beantwoord

Ik heb een klacht tegen een medewerker

  • 18 augustus 2014
  • 39 reacties
  • 1675 Bekeken


Toon eerste bericht

39 reacties

In het andere topic is duidelijk gesteld, ook door NS medewerkers, dat de apparatuur van de conducteurs minder krachtig is dan die van de poortjes en paaltjes. Waardoor niet alle chipkaarten gelezen kunnen worden.

De apparatuur moet dus krachtiger worden of de chipkaarten moeten gratis vervangen worden als het daaraan ligt.

Lijkt me simpel.
Een FM-radio waarvan de antenne is afgebroken doet het ook nog prima op plaatsen waar de ontvangst goed is, maar niet meer aan de randen van het dekkingsgebied. Met een beschadigde OV-chipkaart is het net zo. Met een sterk signaal functioneert het nog net, maar men een zwak (maar normaal voldoende) signaal, werkt het niet meer.

Die OV-chipkaart zal vervangen moeten worden door een goed functionerend exemplaar. Of dat voor rekening van de reiziger (ruw gebruik), de vervoerder (ruw gebruik door de conducteur bij controle) of TLS (productiefout) moet komen, is een andere vraag.
De OV-chipkaarten worden ook gewoon gratis vervangen als er een technische fout in zit of de chip kapot is.
En gelukkig is het proces om dat te controleren 100 procent transparant en hoeft de reiziger niet TLS op haar blauwe ogen te geloven...
Het staat de consument vrij om alvorens de kaart naar TLS te sturen de kaart door een andere specialist te laten controleren.

Maar goed, er wordt hier afgedwaald. De topic starter vond dat er sprake was van discriminatie en wilde een volksopstand beginnen. Nu gaat het over of er, om bedenkelijke redenen, betere apparatuur moet komen. Als de reiziger vindt dat hij ten onrechte een uitstel van betaling heeft ontvangen, kan NS dat gewoon controleren en als hij gelijk heeft krijgt hij zijn geld terug en wordt er altijd excuses aangeboden. Dat lijkt me een prima oplossing.

Einde discussie wat mij betreft.
Precies, dat is het eigenlijke probleem, de reiziger kan dat niet controleren, terwijl het wel zijn verantwoordelijkheid is.
Het staat de consument vrij om alvorens de kaart naar TLS te sturen de kaart door een andere specialist te laten controleren.

Welke specialisten ? En de kosten gaat TLS betalen als de klant toch gelijk heeft ?
Ik snap sowieso niet zo goed waarom ik als consument contact op zou nemen met TLS over een kaart die mij door de NS is geleverd.
Als ik ontevreden ben over mijn aankopen bij de Albert Heijn dan lossen die dat heel keurig op bij de servicebalie zonder mij door te verwijzen naar hun leveranciers of fabrikanten.
Een leverancier die niet eens een servicebalie heeft staan bij de grote stations.
Precies, hebben de kaarten geen garantie en de NS geen serviceplicht?
Dat zouden Rover e.d. eens duidelijk moeten maken.
Het is nu niet mijn bedoeling om deze discussie een andere wending te geven. Ten eerste vind ik het vreemd te lezen dat mijn collega HC zo op de topicstarter gereageerd zou hebben, ik ben er net als alle andere forumleden niet bij geweest, dus kan daar geen oordeel over vellen. Wel over hetgeen wat ik zelf meemaak. Het valt me wel op dat het woord racisme en discriminatie snel valt als het om buitenlanders gaat. Vaak bij diegenen die zelf fout zitten en geen geldig vervoerbewijs hebben. Ondanks dat ik dat vaak hoor, behoor ik ten alle tijden professioneel te moeten reageren en geen aanleiding geven dat er misschien iets van discriminatie plaatsvindt, dus als dat gebeurd is, is dat inderdaad erg vervelend te noemen.

Terugkomend op onze handscanners. Toevallig ben ik vandaag na lange tijd, ik denk minimaal een maand tijd als het niet langer is en ik heb ondertussen ook geen vakantie gehad weer twee OV-chipkaarten tegengekomen, die ik niet kon uitlezen. Mijn collega's hebben mij ook niet gevraagd of ik een OV-chipkaart kon uitlezen, dus ik heb het vermoeden dat de software van onze controle apparatuur ook beter communiceert met de kaartlezer. Van 1 OV-chipkaart moest ik ook concluderen dat die echt was overleden, bij de paaltjes en automaat deed die ook niets meer.
Sinds 9 juli scannen wij veel meer OV-chipkaarten en ik heb er echt weinig gehad die ik niet kon uitlezen. Vandaar dat collega's bij het niet kunnen uitlezen van de OV-chipkaart een Uitstel van Betaling schrijven en hoe daar verder mee om te gaan. Ik ga daar verder niet meer op in, dat hebben andere forumleden al gedaan. Heb daar weinig aan toe te voegen.
Dat is mooi, het probleem zal niet zo groot zijn maar ik vind wel dat er meer mogelijkheden moeten komen on de kaart extra te controleren in de trein, je kan denken aan lezers waar je alleen kan zien of je ingecheckt bent, danwel saldo info bv.

Nu is het mijn woord tegenover dat van de conducteur en ik kan niet bewijzen dat ik ingecheckt hebt (alleen achteraf)

Ik maak trouwens regelmatig mee dat mijn kaart niet gelezen wordt gelijk, bij metro of bus omdat de lezer niet goed werkt (niet alleen bij mij dus)

Verder is het natuurlijk belachelijk dat als de chipkaart niet goed werkt je moet betalen voor een vervangende.
Die is al duurder (waarom weet ik niet) en het kost ook nog lange tijd voordat je hem krijgt.

Er moet gewoon garantie op komen en de levertijd moet omlaag. Een bankpas of cc kan ook binnen 2 dagen worden geleverd, waarom de OV chipkaart niet ?
Ik kan ook minimaal 1x per week niet in/uitchecken bij andere vervoerders door niet functionerende apparatuur (het feit dat het afhandelen van een claim 6 weken duurt zegt genoeg).

De kaarten zijn nu nieuw, hoe zal het over een jaar gesteld zijn? En een persoonlijke chipkaart kost 11 euro om te vervangen, beetje jammer, plus vast een levertijd van een paar weken (zoals mijn laatste kaart).

Reageer