistisch beleid? Vind je zelf ook niet dat je zelf degene bent die eventuele racistische motieven erbij betrekt?
dat is een goede vraag. Het feit dat ze bevstigde wat ik dagelijks mee maak helaas. En als BOA heeft ze zich te gedragen naar de wet die zij janteert, by the way, ik was ingecheked en dat kon ze niet onkrachten en dan toch eem ticket uiitschrijven, dat vind ik niet normaal, klachtbrief wordt zeker opgesteld, ik zit hier meer om mijn ei kwijt te kunnen, kan niet geloven dat er zo met mensen omgegaan wordt.
Als je elke keer dat je ergens 'nee' te horen krijgt gaat vragen of het is omdat je buitenlander bent, zul je inderdaad vaak horen dat dat zo is. Wat is dat dan ook in vredesnaam voor belachelijke vraag!?
ik ben objectief en gestudeerde persoon, maar ook niet achterlijk, leef mijn hele leven in nederland. en tot heden wordt ik in alle lagen van deze maatschappij, geconfronteerd met :

hoe lang woon je in nl? wat praat je goed nederlands! ik dacht dat je net aangekomen bent etc etc
En waarom zou het apparaat van die HC niet functioneren? Zij heeft inmiddels een halve trein gecontroleerd, zonder problemen en dan ziet ze bij jouw OV-chipkaart de melding dat er niet ingecheckt is.
Kennelijk na veel drukte door jouw temperament neemt ze nog contact op met haar achterwacht die kennelijk doorgeven dat je over een Dal Voordeel abonnement beschikt.
Maar abonnement of niet, je moet gewoon ingecheckt zijn en dat was je niet volgens haar (goed functionerende) apparaat.
Op dat moment is de HC wettelijk verplicht een nieuw vervoerbewijs uit te schrijven, waarbij de ritprijs verhoogd wordt met de wettelijk voorgeschreven (en zelfs voorgedrukte) verhoging van €35.

En daarbij maakt het helemaal niet uit of je rood, groen, geel of zwart bent en welke religie je eventueel aanhangt.

Het valt mij op dat veel Nederlanders met buitenlandse voorouders (u bent immers Nederlander?) zich bij voorbaat al gediscrimineerd voelen als de regeltjes net in hun nadeel uitpakken.

In dit geval moet niet de NS worden aangepakt, maar bent u door de HC nog netjes behandeld.
U bent degene die - terecht - is aangepakt met een Uitstel van Betaling (en dan bent u er nog genadig vanaf gekomen).

Ik meen te weten welke HC dit is geweest. Zij is altijd vriendelijk en aardig en probeert mensen altijd te helpen. Het liefst schrijft zij niet.
Maar als mensen zich brutaal en hard tegenover haar opstellen, dan speelt zij dat spel mee en ben je bij voorbaat verloren, dan komen de bonnenboekjes tevoorschijn en krijgt de betrokken reiziger waar hij/zij om vraagt, een UvB of desnoods ook nog een proces verbaal.
Wat typ je slecht Nederlands!
Zie in dit topic hoe het zit met OV-chipkaarten die niet door de conducteur kunnen worden uitgelezen. De conducteur moet dan een uitstel van betaling uitschrijven. Als achteraf blijkt dat het de eerste keert was dat geconstateerd is dat de pas niet goed meer werkt, wordt die 'boete' waarschijnlijk kwijtgescholden.
Wat typ je slecht Nederlands! ha ha ha, wat ben jij grappig zeg, zeker pvv stemmer.
U bent geschrokken en beledigd door de reactie van de conducteur. Is het een moment bij u opgekomen dat de conducteur wellicht eveneens is geschrokken en beledigd door uw insinuatie dat zij xenofoob is?
Nou als iemand zeker weet dat hij of zij is ingecheckt en de pas wordt niet gelezen door de conducteur, zou ik ook kwaad worden.

Zeker omdat hier ook bleek dat het apparaat van de conducteur minder krachtig is dan de lezers op de stations. Dan vraag ik me eerder af waarom de conducteur geen betere apparatuur heeft.

Dat je dan een UvB krijgt is dan gewoon raar.

En als het de tweede keer is ? Dan krijg je een boete terwijl je gewoon kan bewijzen dat je betaalt hebt ?
Dan vraag ik me eerder af waarom de conducteur geen betere apparatuur heeft.
Dan verbruikt het apparaat meer energie en moet het of vaker opgeladen worden, of moeten ze een grotere batterij meezeulen.

En als het de tweede keer is ? Dan krijg je een boete terwijl je gewoon kan bewijzen dat je betaalt hebt ?
Volgens de regeltjes ligt de verantwoordelijkheid voor een goed functionerende OV-chipkaart bij de reiziger. De eerste keer kun je terecht aanvoeren dat je niet kon weten dat je OV-chipkaart niet goed meer functioneert totdat een conducteur dat constateerde. Als het vaker gebeurt, dan moet je een vervangend exemplaar bestellen.
Dat eerste is mijn probleem niet, daar had de NS beter over moeten nadenken.

Het tweede is prima, maar ik ga niet betalen voor een nieuwe kaart, terwijl de oude kaart niets mankeert (want ik kan er mee in en uitchecken en bij de NS balie is hij ook goedgekeurd) en als de kaart niet goed functioneert, moet de NS de kaart gratis vervangen, want ik mag er zonder meer van uitgaan dat een kaart 5 jaar meegaat.

Maar als de verantwoordelijkheid bij mij ligt en ik laat hem testen bij een NS balie en die keurt hem goed, dan heb ik toch mijn verantwoordelijkheid genomen ?

Ik kan hem zelf niet testen.
Ik kan best begrijpen dat mensen dan op een gegeven moment erg agressief gaan reageren.

Wij lezen het hier, maar de meeste mensen zullen niet kunnen begrijpen waarom de conducteur de kaart niet kan lezen maar de overige apparatuur wel.
Ik kan helemaal niet begrijpen dat mensen erg agressief reageren. We zijn immers een geciviliseerd volk, dat problemen op een nette manier met elkaar oplost en we zijn geen bewoners van een apenrots, waar het recht van de sterkste geldt. Als jouw OV-chipkaart niet functioneert is dat jouw probleem en dan moet je dat zelf oplossen. De conducteur heeft gewoon correct gehandeld door een uitstel van betaling uit te schrijven. Dat Munoz dan denkt dat het nodig is om te gaan vragen of dat komt omdat hij buitenlands is, is ronduit achterlijk.
Wat begrijp je niet aan

Ik kan hem niet testen en bij de NS balie werkt hij prima.

En nee het is niet mijn probleem, het is een probleem van de OV chipkaart die mij een niet functionerende chipkaart verkoopt.
Dat eerste is mijn probleem niet

Helaas is het uitgangspunt bij de OV-chipkaart dat bij elk falen van het systeem, de kaart, de apparatuur of het vervoer de reiziger een probleem heeft en niet de vervoerder.
Daarom zouden reizigers zich minder moeten laten piepelen door iemand met een uniform die denkt dat hij de macht heeft.

Als niemand er over klaagt, verandert er namelijk niets.
Ik kan helemaal niet begrijpen dat mensen erg agressief reageren. We zijn immers een geciviliseerd volk, dat problemen op een nette manier met elkaar oplost en we zijn geen bewoners van een apenrots, waar het recht van de sterkste geldt. Als jouw OV-chipkaart niet functioneert is dat jouw probleem en dan moet je dat zelf oplossen. De conducteur heeft gewoon correct gehandeld door een uitstel van betaling uit te schrijven. Dat Munoz dan denkt dat het nodig is om te gaan vragen of dat komt omdat hij buitenlands is, is ronduit achterlijk. LUCHTMACHT jouw probleem is dat jij niet in kan plaatsen hoe het is om allochtoon te zijn in nederland, dus hij die zonder zonde is werpe de eerste steen
Als je OV-chipkaart niet functioneert, staat dat helemaal los van het feit of je allochtoon bent of niet. Jij bent degene die dat erbij betrekt.

Ik vind het zelf helemaal geen probleem dat ik niet zou kunnen plaatsen hoe het is om een allochtoon te zijn in Nederland. Het interesseert me juist helemaal niets.
Ik kan mij wel in Munoz verplaatsen, zo ben ik zelf ook een aantal keer met verdekte discriminatie geconfronteerd. De vraag vind ik wel onbeleefd, maar het antwoord van de conducteur is nog veel erger. Ook al is de conducteur beledigd door de insinuatie, deze hoort correct te antwoorden.

Een paar weken terug kreeg ik naar mijn hoofd geroepen dat ik een racist was, omdat ik geen borrelnootjes aan wilde nemen van een onbekend persoon. Het kwam niet bij mij op om iets naars terug te zeggen, ik probeerde mij in de persoon te verplaatsen waarom deze zoiets zou zeggen en ben een gesprek aangegaan.

Het is vervelend dat de NS met ondermaatse apparatuur controleert en dat de reiziger hier de dupe van is.
Precies, NS moet gewoon de apparatuur vervangen. Als ze slim zijn doen ze dat door een apparaat dat tegelijk ook e tickets van smartphones kan lezen. 2 vliegen in 1 klap.

Ja dat kost geld, de OV chipkaart kostte mij ook geld om hem aan te schaffen....
De apparatuur werkt in vrijwel alle gevallen gewoon naar behoren. Vervangen is niet nodig.
De apparatuur werkt in vrijwel alle gevallen gewoon naar behoren. Vervangen is niet nodig.
Waar staan de onderzoeksresultaten?
Die vraag kan ik beter aan jou stellen. Jij bent immers degene die voor mij concludeert dat de apparatuur ondermaats is.

Ik reis vrijwel dagelijks met de trein en heb het in de coupe - buiten fouten met chips in Kruidvat-kaarten - zelden meegemaakt dat de apparatuur niet werkte. De keren dat dat wel beweerd werd, ging het om reizigers die de boel aan het besodemieteren waren.

Reageer