beantwoord

Ik heb een persoonlijke OV aangeschaft met automatisch opwaarderen (20 euro) maar..

..ik ga van de zomer met de trein van Amsterdam naar Limburg, maar ik weet niet of m'n OV dan automatisch het geld eropzet als ik op de trein ga of dat ik gewoon het hele bedrag op m'n OV moet zetten.
icon

Beste antwoord door Loes 20 mei 2015, 17:32

Hoi BrianB,

Op het moment dat u automatisch opwaarderen heeft aangevraagd, moet dit "product" nog wel op uw OV-chipkaart geladen worden bij een ophaalpunt. U dient uw kaart ook voor NS te activeren door het "reisrecht" (gratis) ROS Vol Tarief te laden. Het handigste is om dat bij een NS-kaartautomaat te regelen of via een servicebalie. Als alles goed geactiveerd is, heeft u alleen omkijken naar uw in- en uitcheckgedrag.
Bekijk origineel

11 reacties

Hoi BrianB,

Op het moment dat u automatisch opwaarderen heeft aangevraagd, moet dit "product" nog wel op uw OV-chipkaart geladen worden bij een ophaalpunt. U dient uw kaart ook voor NS te activeren door het "reisrecht" (gratis) ROS Vol Tarief te laden. Het handigste is om dat bij een NS-kaartautomaat te regelen of via een servicebalie. Als alles goed geactiveerd is, heeft u alleen omkijken naar uw in- en uitcheckgedrag.
Als u automatisch opladen hebt geactiveerd, wordt er automatisch op tijd saldo bijgeladen. Alleen om bij de kaartautomaat Samenreiskorting of een (tijdelijke) Klassewissel op de OV-chipkaart te zetten kan het soms nodig zijn om handmatig het saldo aan te vullen, doordat de kaartautomaat bij het opladen van die producten het saldo controleert buiten automatisch opladen om.
Hoi BrianB,

Dus ik kan gewoon m'n OV-chipkaart activeren bij een station van NS (A'dam Centraal bijv.), en ik moet 'm nog activeren door bijv. in te checken bij een bus?
@BrianB

Activeren voor de bus is niet nodig, zonder saldo hoort u daar in te kunnen checken en als u dan de bestelling heeft opgehaald bij "ophalen bestelling" wordt het automatisch opladen geactiveerd. Het reisrecht ROS Vol Tarief vindt u onder de knop "overige producten". Dan is uw OV helemaal gebruiksklaar.
@Loes

Sorry voor de vele vragen maar het is nog niet helemaal duidelijk. Kan ik mijn OV-chipkaart ook activeren bij een OV oplaadpunt*? Deze staat namelijk gewoon in het dorp waar ik woon, dan hoef ik niet helemaal naar Amsterdam toe om hem te activeren. (*zie afbeelding: http://prntscr.com/77er7u)
@BrianB

Maakt allemaal niet uit hoor. Om het automatisch opladen te activeren kunt u dat inderdaad ook bij zo'n punt doen. Het reisrecht ROS Vol Tarief kan volgens mij alleen maar bij een NS kaartautomaat, maar met volledige zekerheid kan ik dat niet zeggen. Als u toch naar een ander OV punt gaat, kunt u zelf even kijken of het allebei kan.
@Loes

Ik zal het vrijdag even bekijken bij zo'n oplaadpunt, bedankt voor de hulp!
@BrianB

Laat even weten of het is gelukt, dan ben ik ook weer wijzer ;)

Graag gedaan.
@Loes

Sorry voor de vele vragen maar het is nog niet helemaal duidelijk. Kan ik mijn OV-chipkaart ook activeren bij een OV oplaadpunt*? Deze staat namelijk gewoon in het dorp waar ik woon, dan hoef ik niet helemaal naar Amsterdam toe om hem te activeren. (*zie afbeelding: http://prntscr.com/77er7u)

U hoeft hem alleen te activeren voor een reis met NS. Om met NS te kunnen reizen, zult u toch naar een station toe moeten.

Mij  dochter met beperking begeleid ik met de bus, we hebben automatisch opwaarderen van 10 euro voor  de bus,  vervolgens voor de trein  hebben we geprobeerd ook 20 euro op te waarderen,  maar voor de trein is dit nu 2 X apart 2 X 10 euro  apart opwaarderen.  Klopt dit en hoe kan ik het voor de trein naar 20 euro krijgen.  

Reputatie 4

Het klopt dat er dan 2 keer 10 euro afgeschreven word. Je hoeft het niet aan te passen naar 20 euro per keer.

Het word automatisch gedaan tot je nodig hebt. Die 10 euro is dus genoeg. Zo heb je nooit teveel erop te staan.

Heb je er al over nagedacht om eventueel flex te gebruiken als je alleen maar vol tarief reist en geen bus, tram of metro abonnement hebt. Dan word er alleen afgeschreven wat je gebruikt hebt voor de reizen

Reageer